reklama

Jsme na Facebooku! Koukni, co je nového.

Seriál na Studenta.cz Studenti: Máme pocit, že se na nás kladou vysoké nároky? Jak se nezbláznit z toho, že ještě nejsme milionáři.

Absolvovat DEN S IT rozhodně nebyla ŠKODA

26.4.2017 / Kariéra

Přitáhnout pozornost studentů z oboru informačních technologií měl za úkol projekt „DEN S IT“, kterým se mladoboleslavská automobilka snaží zdůraznit, že automobilový průmysl už dávno není pouze záležitostí obřích lisovacích strojů a zručných mechaniků. Doba se změnila a v každé úspěšné firmě prostupují informační technologie celou strukturou společnosti. To dobře vědí i ve ŠKODA AUTO a jejich zájem o šikovné „ajťáky“ sílí.

Chladné ranní počasí, které má do blížícího se jara stále ještě daleko – přesně takové panovalo devátého března ve městě, které pod svými křídly chrání slavný zelený šíp. V půl deváté ráno to v Mladé Boleslavi, kde je ŠKODA AUTO doma, vypadá na zcela běžný den. Pro většinu místních tomu tak, na rozdíl od studentů České zemědělské univerzity, skutečně bude. Ti v rámci akce „DEN S IT“, kterou pro ně ŠKODA AUTO uspořádala, přijeli zjistit, jak funguje IT oddělení v největší tuzemské automobilce. 

Ráno vysadil autobus skupinu přibližně třiceti studentů Provozně ekonomické fakulty, kteří přijeli na vlastní kůži vyzkoušet, jak to chodí ve firmě, která patří do jednoho z největších automobilových koncernů na světě. Vedle společností jako Bentley, Bugatti, Porsche, Lamborghini je mladoboleslavská Škodovka v koncernu VW ve velmi kvalitní a světové společnosti. Však ona návštěva z pražské univerzity byla také světová. Prohlídku si nenechali ujít ani zahraniční studenti. Od autobusu zamířili všichni do prostor škodováckého muzea, kde jejich program začínal. 

Monitoring ve Škodovce je téma samo o sobě
Monitoring ve Škodovce je téma samo o sobě

Návštěva časů minulých

Nedočkavé přešlapávání studentů a pedagogů v předsálí muzea ŠKODA AUTO přerušilo prohlášení místního průvodce. „Odbilo právě devět hodin škodováckých!“, oznámil svůj příchod a tedy oficiální začátek celé akce. Zábavnou formou plnou otázek a nenechavých připomínek se zaměstnancům muzea podařilo studenty vtáhnout do svého výkladu. Jejich pozornost upoutali naplno a zaslouženě. Výklad historie firmy, důležitých mezníků a ukázka nejvýznamnějších kousků škodováckého muzea trvaly přes hodinu. Hodinová návštěva muzea – žádná sláva, řeknete si. Ne však v muzeu ŠKODA AUTO. Fotoaparáty mobilních telefonů cvakaly o sto šest. Sluchátka přenášející výklad průvodce nikdo ani na vteřinu nesundal. Úvod se škodovákům podařil, rozespalost z autobusu ihned zmizela. 

Přes lisovnu do centrální nervové soustavy 

V deset hodin dopoledne čekal účastníky návrat zpět do autobusu. Ne, domů se opravdu ještě nejede. Přišel čas přesunout se z minulosti do přítomnosti a podívat se, jak funguje škodovácký závod dnes. Na programu byla návštěva lisovny a datového centra. „To je město ve městě!“ zaznělo v autobuse po průjezdu osmé brány. Je to pravda. Před návštěvou lisovny, kam se studenti přesunuli, projížděl autobus oblastí výrobního závodu přibližně pět minut. Vlastní elektrárna, poliklinika nebo nákladové nádraží jsou dalším důkazem toho, že mladoboleslavský závod je opravdu netradičním městem, které spoléhá samo na sebe.

Nový Kodiaq na vlastní oči
Nový Kodiaq na vlastní oči

Lisovna je jedním z mnoha míst, kam se ve Škodovce bez speciálního povolení s fotoaparátem nepodíváte. Skupina návštěvníků procházela obrovskou výrobní halou a účastníci vybavení reflexními vestičkami a ochrannými brýlemi za neustálého hluku lisovacích strojů nahlíželi do jejich skleněných průhledů, poslouchali výklad v angličtině a směřovali k dalšímu bodu prohlídky – pro studenty informačních technologií pravděpodobně jedné z nejzajímavějších částí celého programu – do datového centra. 

... do centrální datové soustavy

Přirovnání k centrální nervové soustavě je vcelku přesné. Bez datového centra by provoz v dnešní době už nemohl fungovat. Při vstupu jsou studenti vyzváni k nazutí igelitových návleků na boty. Ano, čtete správně. Čistota na půdě datového centra by mohla soupeřit s čistotou nemocničního prostředí. Vstupem do datového centra začínají oči účastníků kmitat ze strany na stranu. Je to napětí, nedočkavost, nadšení? Těžko určit přesně. Pozornost studentů je ale rozhodně na nejvyšší úrovni. 

Zaměstnanci centra pak vyprávějí o tom, jak probíhá chlazení rackových skříní, a nechávají studenty, ať si to sami prohlédnou a ověří. Všichni jsou zabraní do výkladu a až po chvíli nejistoty reagují na chybu odborného doprovodu. „Jenom dvacet jedna tera?“ ozve se z publika. Dobrá připomínka, která napadla pravděpodobně i méně technicky zdatné. Úložiště datového centra ve ŠKODA AUTO pojme totiž až dvacet jedna petabajtů (PB) dat. Ještě jste o takové jednotce neslyšeli? Nebojte se, určitě nejste první. Pro zajímavost, v binární soustavě se jeden PB rovná 1 125 899 906 842 624 bytů. Pěkné číslo, nemyslíte? 

Pozoruhodným datovým centrem nás provedl Zdeněk Král
Pozoruhodným datovým centrem nás provedl Zdeněk Král

Datové centrum, které začalo plně fungovat v roce 2011, se v současné době rozšiřuje a přistavuje se další budova. Po dokončení bude celková plocha datového centra 1500 m2. Uznání v pohledech studentů bylo patrné. Že by snad odborný doprovod studenty informačních technologií svým výkladem uchvátil tak, že začali o Škodovce přemýšlet jako o svém zaměstnavateli? Nechme jim to rozležet v hlavě, řekli si asi ve Škodovce, a na řadu tak přišel oběd v Café/Restaurant Václav.

„Za jakou inovací budete vidět vy?“

Drobná únava už začínala být znát, ale přednáška o možnostech nabírání zkušeností ve ŠKODA AUTO opět upoutala pozornost. Video přehráno, taštičky s dárkovými předměty účastníkům rozdány, a jde se na to. Praxe povinné, nepovinné, doktorandský i Trainee program. Otázky českých i zahraničních studentů naznačily, že je možnost případného nástupu k jednomu z TOP zaměstnavatelů v České republice nenechává chladným. Navíc následoval workshop o monitoringu ve velké mezinárodní společnosti a otázky v místnosti létaly oběma směry.

Cílem celého Dne s IT bylo přitáhnout pozornost mladých lidí, kterým je oblast informačních technologií blízká. Nám se charakter a provedení akce, která míří na potenciální talenty jednoho z nejprogresivnějších odvětví, moc líbily. Otázka ze slovníku ŠKODA AUTO se tak na konec nabízí sama. 

Za jakou inovací budete vidět vy? Najděte si svoji pozici.

Diskusní fórum

reklama
reklama
reklama