Jsme na Facebooku! Koukni, co je nového.

Seriál na Studenta.cz Studenti a věda: Je sexy? Je in? Jak na kariéru ve vědě?

Chci své ilustrace dostat za hranice, říká mladý ilustrátor

09.3.2017 / Kultura

Kreslení všude, kam se podíváš. Tak by se dal popsat život mladého ilustrátora Dominika Miklušáka, který se jako nejmladší z 12 autorů podílel na komiksovém zpracování nejslavnějšího díla K. J. Erbena, Kytice. Jaké to je, zpracovávat ve 23 letech tak důležité dílo české literární historie a kam dál to chce Dominik Miklušák dotáhnout?

Grafice se věnuješ celý život. Studuješ ji, živíš se jí. Nebojíš se, aby se z ní jednou nestala nepříjemná povinnost? 

Nebojím. Ono to ani nejde, pokud uvážíte, že ne každý má to štěstí živit se tím, co ho baví. Docent Petr Babák v jedné z jeho přednášek hezky mluví o způsobu, kterým se snaží uchopit jinak v celku nudnou a zajetou profesi experimentováním a jedinečným způsobem uvažování. To se mi líbí a snažím se brát si z toho příklad.

Jak se té „prudě“ dá vyhnout? Kde třeba bereš inspiraci nebo jak odpočíváš?

Já bych to nenazýval prudou. Prudu si představuju někde v kanclu, kde je tři sta stupňů a hromada lidí. Já pracuji z domova, kde si můžu pustit gramofon a uvolnit se. Inspiraci hledám v lidech, stylech i knohách a odborných publikacích. Je toho tolik.

Proč ses rozhodl přestoupit z průmyslového designu na televizní a filmovou grafiku? A považuješ zatím to rozhodnutí za správné? 

Potřeboval jsem prostor. Řešil jsem nějakou cestu k individualitě a na designu to pro mě byl jeden velký otazník, což bylo dost dáno i věkem a zkušenostmi, které jsem v té době skoro neměl. Bylo to asi jedno z nejlepších rozhodnutí. Poznal jsem nové lidi a začal víc vnímat volné umění.

Kam může dnešní mladý student grafik nebo ilustrátor mířit, jaké má cíle? 

Záleží na osobních preferencích. Těch cest je mnoho a je krásné, že každý si je představuje trochu jinak. Vždycky máme na výběr. Opravdu chceš dělat pro korporát za pár papírů a být nešťastný, že ti neustále někdo vykládá, jak bys měl dělat svojí práci, nebo se zvedneš a budeš dělat to, po čem toužíš?

Jaké cíle máš ty osobně? 

Moje snaha je udržet si práci na rovině zábavy. Chci určitě zkusit zahraniční trh. Díky škole jsem měl čas si na to přijít a za to jsem vděčný. 

Dominik Miklušák, 23 let

Student ateliéru televizní a filmové grafiky na UMPRUM, kam přestoupil z průmyslového designu. V Komiksové Kytici ilustroval baladu Svatojánská noc. Ačkoli působí na volné noze, rád experimentuje a hledá způsoby, jak vyjádřit vlastní názor. Věnuje se také animaci a malbě.

Vloni ses podílel na vytvoření komiksové Kytice. Byla pro tebe čest se se svojí tvorbou objevit mezi ostatními jmény české ilustrátorské scény? 

Já zprvu nevěděl, kdo na tom bude pracovat a vlastně jsem to neřešil ani potom. Hlavní bylo to nějak uchopit a dát do toho všechno, co jsem v tu chvíli mohl. Přeci jen se jedná o národní památku, ke které je potřeba přistupovat s úctou. Dnes bych to ale celé nakreslil jinak.

Jak ses k tomu projektu vlastně dostal?

Myslím, že výběr dělal Vláďa Strejček, zakladatel vizuálního studia DRAWetc. a ilustrátorské soutěže Raw Art Wrestling, za což mu posílám pozitivní vibrace!

Svatojánská noc
Svatojánská noc

Ilustroval jsi baladu Svatojánská noc. Mohl sis ji vybrat sám nebo ti byla „přidělena“? 

Výběr byl promyšlený od začátku, balada mi byla přidělena.

A jaký k ní máš vztah? Jak probíhalo tvé „namlouvání“ se Svatojánskou nocí? 

Jak jsem už zmiňoval, bylo důležité se k tomu postavit, nicméně je to jedna z mnoha prací, kterou člověk udělá, poučí se z ní a jde dál. 

Můžeš nějak popsat, jak vypadá proces od prvního zadání práce, až po finální výsledek? Jak jsi vybral techniku a způsob zpracování tvého kousku Kytice? 

Záleží, na čem dělám. Rád jsem připravený, dělám si rešerše, čtu, hraju na kytaru, a když mám v hlavě nějakou představu, která by se dala uchopit, začnu dělat. Je důležité si o věcech zjišťovat, protože z těch střípků poskládáte smysluplný celek. To se ale pohybujeme v ideálním světě. Kytici jsem udělal tak, jak jsem zrovna chtěl, tedy digitálně malovanou. Proto trvalo 10 hodin denně včetně víkendů po dobu delší jednoho měsíce, ji dokončit.

Co ses zatím na své cestě grafickým designem a ilustrací nejdůležitějšího naučil? 

Neukvapovat se a víc přemýšlet.

Text: Eva Samšuková


Diskusní fórum

Proudly Primát.cz Kolejroku.cz