Den ve futuristickém ráji
poweredbyexperts

Den ve futuristickém ráji

Je sychravé středeční ráno. Venku ještě tma, ale skvělou náladu mi nic nezkazí. Vyrážím do Mladé Boleslavi, do firmy snů mezi budoucími techniky ŠKODA AUTO. Více než stovka studentů a studentek z celé republiky se sjela na akci, která možná kompletně změní jejich život. Protože právě na ŠKODA DAY se dozvědí, jak na to.

STARTUJEME V „STCÉČKU“

Po ranní rozcvičce ve formě výšlapu do čtvrtého patra Service Training Centra (STC), kde jsme strávili celé dopoledne, nás na švédských stolech čekala bohatá snídaně. Kafíčko, bagetky, koláčky – skvělý start dne, hlavně pro ty, kteří vyráželi ve čtyři ráno svozovým autobusem až z Ostravy nebo v pět z Brna. Přednáškové dopoledne zahajuje za HR oddělení Olga Grůšová. „Příležitost u nás mají studenti z velké škály oborů. Od technických přes ekonomické až po marketingové.“ Pak ale prozrazuje, že nejvíce potřebují absolventy technických oborů. To těší téměř celý sál, ve kterém drtivě převažují technici z vysokých škol v Brně, Ostravě a Liberci. „Já jsem teprve v prváku, takže jsem tu spíš na kukačku. Zajímá mě hlavně to nové motorové centrum,“ komentuje Vojta z VUT v Brně. Kuba z pražské VŠE je tu z jiného důvodu. „Studuju ekonomiku, ale asi jsem se minul oborem. Končím teď bakaláře a chci se pokusit dostat se na ŠKODA AUTO Vysokou školu,“ dělí se o své plány. „Já už jsem prošel ve ŠKODA skoro roční praxí, hned co letos dostuduju magistra, přihlásím se do ŠKODA Trainee programu. Mým cílem je oddělení inovací,“ svěřuje se mi Milan z Technické fakulty ČZU.

PRAXE PRO BAKALÁŘE, TRAINEE PRO MAGISTRY A INŽENÝRY

Zjišťujeme, že ŠKODA AUTO nabízí praxe a trainee programy. Na praxi se můžou hlásit studenti již na bakalářském i magisterském stupni studia, přitom docházka je velmi flexibilní. „Můžete přijít jen jeden den v týdnu, potom týden nedorazit vůbec, a další dva týdny tu být v kuse. Záleží jen na vás a domluvě s vaším vedoucím,“ popisuje Grůšová. K dispozici pro dojíždějící je dokonce i ubytovna.

Trainee program je určen pro čerstvé absolventy magisterského stupně studia VŠ. Po ukončení studia nastupují do ŠKODA AUTO jako do zaměstnání na plný úvazek, mají šanci vyzkoušet si více pozic včetně zahraniční stáže, je pro ně připraven rozvojový program na míru včetně jazykových kurzů a po ukončení programu získají pracovní pozici.

Foto: Studenta

PŘICHÁZÍ ODBORNÍCI

Po úvodní HR přednášce nás čeká první odborná. Mikrofonu se zmocňuje Jaroslav Kavalír z oddělení řízení regionu Čína, která je mimochodem momentálně číslem jedna pro automobilky obecně. Zahraniční trh se pro ŠKODA AUTO otevřel v roce 1991, kdy se stala součástí jednoho z největších automobilových koncernů Volkswagen.

O inovacích, které chystají v nejbližších letech, nám přichází povědět Marek Sinada, HR & Sales Trainer. Popisuje motor budoucnosti a výhody technologie CNG, všichni chápavě přikyvují, jen já mám pocit, že mluví hebrejsky. Naštěstí vzápětí přešel k pro mě více srozumitelným záležitostem. Ukazoval nám na videích propracovaný systém, který auto sám udržuje v jízdních pruzích a také dodržuje bezpečnou vzdálenost. Potom například světla, která umějí uhýbat, aby neoslňovala auta v protisměru, nebo bezpečnostní pás, který se při vyhodnocení nebezpečí automaticky utáhne. Dozvěděli jsme se, že jedním z hlavních cílů při vývoji je neustálé zvyšování aktivní a pasivní bezpečnosti. Proto jsou vozy vybaveny řadou moderních asistenčních systémů, které pomáhají řidičům bezpečně vyřešit nejrůznější dopravní situace. Pokud i přes veškerá opatření ke kolizi přece jen dojde, nabízí vozy ŠKODA svým pasažérům nejlepší možnou ochranu, až devět airbagů, které v kombinaci s tříbodovými bezpečnostními pásy chrání posádku před zraněním. Navíc již od roku 2008 přispívá ŠKODA AUTO – jako jediná automobilka v České republice - svým vlastním výzkumem k větší bezpečnosti silničního provozu.

Foto: Studenta

TISÍCE MOTORŮ DENNĚ

Po obědě se rozdělujeme do čtyř skupin a nasedáme do autobusů. Začíná maraton po obrovském areálu automobilky. Budovy nejsou všechny u sebe. Z „STCéčka“, jak tomu říkají trainees, jedeme do motorárny skoro 10 minut. Po cestě se rozdělíme ještě na dvě menší skupiny a vyplňujeme kvíz. Já funguji jen jako komunikační spojka mezi sedačkami, protože bych si u otázek ani neškrtla. Ani kluci si nejsou u všech jistí.

Když vylézáme z busu, musíme si na sebe vzít žluté vesty s nápisem Visit. Chodit můžeme jen po vyhrazených pruzích na krajích jinak poměrně širokých cest. V motorárně se nás ujme průvodce, který nám popíše všechny výrobní a montovací procesy motorů. Denně jich tu vyrobí tisíce. A nejen pro ŠKODA, ale například i pro celý koncern. Nevěřím vlastním očím, když kolem sebe vidím futuristické stroje zvládající tisíce operací bez lidské pomoci. K dokonalosti se je snaží nastavovat mechatronici, kterých je zoufalý nedostatek. Až uvidíte třímetrové robotické rameno s otočnou hlavicí, které vypadá naprosto soběstačně, pochopíte, proč tady považují mechatroniky za bohy.

Foto: Studenta

TRAINEES RADÍ, JAK SE MEZI NĚ DOSTAT

Poprchává, takže rychle nabíháme do autobusu a popojíždíme do slévárny. Čekáme, než skončí druhá skupina, a vyslýcháme trainees. Jak je náročné se dostat do trainee programu? Je fakt potřeba angličtina, němčina a zahraniční zkušenost? Máme se při pohovoru chovat sebevědomě, nebo být pokorní? Letos mají technici štěstí. Dříve byla dobrá znalost cizího jazyka povinnou podmínkou přijetí, už jen proto, že ŠKODA AUTO je mezinárodní společností působící na více než stovce trhů po celém světě.

Nyní takové podmínky platí pouze pro netechnické obory. Technikům se odpouští s tím, že jim firma zajistí jazykové kurzy. Důležité je být sám sebou a ukázat, že se o ŠKODA AUTO opravdu zajímáte (znáte historii, zajímáte se o inovace). Také je důležité ukázat, že jste ochotni na sobě dále pracovat a rozvíjet se. ŠKODA AUTO je prestižní, naučí vás jazyk, vyšle vás do zahraničí, ukáže vám celý výrobní proces, abyste si mohli vybrat, co vás nejvíc zajímá. Přece jen každý vedoucí musí mít v malíčku práci svých zaměstnanců. Proto si zkusíte i práci na montážní lince.

Foto: Studenta

CHCI BÝT KOVÁŘKA

Už je tady druhá skupina, předává nám průhledné plastové brýle a vysílače se sluchátkem. Ve slévárně bychom se jen tak neuslyšeli, takže náš průvodce mluví do mikrofonu. Místo má svoje zvláštní kouzlo. Rozžhavené pece až do šesti set stupňů a v nich točící se kola s obrovskou silou přiráží formu mezi kleště kováře.

Práce kováře, který prosedí u jedné činnosti se špunty v uších celý den, může teď znít monotónně, až nudně. Ale věřte mi, je to něco neuvěřitelného. Přesto, že používali při práci moderní stroje, pohled do rozžhaveného otvoru pece navozuje atmosféru tradičního středověkého řemesla. Několikrát jsem dobíhala skupinu, protože jsem žasla nad tempem, jakým kováři vhazují do beden hotové součástky. Samozřejmě ani tady nechyběli futurističtí roboti, kteří razí a rovnou čistí celé formy téměř bez lidské pomoci.

Foto: Studenta

VYROBILI JSME DEVĚT AUT!

Už se nemůžu dočkat, až si sama zkusím práci u pásu. Vezou nás totiž do Lean centra, kde probíhají školení zaměstnanců. Učí je, jak pomocí nových technologií šetřit finance, a to jak v teorii, tak v praxi. Je tu i ergonomický koutek, kde vystavují pomůcky, které ulehčí zaměstnancům fyzickou zátěž. Jsou tu například ergonomické měkké podložky na podlahu, odlehčené boty nebo židle (opěrka), na které zaměstnanec vlastně ani nesedí, ani nestojí.

Nejvíc se ale všem rozzáří oči, když se blížíme k výrobnímu pásu s lego autíčky. Je tu osm stanovišť, na každém se musí přimontovat jiná součástka. Několikastránkový návod máme před sebou. Znervózníme ve chvíli, kdy zjistíme, že vyrábíme tři druhy aut, a v té rychlosti si ještě musíme stíhat posílat prázdné krabičky na součástky po úzké liště k zásobovačům. Nad hlavou máme pohotovostní provázek, pět z nás má za úkol řešit veškeré problémy na stanovištích.

Jsem na stanovišti číslo čtyři, musím do každého auta přidat jen pár součástek. Zběsile listuji návodem, abych zjistila, který typ auta ke mně zrovna jede, a následně hystericky obracím krabičky a hledám součástky. Posílám jednu za druhou zásobovačům, nemám z čeho montovat! Slečna vedle mě je na tom podobně, neví, jak přimontovat kola. Bohužel jí neporadí ani kluk popověřený řešením problémů na pracovišti. Typ C nám prostě nejde.

Patnáct minut je pryč. Je čas zhodnotit naše úsilí. Vyrobili jsme devět aut. Z toho jedno má obráceně sedačku, druhé má jinou barvu podvozku a Céčka se válí nesmontovaná na několika hromádkách. Prodejná jsou tak čtyři auta. Máme ještě na čem pracovat.

MOTOR, KAMERA A NEPRŮSTŘELNÉ SKLO

Bohužel nás tlačí čas, musíme ještě do Motorového centra, nejnovější budovy. V této budově, otevřené letos v září, se vyvíjí a testují automobilové agregáty. Místnosti, kde se testují motory, vypadají jako operační sál. Motor je zaklíněn v železné konstrukci, k němu jsou připevněné nejrůznější měřicí přístroje, a nad ním visí široké chladicí hadice a ventilátory. Kluci se vyptávali, viditelně chápající, co k čemu slouží. Já a několik dalších si mezitím hrajeme s železným systémem, na kterém stojí konstrukce s motorem. V jedné ze stěn je zabudované neprůstřelné sklo, kdyby to náhodou někde bouchlo. Motor je navíc z bezpečnostních důvodů otočený směrem ke dveřím, takže ho pracovníci za sklem sledují pomocí kamery na monitorech počítačů.

KAFE, KAFE, KAFE

Vracíme se do STC, kde výherci autobusového kvízu dostávají dárky. Neměli ani jednu chybu (… my měli taky jen dvě)! Ládujeme se na cestu koláčky a zapíjíme šálkem kávy. Bylo to vyčerpávající, ale stálo to za to. Nejenže jsme si prohlédli prostory, kde možná jednou budeme pracovat, ale zároveň jsme se osobně setkali se svými konkurenty.

Pokud jste ŠKODA DAY prošvihli a chtěli byste se do Mladé Boleslavi podívat, kontaktujte ŠKODA Muzeum, které pořádá skupinové prohlídky. Máte-li zájem o praxi nebo trainee program, zavítejte na www.zivotniprilezitost.cz, kde najdete veškeré informace.

Text: Jekatěrina Tkačenko

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější