Filmový tip: Chtěli jste někdy vidět, jak vznikají televizní zprávy? Opravdu?

Filmový tip: Chtěli jste někdy vidět, jak vznikají televizní zprávy? Opravdu?

Pozadí bulvárních televizních zpráv je temné a odporné. Když totiž dojde na boj o sledovanost, stanice jdou přes mrtvoly. Doslova.

Bulvární média jsou mezi námi již od třicátých let devatenáctého století a za tu dobu se vlastně ani tak moc nezměnila. Stále profitují z tragédií, které se dějí jedněm, zatímco druzí si o nich rádi počtou, nebo je sledují, s vděčností, že se odehrávají někomu jinému. A navrch je tu ta podivná vnitřní lidská touha po zlu a zvrácenostech - po explicitním násilí, krvi, nahotě...

Foto: Studenta

Takové bulvární televizní zprávy se ovšem neudělají samy od sebe. Kameraman musí být na místě včas, aby dokázal natočit patřičně šťavnaté záběry - obzvlášť, když mu brzy po tragédii do obrazu lezou netrpěliví policisté, hasiči či záchranáři a leckdy jej ani nechtějí nechat točit. Proto se tyto dramatické události stávají terčem nájezdů nezávislých sběratelů záběrů, kteří svoje videa prodávají televizním zpravodajstvím, jejichž reportéři by neměli šanci dostat se na místo konání včas.

Foto: Studenta

Jedním z takových se v podstatě náhodou stane i Lou Bloom. Kariérista, bezpáteřní a všehoschopný sociopat, který nenávidí lidi, rád s nimi manipuluje a jejich utrpení jej nechávají naprosto chladným. Vynikající výkon v této roli podává Jake Gyllenhaal, který opět (po skvělých filmech Zmizení a Nepřítel) hraje proti své obvyklé škatulce - pohublých a vykulených magorů se v jeho kinematografii mnoho nevyskytuje, o to více si svou půlnoční hereckou jízdu užívá. Je jen záhadou, jaktože není (a spolu s ním i film samotný) nominovaný na Oscara.

Foto: Studenta

Celovečerní prvotina Dana Gilroye diváka vtáhne pomalu budovanou mrazivou atmosférou, která stojí především na působivých nočních scénách a netušené míře Louova vnitřního šílenství, z něhož jde strach - Slídil dozajista není filmem pro slabé žaludky.

Mezi řádky filmu ovšem leží chytrá, vrstevnatá a místy až černohumorná kritika současnosti - Lou (potažmo jeho hlavní kupec s tváří Rene Russo) je symbolem toho, kam až dnešní přehnaný kariérismus může vést, hlavním měřidlem společnosti 21. století jsou čísla a zisky, média lační po krvi, protože po ní lační jejich publikum, a morálka zní jako sprosté slovo.

Omlouváme se, požadovaný obsah nelze zobrazit...

Není proto třeba příliš dlouho přemýšlet, kdo je vlastně oním titulním slídilem, jehož ztělesněním Lou Bloom je. My všichni.

V kinech od 29. ledna 2105

Text: Josef Horký

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější