reklama

Jsme na Facebooku! Koukni, co je nového.

Seriál na Studenta.cz VŠ studenti: Jak žijí a co chtějí od života? Pomozte nám to zjistit!

Podnikání v Česku stojí v cestě složité daně a zákony

02.12.2014 / Kariéra

Největší světová událost na podporu podnikání, jež v uplynulém týdnu proběhla i v České republice, se po celý týden snažila prostřednictvím několika desítek akcí odstraňovat bariéry v podnikání a zprostředkovat komunikaci mezi všemi zainteresovanými stranami. „Letošní Global Entrepreneurship Week (GEW) ukázal, že o vlastním podnikání přemýšlí celá řada mladých lidí, jen většinou neví, jak začít – GEW jim v tomto ohledu nabídl pomocnou ruku,“ říká Michaela Graeberová z institutu European Leadership & Academic Institute (ELAI), který český Týden na podporu podnikání pořádal.

Do Týdne na podporu podnikání se letos zapojilo 33 partnerů s 86 událostmi po celé České republice. Program zahájila úterní konference na téma Podpora podnikatelského myšlení v českém vzdělávacím systému, kterou uvedl ministr financí Andrej Babiš. Na panelové diskuzi Studenti studentům se šestice odvážných studujících podnikatelů podělila o své zkušenosti se spolužáky. „Říkat si jenom to, že chci podnikat a vydělat peníze, nestačí. Důležité je přesvědčení, že můj nápad změní svět,“ myslí si mladá podnikatelka Iva Pejsarová, zakladatelka non-stop kavárny se studovnou Cafedu.

Veletrh Art Meets Business inicioval propojení podnikatelské sféry s generací mladých umělců a designérů. Účastníci přednášky Jana Mühlfeita, prezidenta evropské sekce Microsoftu, se dozvěděli, že „dějiny mění blázni“. Velký úspěch zaznamenal mentoringový koncept Coffee Talks, který již druhým rokem pravidelně pořádá nezisková organizace JA Alumni Czech Republic ve spolupráci s Asociací malých a středních podnikatelů. V rámci Entrepreneurship Movie Nights mohli zájemci po tři večery v technologickém akcelerátoru Wayra zdarma zhlédnout filmy s podnikatelskou tematikou.

Soutěž start-upů: Nejnadějnějším projektem roku 2014 je Liftago Taxi

Na slavnostní večeři ve Ville Richter bylo vyhlášeno deset nejnadějnějších českých mladých firem, které při pitchingu ze stovky nominovaných vybrala odborná česko-německá porota. Nejnadějnější společností letošního roku se stal taxi projekt Liftago. Hodnotitele dále zaujaly firmy Investiční aukce, jež zprostředkovává odkup pohledávek malých a středních podniků, a Contiqua, která se zabývá výrobou designových produktů z odpadních materiálů vznikajících při průmyslové výrobě. Do finální desítky se probojovaly také AtomTrace, Phone-X, RoboDrone, Jobote, Gravelli, Sewio a Advamat. Soutěž mladých firem a start-upů uspořádal ELAI společně s nadačním fondem Start It Up!

Top 10 start-upů


Liftago Taxi, které před pár dny posbíralo i několik cen v rámci Křišťálové lupy, bylo od začátku favoritem. „Liftago řeší problém na obrovském trhu a firma sama vykazuje velkou dynamiku,“ zdůvodnila volbu poroty předsedkyně nadačního fondu Start It Up! Martina Jakl. Projekt, který pomocí mobilní aplikace propojuje taxikáře a jejich zákazníky, funguje od loňského prosince. Aktuálně takto zprostředkuje na osm tisíc jízd měsíčně. Podle zástupce firmy Ondřeje Krátkého je to ale pouze začátek, v budoucnu chce vytvořit propracovanější systém na organizaci městské dopravy.

Události a výstupy Týdne na podporu podnikání shrnula konference Odstraňování bariér v podnikání. Řečníci se shodli, že největším problémem pro začínající podnikatele v Česku je složitý daňový a právní systém. Více než polovina zakladatelů chce proto svou firmu dříve či později přesunout do zahraničí. „České start-upy mají ve světě dobrý zvuk. Produkty z nich vzešlé jsou vnímány jako cenově dostupné a pracovní síla jako kvalifikovaná ve svém oboru,“ říká Petr Škoda ze společnosti KPMG, jež je hlavním partnerem GEW. Z jejich výzkumu navíc vyplývá, že podnikání je u nás stále doménou především mužů. Ti jsou zapsáni v kolonce „zakladatel start-upu“ ve více než 70 procentech případů.

Podle průzkumu společnosti Amway sice na podnikání pohlíží pozitivně až 69 procent Čechů, jen 30 procent z nich si ale dovede představit, že by vlastní business opravdu rozjelo. Celých 78 procent respondentů si myslí, že naše země je k podnikání a podnikatelům spíše či dokonce velmi nevstřícná.
 
GEW 2014 zaznamenal oproti loňskému ročníku velký nárůst návštěvnosti. Organizátoři věří, že v tomto trendu bude pokračovat i v dalších letech. „Těší nás zájem zejména mladých lidí, které bychom rádi povzbudili k tomu, aby se nebáli a skutečně s podnikáním začali. Těšíme se za rok opět na shledanou,“ uzavřel ředitel ELAI Lukáš Sedláček.

Hlavním partnerem celého týdne byla společnost KPMG, dalšími partnery pak Amway, Google, Evropská komise, zastoupení v České republice, NWD Legal, společnost Delta Capital, Czech ICT Alliance nebo Unie studentů VŠE.

Diskusní fórum

reklama
reklama
reklama