Reklama ve Studentě u soudu: Tlusťoška žaluje sexy krásku

Reklama ve Studentě u soudu: Tlusťoška žaluje sexy krásku

Vzpomínáte si na reklamy poradenské společnosti Fincentrum, která se objevila na zadní straně časopisu Studenta? Sexy žena v červeném luxusním spodním prádle vedle oplácané neupravené dívky v modrém tílku nebo tlustá ropucha vedle roztomilé žabičky a nad nimi nápis „Kterou si vyberete?“. Přišla vám tato reklama přehnaná, nebo se vám naopak líbila? Pokud jste se stránkou cítili dotčeni nebo pohoršeni, nejste sami. Kvůli této reklamě v prosinci loňského roku zasedal soud.

Společnost OVB Allfinanz, která podniká ve stejném oboru, totiž vztáhla reklamu na sebe a zadavatele inzerce Fincentrum zažalovala kvůli nekalé soutěži. Nelíbilo se jí, že ji konkurence vyobrazila ve značně nelichotivém duchu a navíc v modrých firemních barvách a s logem OVB na prsou. Společnost Fincentrum se bránila tím, že na hrudi zmiňované neatraktivní dívky není logo její konkurence, ale nepovedený znak Adidas – tím prý chtěla podpořit kontrast mezi dámou ve značkovém prádle a slečnou ve falzifikátu. Za reklamy požadovala OVB nejen omluvu na stránkách časopisu Studenta, ale i odškodné ve výši jeden milion korun. Firmě prý kvůli této reklamě významně ubylo zájemců o spolupráci z řad vysokoškoláků.

„Domníváme se, že zásada neškodit jinému by měla být dodržována zejména v odvětví, kde je náplní činnosti zejména zprostředkování finančních produktů široké veřejnosti. Shledáváme tyto a podobné praktiky jako zcela dehonestující, protože negativním způsobem ovlivňují vnímání finančního trhu a všech společností na něm působících. A právě proto jsme se rozhodli přistoupit k podání žaloby, kterou chápeme jako kultivaci tohoto trhu. V jiných odvětvích (např. telefonní operátoři a další) již kultivace v podobě soudních rozhodnutí v rámci podobného způsobu inzerce proběhla a ukázala se jako jeden z nejvíce účinných prostředků,“ tvrdí Bronislava Wlasáková, právnička společnosti OVB Allfinanz.

Foto: Studenta

Soudce Jaromír Jirsa ale všechny body žaloby zamítl. Není totiž podle něj průkazné, že tato reklama byla skutečně namířena proti konkrétní firmě. Ale i kdyby byla, je tato forma reklamní kampaně přijatelná. Podle soudce je nutné přihlédnout k určité míře volnosti, která je při tvorbě reklamy nezbytná. „Reklama a její tvorba je ve své podstatě tvorbou inovativní a může být do jisté míry provokativní. (…) Obsah reklamy nepřesahuje míru kritiky a ironie, jež žalobkyně v demokratické společnosti s garantovanou svobodou vyjadřování musí snést. Používání ironie, sarkasmu a nadsázky je regulérní součástí svobody projevu,“ uvedl soudce v rozsudku.

Společnost OVB se proti verdiktu Městského soudu v Praze odvolala, rozhodnutí tak není pravomocné a spor míří k pražskému Vrchnímu soudu.

„Fincentrum nerozumí tomu, proč se žalující strana (OVB) stylizuje do role ,odpudivé ropuchy‘, jak naznačuje ve své žalobě. Jak již potvrdil rozsudek Městského soudu v Praze, nedopustilo se Fincentrum v žádném ohledu nekalosoutěžního jednání. OVB považuje zcela mylně logo na oblečení modelky za své logo, ačkoli většina respondentů v průzkumu provedeném společností Fincentrum považuje zmíněný znak za logo známé značky sportovního oblečení. Soudní spor považujeme s ohledem na tato fakta za zcela zbytečný,“ říká Vladek Krámek, právník firmy Fincentrum.

Překročila společnost Fincentrum hranice dobrého vkusu a opravdu touto reklamou ohrozila konkurenční společnost? Je satira v tomto duchu v reklamních kampaních přijatelná? Co si o tomto sporu myslíte vy?

Míša Raková

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější