The Revenant: Jak Vlk z Wall Street honil Šíleného Maxe se sekerou po lese

The Revenant: Jak Vlk z Wall Street honil Šíleného Maxe se sekerou po lese

RECENZE – Revenant Zmrtvýchvstání (The Revenant), který u nás jde tento týden do kin, je krásný film. Nemluvím teď o zápletce ani o hercích, mluvím o kameře Emmanuela Lubezkiho, který si pro svého třetího Oscara jde hlava nehlava snad naprosto každým záběrem ve filmu. To samé dělá i Leonardo DiCaprio v hlavní roli, a to je možná právě ten problém.

Nikdo neříká, že je Leo špatný herec, právě naopak. Poslední léta šel na trh se vším, co má, ve snaze konečně ukořistit zlatou sošku, kterou mu doposud vždycky někdo vyfoukl před nosem (všichni určitě znáte bohatou zásobu gifů a memes na toto téma).

A to je právě ten problém. Oscar se totiž udílí za výjimečný počin a těch Leo zase tolik nemá, neb se naučil být výjimečný pořád. Jeho Hugh Glass v Revenantovi je skvělý, ano. Ale pokud za něj sošku dostane, bude to spíš absencí konkurence, případně tím, že se nad ním Akademie konečně slitovala. Oscarový výkon (tedy lepší, než jak jsme ho viděli kdykoliv dříve) totiž – navzdory některým jeho předchozím neoceněným rolím – nepodává. A to navzdory syrové rybě, ptákům, syrovým bůvolím játrům a kdo ví čemu všemu dalšímu, co ve filmu konzumuje. A dokonce i navzdory splývání v ledové řece a kuchání koně.

Revenant Zmrtvýchvstání

Dobrodružný / Drama / Western

USA, 2015, 156 min

Režie: Alejandro González Iñárritu

Předloha: Michael Punke (kniha)

Scénář: Alejandro González Iñárritu, Mark L. Smith

Kamera: Emmanuel Lubezki

Hudba: Rjúiči Sakamoto, Carsten Nicolai

Hrají: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Paul Anderson, Kristoffer Joner, Lukas Haas a další

(Ne, že bychom tedy v minulosti neviděli herce, kteří zlatou sošku získali za mnohem méně – ano, mluvím na tebe, Eddie Redmayne, který jsi loni scénu po scéně vykopíroval Hawkinga (BBC, 2004) v podání Benedicta Cumberbatche a vyfoukl Oscara Michaelu Keatonovi, který si ho za Birdmana zasloužil daleko víc.)

Foto: Studenta

Boha našel ve veverce

Zkrátka a jednoduše, brutálně realistický záporák John Fitzgerald v podání Toma Hardyho baví daleko víc než spirituálně naladěný Leo zmítající se většinu filmu v halucinacích o své ženě. Když Hardy vypráví o tom, jak jeho otec na pokraji smrti našel boha ve veverce, kterou neváhal okamžitě zkonzumovat, divák naprosto jasně chápe, že divočina není místo pro ideje, čest ani slitování – tedy pro všechno, co představuje DiCapriova postava.

A to divákovi celkem dobře stačí, nutkavá tendence režiséra Alejandra Gonzáleze Iňarritu vecpat spirituálno, kam to jen jde, proto působí spíše rušivě než kontrastně, a kdyby ve filmu nebyla, ničemu by to příliš nevadilo.

Foto: Studenta

Naopak přírodě samotné by funkce spirituálního média slušela daleko víc, Lubezkiho kamera z ní totiž dělá nadpřirozeně čarokrásnou záležitost, která nádherně kontrastuje s krutostí člověka. Nekonečných a neustále se opakujících DiCapriových halucinací tak skutečně netřeba. Repetitivnost obecně je slabým článkem filmu, protože jakkoliv ze začátku příběhu odpovídá a sluší, za polovinou už tak trochu obtěžuje.

Foto: Studenta

Za ním šel Vlk se sekerou a podivně se kýval

Film je silně inspirován dílem ruského režiséra Andreje Tarkovského, ale působí lidštěji a přístupněji. Vzhledem ke své délce (156 minut) překvapivě nenudí a nic v něm se – snad kromě nerealistického zápasu hlavního hrdiny se CGI medvědem – nezdá „out of place“.

Foto: Studenta

Velkým kladem filmu jsou pak akční scény, kterých není moc, ale o to více ve vás dojem z nich zůstane. Úvodní bitva, z níž vidíme úseky už v traileru, je jako jízda na tobogánu. Je rozsáhlá, rychlá, šílená, brutální a díky akční kameře si ji divák vážně užije.

Omlouváme se, požadovaný obsah nelze zobrazit...

Oproti tomu závěrečný boj mezi hlavními hrdiny je velmi intimní a realistický – pokud Leo letos Oscara zase nedostane a místo něj ho sklidí Hardy za výkon ve vedlejší roli, napadá mě hned teď na místě tak deset variant toho, jak z téhle scény udělat pěkný pronásledovací gif :)

Zajímá vás, jak by vypadal? Tak zajděte do kina!

Proč na film zajít?

  • ÚŽASNÁ kamera – nádherné záběry, dechberoucí lokality
  • Skvělé bojové scény
  • Napůl plešatý Tom Hardy
  • Leova doposud nejintenzivnější snaha tentokrát už toho Oscara vážně získat

SOUTĚŽ

Co byste řekli na to zajít si do kina zadarmo? Odpovězte na naši soutěžní otázku a vyhrajte dva lístky do sítě multiplexů Cinestar kdekoliv v ČR.

Soutěžní otázka:

V jakém ze 30 filmů, které Leonardo DiCaprio dosud natočil, se vám líbil nejvíc? (+ dobrovolný dodatek: Proč?)

Odpovídejte buď do diskusního fóra tady pod článkem nebo na Facebooku do komentů u příspěvku. Z odpovědí, které do neděle obdržíme, vylosujeme a obdarujeme tři šťastlivce.

Text: Markéta Paráčková

Foto: CinemArt, internet

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější