Kampaň k ničemu

Kampaň k ničemu

„Přeji vašemu časopisu mnoho úspěchů,“ napsal na závěr e-mailu s odpověďmi do ankety jeden z lídrů nejsilnějších stran, aby pár dní nato zrušil volby, naše hlavní téma...

Některé materiály, které jsme připravovali s vidinou toho, že tímto časopisem budete listovat týden před volbami, tak ztratily smysl. Nechat však zbytečně proběhnuvší kampaň zcela bez povšimnutí se nám nechtělo, zvlášť když se v ní zjevilo několik nových zajímavých fenoménů. Jedním z nich byla naprostá bezobsažnost volebního boje. Štáby politických stran se rozhodly neotevírat žádná konkrétní témata, žádné ožehavé otázky a radši jen opatrně našlapovaly mezi preferencemi voličů, zjevně se silnou vzpomínkou na drtivou sílu třicetikorunových poplatků. Pokusili jsme se tedy dostat z politiků, co vlastně nabízejí jejich programy nám, studentům. Jejich odpovědi na naši anketu otiskujeme, i když vyvodit z ní konkrétní závěry budete moci až v létě.

Myslí to s tím Facebookem vážně?

Podzimní „kampaň nanečisto“ především ukázala, jak nás mladé voliče chtějí politici oslovit. S prvním hozeným vejcem se pánové vrhli na Facebook. Usoudili, že právě a jen tudy vede cesta do srdcí voličů začátečníků. Brzy se začali předhánět, kdo má více fanoušků, kdo je zkrátka větší „kámoš“ mladých, koho víc berou. Je k pousmání, když je naše generace nahlížena jako podivná skupina lidí, která naslouchá jen statusům a komentářům pod hlavičkou modrého F. Trochu jako bychom už neexistovali ve skutečném světě, ale jen virtuálně. Uvidíme, jak dlouho jim jejich upřímný zájem přiblížit se mladým vydrží. Zvlášť nyní, kdy volby už zase nestojí za dveřmi.

Mimochodem někteří politici se ale zapletli i do vlastních, nejen komunitních sítí. Jako například Jiří Paroubek, kterého statusy na jeho facebookovské stránce usvědčily z „názorového veletoče“ ohledně zrušení předčasných voleb.

Úspěch strany čestného muže

Facebook ale ukázal, nebo spíše potvrdil další fenomén – oblíbenost strany TOP 09 mezi mladými lidmi. Jiří Paroubek měl v polovině září na své facebookovské stránce okolo 830 fanoušků, Mirek Topolánek ho porážel s třemi a půl tisíci. Oba je ale přesvědčivě drtí Karel Schwarzenberg, kterého na síti ve stejnou dobu podporovalo více než jedenáct tisíc lidí. A to i přesto, že na své stránce vyvíjí jen minimální aktivitu, nemění své statusy, má v profilu jen jedinou fotku a základní informace.

Pravice obecně má mezi vysokoškoláky větší podporu než levice. „Většina studentů inklinuje k pravici (tím víc, čím vyšší vzdělání), protože ve věku, kdy hledají svoji roli na světě, jim je určitě svoboda zvučnější než ,jistota‘. Řekl bych, že ani tolik nečtou programy stran, jako je ovlivňuje v rozhodování určitý styl prezentace politiků. To také velmi znevýhodňuje předáky levicových stran. Například Paroubek a posílání studentů na mlíčko,“ myslí si Pavel Kotrba, student práv, který se stal členem pravicové TOP 09. Bezpochyby svou roli hraje také česká historická zkušenost a často zjednodušující pohled mladých lidí, že levice rovná se komunismus. Oblíbenost pravice mezi mladými dokazují nejen předvolební průzkumy, ale znovu také čísla z Facebooku. Sociální demokracii podporuje v půli září zhruba stejně tolik lidí jako jejího předsedu, ODS má přes 2 tisíce a TOPka dokonce 13 a půl tisíce fanoušků. TOP 09 se tak zjevně ukazuje jako nový favorit studentů, a to přesto, nebo právě proto, že se jim nijak okatě nepodbízí. Jako jediná ze všech stran otevřeně podporuje zavedení školného. Podpora tohoto ke studentům nepopulistického přístupu kontrastuje s nepochopením v podstatě nepochopitelného a „prostudentského“ přístupu Unie svobody k volební kampani v roce 2006.

Volební kampaň roku 2009 nepřinesla očekávané vyvrcholení v podobě voleb. Přinesla však zajímavou situaci a jednu otázku: Vydrží čeští politici se svým „předvolebním“ lidumilstvím až do léta?

Studenti a TOP 09

Týdeník Respekt analyzoval, kdo bude v nadcházejících volbách hlasovat pro nově vzniklou stranu TOP 09. Všímal si toho, jaké skupiny lidí název partaje zadávají do vyhledávačů, a zjistil, že jde převážně o lidi s vyšším vzděláním a nadprůměrnými příjmy. Analýza přinesla ještě jeden zajímavý údaj: TOP 09 láká i hodně mladých lidí. Podle Daniela Kunštáta, analytika CVVM, to ukazuje, že tato strana přitahuje spíše náročnější voliče. Zeptali jsme se Pavla Kotrby, studenta práv a člena nejnovější pravicové strany, co se podle něho mladým voličům na TOPce líbí.

Čím TOP 09 oslovila mladé lidi?

Topka je oslovila podle mě určitým stylem prezentace s humorem charismatických pánů Schwarzenberga a Kalouska. Je to nová strana a má silný průraz do médií (od ODS a ČSSD nikdo žádná očekávání nemá). Navíc se dobře prezentuje na internetu (má nejvíce fanoušků na Facebooku ze všech stran).

Jak je možné, že studenty oslovila zrovna konzervativní strana?

Myslím, že lidé, a k těm mladým se nová strana snáze dostane než k babičkám menších obcí, neřeší tolik takové politicky typizující označení jako konzervativní. Oslovuje je alespoň většinou nepopulární program, čímž se strana výrazně liší od jiných.

Není zvolená image strany (konzervativní logo, hláška, billboard) pro studenty spíš neatraktivní?

Logo je podle mě důležité u nově vznikající malé strany, která se snaží nějak prorazit, zapsat se do paměti. Topka má tu výhodu, že skoro ihned prorazila, a malou stranou už také není.

Neodradí mladé voliče, zejména studenty, školné, které prosazujete?

Ze svého okolí (vysoké školy) většinou slyším, že školné vnímají principiálně pozitivně. Navíc návrh na zavedení školného má i druhou stranu, a to půjčky na vše, co souvisí s vysokoškolským životem (ubytování, skripta atd.).

Michaela Raková

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější