reklama
 
světelné znečištění

Česko, znečištěno světlem? Tmu jako v pytli už večer nepotkáte

Na pravidelný 24hodinový cyklus (tzv. vnitřní hodiny) si člověk zvyká minimálně od vývojového stádia Homo habilis. Udržovatelem vnitřních hodin je spánek navázaný na střídání dne a noci. Jenže zatímco ještě před cca 180 lety jsme se mohli při usínání spolehnout na poctivou temnou tmu, dnes je tatáž tma v Česku téměř k nenalezení…
reklama

Hormon spánku - souvislost s rakovinou i stárnutím

Melatonin je hormon, jehož hladina v těle ovlivňuje "chuť" na spánek. Mimo jiné je taky zodpovědný i za přizpůsobení tělesných funkcí měnícím se ročním obdobím (například u jiných nelidských savců způsobuje na jaře období říje). Kromě řízení cyklu bdění/spánek/říje má melatonin i další důležité úkoly - působí preventivně proti vzniku rakoviny, zpomaluje proces stárnutí a pomáhá tělu v boji proti Alzheimerově či Parkinsonově chorobě. Produkce melatoninu ale závisí ve velké míře na tmě. O melatoninu v našich tělech ale spíše než tma rozhoduje to, co na sebe po večerech necháme svítit. Třeba mobil, nebo veřejné osvětlení.

🌃 Světelné znečištění v ČR Světle modré oblasti jsou místa s nejnižší mírou světelného znečištění v České republice. Tmavě modré, šedé a černé oblasti se u náš již nenacházejí. Nejbližší tmavší místa jsou na východním Slovensku a v Alpách. Nejvíce světla je pak v okolí velkých měst a aglomerací. Více informací na stránkách Astronomický ústav AV ČR: http://www.asu.cas.cz/cz/verejnost-a-media/svetelne-znecisteni FOTO: Fabio Falchi, Martin Mašek.

Zveřejnil(a) Akademie věd České republiky dne 16. February 2019

Modrá barva spektra vs. barvy ostatní

Nejpodstatnější účinek na (ne)produkci melatoninu i vnitřní hodiny má světlo modré barvy spektra (objevující se přirozeně při svítání, dávajíce pokyn tělu ke vstávání). V současné době je noční venkovní osvětlení v Česku ještě pořád spojené se žluto-oranžovým svitem sodíkových výbojek. Jenže s užíváním nových technologií vyzařujících světlo bílé (např. v průmyslových provozech, v okolí obchodních center, billboardů i na dalších místech), přichází do české tmy i pořádná dávka světla z modré oblasti spektra. Technologicky se pak jedná o halogenidové výbojky (například "xenony" v reflektorech automobilů) a klasické LED světla.

Pravidla svícení = pravidla pro kvalitní spánek

  1. Snažte se svítit pouze tolik, kolik je potřeba a hlavně kam je potřeba.
  2. Myslete na nižší spotřebu, životnost i okolí a používejte kvalitní moderní svítidla. Vyplatí se to!
  3. Dbejte na výběr správného světla pro daný účel a hlavně! světelný zdroj správně nainstalujte.
  4. Pokud se pustíte do složitějšího osvětlování (například instalaci zbytečných ozdob na domě/balkonu o Vánocích), přemýšlejte nad odborníkem. Nevhodné umístění světelného zdroje může způsobit více škod, než užitku (nehledě na naštvané sousedy).
Výrobci dělají, co trh žádá, a trh žádá hodně světla, na jeho negativní účinky nikdo nekouká, tvrdí světelný technik Hynek Medřický. | Video: Martin Veselovský |  20:10

P.S. Víte, že špatné svícení pánu bohu do oken nás ročně stojí 2 miliardy korun?

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější