Starbucks
poweredbyexperts

Stát se dobrým sousedem a pomáhat okolí - to je filozofie firmy. Jak na to?

Pomoc dětem z dětských domovů nebo úklid odpadků. To je jen zlomek z aktivit, jakými firmy pomáhají svému okolí. Samozřejmě, málokdo o tom ví (pokud zrovna není zaměstnancem dané firmy), věřte ale, že na společenskou odpovědnost dbá mnoho firem. Jasným příkladem je se svými četnými aktivitami třeba Starbucks. Chcete vědět, jak konkrétně pomáhá, a případně, kde a jak se zapojit? Čtěte dál!

Ve Starbucks se totiž opravdu nenudí, a neustále vymýšlí cesty, jak pomoci svému okolí. Proč? "S neustálým růstem našich kaváren, jejichž počet přesahuje přes 25 tisíc kaváren po celém světě, jsme si dali závazek vytvářet globální sociální impakt na naše okolí. Filozofií naší společností je stát se dobrým sousedem všude, kde působíme. Tímto způsobem jdeme příkladem mnoha společnostem, které kladou větší a větší důraz na pomoc okolním komunitám," říká Veronika, která je ve Starbucks už 10 let a aktuálně zastává pozici Store Managera. Dodává, že každoročně si na každé kavárně partneři (neboli zaměstnanci) nastaví počet hodin, kterými chtějí přispět k dobru. S nárůstem poboček v České republice se ruku v ruce zvyšují i cíle - např. na tento rok se partneři zavázali přispět 3 000 hodinami (což je cca 1/3 kalendářního roku) tam, kde je potřeba. A to je víc než super, že jo?

Pomocnou ruku podávají v různých sférách. "V roce 2018 klademe největší důraz na pomoc dětem z dětských domovů, kde se věnujeme jejich přípravě do života, která jim pomůže ukázat možnou cestu, která je čeká po opuštění těchto zařízení. Jsme součástí projektů Out of Home, Dejme šanci dětem, Nadání a dovednosti, atd., kde se věnujeme například šíření finanční gramotnosti, přípravě jejich prvních životopisů, které jim pomůžou se jednodušeji zařadit do aktivního hledání své vysněné práce, při této příležitosti si můžou taktéž vyzkoušet pohovory nanečisto s našimi zkušenými manažery či kolegyněmi z HR," upřesňuje Veronika. "V případě, že je jejich vysněným zaměstnáním práce pro Starbucks, dáme jim šanci získat zelenou zástěru, a zpříjemňovat tak den našim zákazníkům skvělou kávou."

Aktivity se ale konají i na lokální úrovni - partneři se věnují pomoci lidem v domově důchodců prostřednictvím čtení knih, povídání či zahradních prací. Nebo pomáhají v psích a kočičích útulcích či ZOO, nezapomínají ani na lidi bez domova, kterým chodí připravovat a vydávat stravu do jedné z pražských vývařoven.

Starbucks – love what you do

Vedle toho všeho je neoddělitelnou součástí kultury ve Starbucks i zodpovědnost k životnímu prostředí - Starbucks se účastní celostátních akcí jako je například Čistá řeka Sázava, Ukliďme svět, ukliďme Česko! Nebo partneři prostě sami vymýšlí, jak pomoci okolí kaváren. "Cílem těchto akcí je pomoci naší přírodě. Pro zajímavost jenom úklidem části úseku v povodí Sázavy jsme odpracovali za půlden 250 hodin a nasbírali jsme 2 plné kontejnery odpadu," vzpomíná Veronika.

Všech těchto i mnoha dalších komunitních akcí se zúčastňují v první řadě zaměstnanci napříč všemi pozicemi jak z kaváren, tak i z centrály. Vítáni jsou ale všichni, kteří chtějí pomoci svému okolí. Jestli jsme vás inspirovali, můžete se zeptat na své oblíbené kavárně Starbucks na nejbližší pořádanou akci a připojit se!

Sleduj Starbucks a jejich aktivity:

Je toho zkrátka dost. Vedle toho všeho nezapomínají ani na akce pro své zaměstnance a na tu správnou firemní kulturu. A kdo jiný by vám o tom všem měl povědět, než sami zaměstnanci?

1) teambuilding

Denisa Gorná - Store Manager:
Tým na naší kavárně je celkově velmi družný a rád se baví, a to nejen s našimi zákazníky, kterým vytváříme nezapomenutelné zážitky. Celkově mezi partnery vládnou velmi přátelské vztahy. Jelikož je naše kavárna na opravdu krásném místě, rádi si po zavíračce uděláme dýchánek. Pořídili jsme si gril a při meetingu, nebo prostě někdy jen tak večer, si sedneme na zahradu a kocháme se výhledem. Samozřejmě při tom probíráme životní strasti, ale hlavně vtipné historky ze směn. Ono je to někdy hrozně těžké a náročné, takže je pro nás důležité si z toho udělat legraci, a vzájemně se podpořit.

Dvakrát až třikrát do roka se snažíme pro parťáky udělat i výjezd za poznáním a zábavou. Nedávno jsme byli v ZOO a to hlavně proto, že všichni naši parťáci se finančně podílejí na adopci zebry - tak aby viděli, co si to vlastně koupili :). Taky jsme si dali závody na motokárách a jednou jsme se i naháněli na paintballu (a to mělo opravdu velký úspěch, takže si to určitě zopakujeme!). A jelikož rádi jíme a jsme hraví, tak se snažíme vyhrávat různé firemní soutěže, a to se nám zatím daří :).

2) Barista roku

Jaroslav Rajoš - District Manager:
Každý z nás má nějakou vášeň a Starbucks Barista Championship je právě o tom - ukázat vášeň ke kávě a k práci, kterou naši baristé každodenně dělají. Ve Starbucks je tato soutěž velice specifická a komplexní, není to jen o dovednostech v přípravě kávy jakožto osvěžujícího nápoje, ale jednotlivé disciplíny prověří baristy i v hlubších znalostech o kávě, jejím původu, a jak ji představit zákazníkovi či našim patnerům (zaměstnancům) inspirující a zajímavou formou. Dokonalý nápoj, zakončený latte artem, je stejně jako v našich provozovnách samozřejmostí. Tím, že soutěž začíná na kavárenském kole, přes oblastní a národní kolo až do finálového EMEA (Europe, Middle East and Africa) kola, je do ní zapojeno obrovské množství partnerů, kteří i díky této soutěži získávají zkušenosti a znalosti z kávového světa. Tyto znalosti se pak pozitivně promítají do zákaznického servisu na jednotlivých kavárnách. Samotná účast v této soutěži je tedy výhrou pro každého z nás.

Starbucks - Veronika Bitalová
poweredbyexperts
Čtyřletá cesta Veroniky: Od přípravy kávy až k managementu
9. 3. 2018
4 minuty kávové inspirace

Minulý ročník byl specifický v tom, že ve hře byla opravdu lákavá cena, rozhodli jsme se "prodloužit" soutěž o kola v naší velké Amrest rodině (provozovatel Starbucks v ČR a dalších zemích střední Evropy). Ze zhruba 5 000 partnerů tak vzešla jedna vítězka - Lisa Mu, pocházející z Německa. Ta dostala možnost podívat se do místa samotného vzniku Starbucks - do Seattlu, kde strávila několik dní s tamními partnery v nejstarší Starbucks kavárně na Pike Place a v úžasné Starbucks Reserve pražírně, jedné z nejúžasnějších "továren" světa.

A kam až se může český reprezentant dostat? Letos je hlavní cenou "výlet" do naší amsterdamské pražírny, kde se praží veškerá Starbucks káva pro náš trh (EMEA). V úžasném prostředí pražírny se uskuteční i závěrečné kolo, ze kterého vzejde Starbucks EMEA šampión.

3) Spartan Race

Mára:
Důvodem a původní myšlenkou účasti na Spartan Race bylo podpořit týmového ducha našeho týmu a ukázat, že každý člen týmu se může zúčastnit a závod dokončit, a to bez rozdílu, zda se věnuje rekreačně sportu či nikoliv. Závodu předcházelo 6 měsíců přípravy v podobě pravidelných týdenních tréninků. Během těchto hodin jsem se snažil týmu předat co možná nejvíc, a věřím, že se mi to povedlo - důkazem nechť je to, že několik členů týmu pokračuje v závodění.

Při týmovém závodě si mnozí sáhli na opravdové dno fyzických sil, nicméně všichni jsme si pomohli, a do cíle úspěšně doběhli. Samozřejmě, že se vyskytly momenty, kde se psychika leckdy lámala… Dalo nám to ale určitě mnoho, především jsme si ukázali, že spolu můžeme dosáhnout čehokoliv, opravdová síla, je totiž v týmu, a ne v jednotlivci.

4) kávová kultura

Šárka Frantová - Assistant Store Manager:
Než se káva dostane k nám na kavárnu, urazí z oblasti původu dlouhou cestu a projde skrz desítky párů rukou. Ve Starbucks máme celkem tři týmy, které se starají o výběr, pražení a prodej té nejlepší kávy. Jsou to Farmer Support Centra, která spolupracují přímo s farmáři a pomáhají udržet kvalitu produkce arabiky na nejvyšší úrovni, tak jak požadujeme dle našich směrnic nákupu kávy C.A.F.E. Practices, nebo společně s farmáři vyvíjí a představují nové metody pěstování kávy. Pro zajímavost můžu uvést, že první Support centrum bylo otevřeno na Kostarice.

Jaká jsou specifika kaváren Starbucks? Říkáme tomu "poslední 3 metry", kterými je myšlena cesta kávy u nás na kavárnách, než se káva po dlouhé cestě dostane do rukou našich zákazníků. Jsme tím posledním článkem, který zajišťuje udržení kvality kávy, o kterou usilovalo již tolik lidí před námi. Kromě kvality kávy a nápoje z ní připraveného je neméně důležitý Starbucks zážitek, který na kavárnách vytváříme s našimi baristy, a díky tomu se u nás naši zákazníci cítí dobře, a rádi se k nám vracejí.

Individuální přístup baristy k hostům začíná už pozdravem a úsměvem, jmenovkou na zástěře, jménem na kelímku, a pokračuje to třeba až ke přátelství. Je krásný pocit, když jdete po ulici, potkáte svého stálého zákazníka, se kterým se pozdravíte, nebo na sebe jen zamáváte. Do svých týmů si vybíráme pozitivní a komunikativní osobnosti. Naše baristy práce baví, na kavárnách tráví mnohdy i svůj volný čas. Někdy se ze zákazníků stanou naši baristé, neboli naši partneři (jak my si ve Starbucks říkáme :)).

Chcete být také součástí? Tak neváhejte a chopte se příležitosti!

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější