Zázemí mezinárodní společnosti, kde vládne němčina
poweredbyexperts

Zázemí mezinárodní společnosti, kde vládne němčina

Lidl nejsou jen prodejny, přestože to je první věc, která vás při vyslovení názvu tohoto maloobchodního řetězce napadne. Společnost Lidl Česká republika je vedena z centrály v Praze, kde je vlastně mozek celé firmy. Právě tady se rozhoduje o sortimentu, kvalitě produktů, ale třeba také o nových reklamních projektech nebo expanzi. Jaké možnosti nabízí tato společnost pro absolventy nebo studenty vysokých škol? O tom jsme si povídali s tiskovou mluvčí Jitkou Vrbovou.

Co musí umět absolvent, který chce pracovat ve vaší společnosti?

To samozřejmě záleží na tom, na jakou pozici se hlásí, protože každá pozice vyžaduje rozdílné znalosti a kompetence. V zásadě ale platí pravidlo mít chuť se učit a pracovat na sobě, angažovanost a nasazení. Možnosti uplatnění v naší firmě jsou velmi široké. Na centrále jsou to pozice v administrativě, kam patří finance a účetnictví, daně, personalistika, controlling a mzdová účtárna, nebo pak oblast organizace zahrnující analýzu, logistiku, vnitřní consulting, revize. Široká paleta uplatnění se nabízí v nákupním oddělní, v oddělení IT a tak dále. Dále jsou to pozice mimo centrálu po celé ČR, jako je regionální vedoucí prodeje nebo vedoucí prodeje. Potravinářství a obchod je podle nás odvětvím budoucnosti a pro absolventy vysokých škol nabízíme četné perspektivy.

Na kterou z pozic se hledají zájemci nejobtížněji?

Pokaždé když se hledá vhodný kandidát, ať už jde o pozici na prodejně, nebo do managementu, je to velká zodpovědnost. Nejde totiž jenom o to, abychom si vybrali my jakožto zaměstnavatel, ale v práci musí být spokojený i budoucí zaměstnanec, což ne vždy dokáže odhadnout. Musí jít o oboustrannou symbiózu, protože jedině tehdy to bude fungovat. Strategickým oddělením je ve společnosti Lidl především oddělení nákupu. Základ filozofie prodeje Lidlu je založen na privátních značkách, tedy na vlastních produktech, u nichž si sami rozhodujeme o složení, kvalitě, výrobci, obalu, názvu. A člověk, který toto všechno koordinuje – tzv. Strategy Brand Creater – je velmi důležitou osobou, která ovlivňuje sortiment, na kterém společnost funguje.

Lidl Česká republika v. o. s.

– vznik ve 30. letech v Německu

– aktuálně ve 26 zemích Evropy

– v ČR působí od roku 2003

– celkem 229 prodejen, 4 logistická centra

Tahle pozice zní velmi kreativně. Co je úkolem takového člověka?

Tato pozice je skutečně velmi kreativní, akční a umožňuje člověku obrovské pole působnosti. Cílem této pozice je uvádět na trh nové značky, což vyžaduje nejen prvotní nápad, analýzu trhu a vyjednávání s dodavateli, ale třeba také vývoj obalu, názvu, rozhoduje o logistických řešeních nebo navrhuje marketingovou podporu. Kromě toho je tato osoba zodpovědná za kvalitu produktu, a to nejen při zavedení, ale i během celého životního cyklu na trhu. Kromě nových výrobků má Strategy Brand Creater v portfoliu další výrobky ze sortimentu, u kterých hlídá nejen zmíněnou kvalitu, ale i vývoj a zájem o toto zboží, sledování nových trendů a samozřejmě konkurence. Takový člověk může tedy na český trh přinést produkt, který tady doposud chyběl a u zákazníků bude mít úspěch, nebo to samozřejmě může být propadák, který se bude muset z regálů stáhnout. U této pozice je proto důležitá také intuice a tak zvaně obchodní čuch.

Z náplně práce to vypadá, že daný člověk musí mít přehled téměř o všem ze světa obchodu.

Záběr je u této pozice opravdu široký. Základem takového uchazeče je ideálně ekonomické vzdělání, dále analytické myšlení, vysoké nasazení, skvělé komunikační dovednosti a dobrá znalost němčiny. Až pozná fungování naší společnosti a projde si praxí na prodejně, ve skladě i na jednotlivých odděleních centrály, bude přiřazen ke zkušenému kolegovi do oddělení nákupu. Délka takového zapracování je individuální a může být několik měsíců i roků a teprve až poté převezme vlastní projekty. Ovšem ani potom není na všechno sám, přestože už sám jedná a rozhoduje. Potřebnou podporu najde v podpůrných odděleních, která mu pomohou třeba s tím, aby na obalech byly informace dle platné legislativy a tak dále.

Jste německá firma. Vyžadujete znalost němčiny u všech pozic a na jaké úrovni?

Například v oddělení IT nebo na účtárně němčinu téměř nepotřebujete, zatímco v oddělení nákupu, marketingu nebo na vedoucích pozicích je potřeba zvládat němčinu na komunikativní úrovni. Němčina je v naší společnosti jednacím jazykem, ale jak bohužel zjišťujeme, není tento jazyk pro dnešní studenty zřejmě moc sexy. A je to škoda, protože o využití němčiny v praxi není pochyb. Němčina je u nás nutná především proto, že veškeré podklady i formuláře jsou vytvářeny právě v tomto jazyce, v němčině probíhá komunikace s centrálou v Německu, ale také s jinými zeměmi Evropy, kde Lidl působí. Samozřejmě se stává, že nás uchazeč zaujme, ale má pouze základy němčiny. Ani v tomto případě se nic neděje – stačí mít motivaci a my mu pomůžeme jazyk zlepšit.

Jak vypadá výběrové řízení v Lidlu?

Všechna výběrová řízení ve společnosti Lidl probíhají prostřednictvím Assessment centre (AC). Je to dnes běžná personalistická technika, která umožní odhalit profil uchazeče. Cílem AC je to, aby se profil zájemce co nejvíce přiblížil profilu, který máme vždy nadefinovaný pro danou pozici. AC probíhá většinou celý den, uchazeči například ve skupině řeší případovou studii, tedy jakýsi příklad z praxe a výsledek pak prezentují. Při řešení úkolu jsou uchazeči pozorováni a hodnotí se u nich různé kompetence.

Strategy Brand Creators

– cílem pozice je uvádění nových značek na trh od prvotního nápadu přes analýzu trhu a vyjednávání s dodavateli až po uvádění produktů na trh a sledování jejich dalšího vývoje

– kontrola kvality, inovace stávajících produktů a sortimentu

– vývoj designu a výroby obalů

Požadavky:

– rozhodnost, cílevědomost, schopnost prosadit se, dobré snášení zátěžových situací

– analytické smýšlení, obchodního ducha

– ekonomické vzdělání výhodou

– německý jazyk podmínkou

Kompletní seznam volných pozic najdete na: lidl.jobs.cz

Vaše společnost působí po celé Evropě, je možné pracovat také v rámci jiné země?

V rámci našeho evropského působení nabízíme možnost rozvoje našim pracovníkům i mimo českou kotlinu. Stává se buď to, že kolegové v jiných zemích potřebují jen na určité období s něčím vypomoci, nebo hledají vhodného člověka na stálou pozici a pak se hledají vhodní kandidáti uvnitř firmy, i za hranicemi daného státu. I tady můžete vidět výhodu němčiny, s kterou se člověk domluví v Lidlu ve Finsku, Portugalsku i Řecku. Běžně také jako mezinárodní firma využíváme zkušenosti jiných zemí, čerpáme inspiraci a samozřejmě se potkáváme.

Nabízíte nějakou možnost praxe také pro studenty, kteří ještě nemají studium dokončené?

Od studentů se dnes běžně očekává, že už během studia na vysoké škole získají díky brigádám nějakou pracovní zkušenost. A je to logické, protože posléze je začlenění do pracovního rytmu mnohem snadnější a to pro obě strany. I my se snažíme nabízet možnost získat pracovní zkušenosti u nás, a to zejména studentům se zájmem o obchod, marketing nebo reklamu, kteří mluví německy. Jedná se o letní tříměsíční stáž, kdy si studenti mohou vyzkoušet práci v různých odděleních naší společnosti a sami tak posoudí, jaká oblast jim sedí nejvíc a kde se cítí nejlépe. Během stáže studenti poznají chod firmy s více než 5000 zaměstnanci a osvojí si řadu dovedností, které využijí ve svém profesním životě. Stáž je samozřejmě placená, protože studenti u nás pracují stejně plnohodnotně jako naši zaměstnanci. V loňském roce jsme po skončení stáže nabídli několika studentům smlouvu na celý nebo částečný pracovní úvazek a jsou již součástí našeho týmu.

Kromě stáží nabízíme také Trainee program, který je na dva roky a je určen pro absolventy vysokých škol. V první fázi zájemce pozná fungování provozu, a to včetně prodejny, dále prochází jednotlivé úseky na centrále společnosti a v poslední etapě by měl pracovat na vlastních projektech ve zvoleném úseku, včetně pobytu v zahraničí.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější