Příležitost pro studenty IT: ve vývoji mobilních aplikací je budoucnost

Příležitost pro studenty IT: ve vývoji mobilních aplikací je budoucnost

Ztratili jste se někdy v obchodním centru? Zažili jste ten pocit paniky, kdy všechny obchody, které míjíte, vypadají stejně, lidé se kolem vás valí jako vlna a vy ani zaboha nemůžete najít ten zpropadený eskalátor? S tím bude brzy konec. Hitem v oblasti vývoje mobilních aplikací je totiž takzvaná indoor navigace, kterou pro některá velká obchodní centra u nás vyvíjí tým Petera Reichela ze společnosti Capgemini.

Vezmete mobil, zapnete aplikaci a jednoduše najdete cestu k tomu, co hledáte. Systém vás najde a navede stejně, jako to umí klasická GPSka. K tomu vám ještě vyhledá, kde prodávají váš obvyklý prací prášek ve slevě, a jiné vychytávky. „Jde nám o poskytnutí aplikace jako kontinuální služby, nikoliv jako osamělého výstřelu,“ říká Reichel s tím, že jeho tým má ohledně projektu ještě mnoho dalších komplexních nápadů.

Máme rádi studenty, umějí jít s dobou

Jeho tým není nijak velký. Jde vesměs o deset lidí, mezi nimiž je překvapivě velká většina studentů a čerstvých absolventů vysokých škol. „Vidíme mladé lidi jako velké pozitivum. Mají obrovský potenciál k rozvoji a také daleko výraznější progres než lidé s dlouholetými zkušenostmi,“ podotýká Reichel.

Sami studenti si práci ve firmě velmi pochvalují. „Dá se tu studovat prezenčně i při plném úvazku,“ říká například Martin Egermajer, který se v rámci týmu specializuje na real-time lokalizační systémy. „Není mnoho společností, které by vám vyšly vstříc až do takové míry. Ale samozřejmě to není zadarmo. Musíte dokázat, že jste schopní a že na to máte.“

Tým vývoje mobilních aplikací

  • Vznikl na podzim 2012.
  • Má deset členů.
  • Sedmdesát procent členů jsou absolventi či studenti.
  • Aktivně studují čtyři z nich.

Co naprogramovali?

  • aplikace pro bankovní systémy
  • poradce při výběru bankovních produktů
  • indoor navigaci v obchodních centrech

Palec nahoru pro školu: Připravili nás dobře

Svou školu Martin brání, když se debatuje o neefektivnosti výuky ve vztahu ke skutečnému pracovnímu trhu – a mezi kolegy v týmu rozhodně není sám. „Škola mě připravila pro praxi velmi dobře. Naučila mě nejen slušně programovat, ale i přemýšlet nad různorodými problémy, vyhledávat si potřebné informace a podobně,“ podotýká a jeho team leader Reichel pokyvuje. Samotného ho prý překvapilo, jak dobře připravení studenti technických oborů, s nimiž se při pohovorech setkal, jsou.

Než se ocitli mezi profesionálními vývojáři mobilních aplikací, prošli samozřejmě výběrovým řízením, demonstrací svých schopností a motivace. „Důležité pro mě bylo, jaké nové myšlenky přinášejí. Jak flexibilní a učenliví jsou,“ popisuje Reichel kritéria, podle kterých byli studenti vybíráni. „Zkušenosti pro mě v tomto případě tolik prioritní nebyly.“

Peter Reichel

Project Lead

Vlado Valko

- v týmu začínal jako vývojář, nyní působí jako Technical Lead

- Univerzita Hradec Králové, obor aplikovaná informatika, nastupoval jako student kombinované formy, nyní absolvent

Martin Egermajer

- vývojář (zaměření na RTLS – real-time localization system)

- ČVUT v Praze, softwarové inženýrství a interakce, prezenční student

Filip Mudruněk

- vývojář (zaměření na virtuální prostor a augmentovanou realitu)

- magisterské studium na ČVUT FIT, prezenční

Jaro Sagan

- vývojář (zaměření na webové služby)

- Technická univerzita v Košicích, obor informatika, absolvent

Mobilem k budoucnosti

Mobilní aplikace jsou stále populárnější. Zatímco prodeje klasických počítačů klesají, prodeje chytrých telefonů zaznamenaly v poslední době obrovský nárůst. Lidé je stále častěji kupují kvůli internetu spíš než kvůli klasickému volání a esemeskování, rádi si hrají, vyhledávají novinky a chytré kuriozity. Na to všechno musí být IT trh připraven. „Jsou to informace okamžitě po ruce, rychle a pohodlně,“ shrnuje Reichel. „A kvalitně, to především. Chceme zkrátka klientům nabízet to nejlepší na trhu.“

V aplikaci proti bloudění v obchodních centrech tak bude také možnost zahrát si něco jako geocaching se symboly obchodů nebo s různými skrytými značkami na chodbách – buď jen pro radost, nebo pro nějakou drobnost, poukázku na nákup apod. Vše samozřejmě záleží na obchodech, které se budou chtít na věci podílet, podle Reichela je tam ale obrovský potenciál. Ať už z hlediska marketingových účelů, nebo pro pobavení klienta. A nikdo už se nikdy neztratí, no neberte to.

Text: Markéta Paráčková

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější