reklama
 
NeosVR - výuka Prohlédnout galerii

Virtuální realita je návratem k přirozenosti. S programátorem o zavádění VR výuky

Postavit si vlastní svět? Zasadit strom? Nebo cestovat krevním řečištěm? V NeosVR jde všechno. Postačí k tomu prakticky jen mobil a VR headset. O výrobě nových světů a výuce ve 21. století jsme si povídali s Karlem Hulcem a doc. Petrem Klánem.
reklama

Vývoj nových světů zabere kupu času. Jaké byly počátky Neosu?

Začalo to rokem 2014, kdy jsme se rozhodli začít vytvářet vzdělávací obsah pro virtuální realitu. Náš projekt začal zajímat školy i investory z celého světa, hlavně ale ze Skandinávie a USA. Při té příležitosti jsme zjistili, že tvorba edukativního programu pro VR je poměrně náročná a že se tvoří v herních enginech naprosto nevyhovujících pro vzdělávání. Tak jsme si řekli, že uděláme nový engine, který nezestárne a bude kompatibilní se všemi možnými VR sety.

Engine. Co to vlastně je?

Engine je software, který umožňuje rychlejší vytváření počítačových her. V našem případě umožňuje rychlejší výrobu celých světů ve virtuálním prostředí a tím i výrobu nekončícího množství sociálních zážitků. V našem enginu totiž můžete dělat úplně všechno, co je představitelné.

Karel Hulec

Karel Hulec je programátor virtuální reality. Se svým kolegou Tomášem Mariančíkem již několik let vyvíjejí virtuální platformu NeosVR, ve které můžete dělat naprosto cokoli. Ale naprosto.

Takže jestli to chápu dobře, snažíte se o vytvoření světa, který byl představen v blockbusteru Ready Player One (respektive v knize)? Po nasazení headsetu se můžu objevit v dinosauřím parku, kde pořádám narozeninovou party se skutečnými lidmi a zároveň třeba s Darthem Vaderem?

Přesně tak.

Doc. Klán: Knihu Ready Player One jsem rozdával už v roce 2014, když jsme v Opavě poprvé novinářům projekt představovali. Aby si dokázali představit, co vlastně děláme.

Vývoj takového projektu zcela jistě stojí hromadu peněz. Kdo vás financuje?

Jsme financování z fondu Rothenberg Ventures sídlícího v USA. Rothenberg Ventures je jeden ze dvou největších investičních fondů do VR. A přesně takového partnera chcete mít za svými zády. Díky Rothenberg Ventures jsme se mohli zúčastnit programu River v Silicon Valley, kde jsme čerpali inspiraci v Microsoftu, Applu i Amazonu.

Foto: NeosVR

Jak se o vás tenhle technologický fond dozvěděl? Hlásili jste se do nějaké soutěže?

Ne, vůbec. Napsal o nás web Road to VR a v titulku se psalo, že VR vzdělávání je tady a že začíná v České republice. Spousta investorů se pak ptala - Proč jako v České republice, proč ne v USA?! Jednoho večera nám kolem půlnoci zavolali - hele, přijeďte, máme pro vás 100 000 dolarů, když nám pak dáte z toho vašeho enginu 10 procent. Tak jsme přijali. Program River nám pak nahodil sebevědomí i chuť do práce. Zjistili jsme, že jsme v tom, co děláme, dost dobří. Navíc jsme se dostali do kontaktu s ostatními VR start-upy. Žádný ze start-upů ale neměl na tvorbu nového enginu ani pomyšlení i přesto, že ho všichni potřebují. Takže nás tak k vývoji začali dokopávat i ostatní.

Doc. Klán: Kdyby nebylo tady kluků, tak by měla virtuální realita na světě velké problémy. Oni jsou vlastně první, kdo vůbec něco takového pro VR vytváří.

Jak to, že to nikdo jiný nedělá?

Problém je v tom, že je fakt hodně těžké takový univerzální engine udělat. Architektonicky musíte jít do obrovské hloubky. Naštěstí máme v týmu Tomáše Mariančíka. On je génius, který za celou architekturou stojí. V sedmnácti letech dokonce navrhl takzvané podivné procesory, které fungují lépe než ty současné. Jenže změna procesorů by znamenala změnu na všech zařízeních na světě. A to je nereálné.

Pilotní výuka s VR na Mendelově gymnáziu v Opavě - více fotografií v úvodní galerii.
Pilotní výuka s VR na Mendelově gymnáziu v Opavě - více fotografií v úvodní galerii. Foto: archiv NeosVR

Nyní ale máte v plánu Neos dostat do škol. Jak to s VR výukou vypadá?

Doc. Klán: V příštím semestru budeme začínat na Fakultě informačních technologií ČVUT, která považuje VR za svou vlajkovou loď. Momentálně objednáváme brýle a připravujeme výuku jak pro bakalářský, tak pro magisterský stupeň. Prozatím v ní budeme dělat jen vektorové a skalární součiny, základní geometrické objekty a modely. V dohledné době se ale dostaneme i k vizualizaci databází atd. Prozatím je cílem, aby studenti začali VR brát jako úplně normální technologii. Aby vešli do virtuální reality a uměli vytvořit 3D objekt úplně stejně, jako když otevřou počítač s Wordem a píšou.

Doc. Petr Klán

Doc. Petr Klán vyučuje na ČVUT. Je vizionářem a propagátorem využívání technologií ve vzdělávání. S NeosVR spolupracuje již řadu let a je garantem využívání virtuální reality ve výuce.

Ale kromě vysokých škol plánujete oslovovat i střední školy…

Ano, vše odstartovalo 21. září tohohle roku. Právě nám běží pilotní výuka s VR na Mendelově gymnáziu v Opavě. Je zde velice vstřícné vedení a žáci jsou zde na pilotní projekty spojené s inovacemi ve školství zvyklí.

Doc. Klán: V Opavě jsme byli poprvé s VR v roce 2014. Za tu dobu ale nastal úžasný skok. Předtím jsme táhli mnoho kabelů, několik počítačů a teď jsme si tam nakráčeli jen s hromadou brýlí.

Jaké předměty máte v současnosti pro studenty připraveny?

Momentálně máme připravenou hlavně biologii lidského těla. Můžete se podívat do vnitřku ledviny, srdce nebo detailně rozebrat model kostry. Dále zde máme připravené modely strojů - motory, turbíny atd. Chystáme se ale postupně doplnit úplně všechno.

Pilotní výuka s VR na Mendelově gymnáziu v Opavě - více fotografií v úvodní galerii.
Pilotní výuka s VR na Mendelově gymnáziu v Opavě - více fotografií v úvodní galerii. Foto: archiv NeosVR

Vypadá to, že studenti přijmou podobné změny ve výuce s nadšením. Ale co učitelé? Myslíte si, že jsou na nástup moderních technologií ve školství připraveni?

Pro střední školy se výuku snažíme dělat dost jednoduchou tak, aby to průměrně technicky zdatný profesor zvládl. Bereme v potaz, že spousta učitelů i žáků se třeba neumí pohybovat ve VR. Pro ně máme na začátek vlastně jen 3D modely. Třeba již zmiňovaný model srdce. Učitel v tomto případě jen ukazuje a vysvětluje, nechává žáky objevovat srdce skrz naskrz, ukazuje cévy atd. Zároveň následuje po každém modelu takzvané kvízovaní, tedy test. Učitel ihned vidí, jak si žáci vedou, a to bez nutnosti cokoli opravovat.

A kdy se na Neos mohou těšit i ostatní školy?

Za nějaké dva měsíce po pilotu budeme nabízet virtuální realitu všem školám a aplikace NeosVR bude volně dostupná v obchodech s aplikacemi.

Foto: NeosVR

Neohrozí příchod virtuální reality učitelské povolání? Bude učitel ještě vůbec potřeba?

Naopak! Virtuální realita dodá i méně inspirativnímu učiteli nástroj, jak žáky a studenty nadchnout. Navíc si myslím, že nahradit učitele je nejvyšší meta umělé inteligence. Učitel se musí kromě předávání znalostí umět vcítit do potřeb žáků, komunikovat s nimi. Daleko dříve budou nahrazeni třeba chirurgové. Za pár let budete nervózní, když do vás bude řezat člověk (který se možná špatně vyspal), a ne precizně operující stroj.

V čem je tedy největší výhoda VR?

Virtuální světy mají obrovský rozsah. Vše, co si představíte, lze namodelovat. Dále vám umožňují se podívat na svět jak subatomárně, tak z vesmíru. Další věcí je pak sociálnost.

Jak to myslíte? Sociálnost ve VR?

Zatímco počítačům musíte jít tak nějak naproti vy, v našem VR světě je to naopak. Děláte to, co děláte reálně, hýbete se reálně, pracujete jako ve skutečnosti. VR nás vlastně vrací do fyzického světa k něčemu, co je pro nás přirozenější než práce na počítači. A hlavně nás vrátí i k tomu, že jsme spolu. Já to vidím sám na sobě. Když jsem dělal za monitorem, hodiny a hodiny času, tak to bylo takové opuštěné. Když jsem ve VR, tak se pořád něco děje, můžu přepínat mezi světy, chvíli pracuju, chvíli koukám na dinosaury a u toho si třeba povídáme s kolegy. Dokonce jsme zrušili i kanceláře, protože jsme zjistili, že je nepotřebujeme.

Doc. Klán: Já vidím ve virtuální realitě i budoucnost práce. Lidé v ní budou normálně pracovat. Já už jsem si to dokonce vyzkoušel a myslím, že jsem byl první. Potřeboval jsem udělat přednášku ve VR tak, aby to vypadalo, že je tam obrovské množství studentů. Takže jsem v té virtuální realitě chodil a přinášel jedno avatara za druhým jako kulisák a stavěl jsem dav.

Co znamená VR pro budoucnost lidského druhu?

Virtuální realita je návratem k přirozenosti. Nejen co se týká třeba života na sociálních sítích, ale hlavně ve výuce. Dříve jsme se učili tak, že jsme přišli do lesa a někdo starší nám ukázal, co a jak. To je ve virtuální realitě možné v jakémkoli prostředí. V jednu chvíli se učíte a stavíte jaderný reaktor, v druhé chvíli se procházíte se spolužáky v době hlubokého pravěku a fotíte předchůdce člověka. Příchod VR do vzdělávání i do společnosti mám za pozitivní věc. Lidé se začnou více zajímat o duchovní věci, začnou opouštět ty materiální. Těch totiž bude ve virtuálním světě dostatek.

Doc. Klán: A taky tam udržíte i lépe stopu člověka, pokud člověk umře, prakticky umře všechno s ním, ale ve virtuální realitě přežije, dokud přežije virtuální realita.

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější