reklama
 
Video: CARTEL productions |  03:11

Auta budou jednou řídit za nás. Pavel na tom pracuje už nyní

Možná právě ona klučičí hravost a záliba ve skládání stavebnic přiměla Pavla Balcara ke studiu Fakulty strojní na ČVUT. Tam objevil inženýrský projekt CarTech - o soutěž pro studenty vysokých škol, která vznikla v 80. letech v USA za účelem zajištění praxe pro studenty. A od formulí se dostal až do jednoho z předních dodavatelů automobilek.
reklama

Soutěž CarTech probíhá po celém světě, účastní se jí celkem zhruba 600 týmů s formulemi se spalovacím motorem a 200 týmů s elektromotorem. Soutěž není primárně o závodění - jde především o to se něco naučit. Závody jsou rozdělené na statické disciplíny (kde odborná komise posuzuje inženýrské postupy, hodnotí se, jak dostat auto na trh, a tzv. cost report, kde se členové týmu musí zamyslet i nad ekonomickými aspekty konstrukce formule) a dynamické disciplíny (např. jízda po osmičce, akcelerace a jízda po technické trati zvaná Endurance, která slouží k ověření odolnosti formule - 22 km dlouhá jízda, při které se střídají piloti).

Foto: CARTEL productions

Pavel se kromě sestavování formule dostal i do pozice pilota, takže si na vlastní kůži užil vychytávky modelů, které s týmem konstruoval. CarTech letos uvedl už desátou generaci formule a momentálně pracuje na vývoji jedenácté. "Progres je ohromný - první generace vážila 360 kg, neměla aero, trubkový rám… Dnes má formule sofistikovanou aerodynamiku, kromě karbonového monokoku spoustu dalších součástek, používá se hojně titan, a celá formule dnes váží cca 190 kg. Ve světovém měřítku jsme zaznamenali výborné výsledky - 5. místo v celkovém pořadí a v několika dílčích disciplínách jsme ukořistili i stupně vítězů," nadšeně popisuje Pavel. Je potřeba si uvědomit, že české týmy pracují s mnohanásobně menšími rozpočty v porovnání například s Německem, což jen potvrzuje, že stále máme zlaté české ručičky!

Foto: CARTEL productions

Kromě technických dovedností si členové týmu zkouší, jak to funguje v malých firmách. Mají na starost management, marketing, získávání sponzorů, ekonomickou zodpovědnost za projekt, budgety, plánování atd. "Několikrát jsem si prošel vývojovým cyklem od nápadu až po testování v závodě. To si člověk ve škole nezkusí, tam to většinou končí na papíře a v šuplíku. Ukáže ti to, jak přemýšlet out of box, v souvislostech, smířit se s neúspěchem, užít si úspěch, pracovat v týmu, plánovat, vnímat věci jako celek, odolnost stresu - těch přínosů je opravdu moc," dodává Pavel.

Auta budou jednou řídit za nás. Pavel na tom pracuje už nyní | Video: CARTEL productions |  03:11

Zkušenosti a praxe je jedna věc, Pavlovi CarTech ale přinesl i přátele a kontakty. Právě díky jednomu z nich se dozvěděl o uvolněné pracovní pozici ve Valeu. Valeo je jeden z předních dodavatelů automobilek, ať už se jedná o různé pohonné, brzdné či autoklimatizační jednotky, tak i systémy do chytrých aut. V pražské pobočce se zabývá vývojem systémů aktivní ochrany a systémů pro komfort řidiče - jinými slovy, aby co nejvíce řídilo samo auto. Pražská pobočka je unikátní právě v tom, že tvoří celý vývoj, od napsání softwaru, přes hardware, mechanický design, testování na polygonu i v normálním provozu, až po odevzdání finálního systému zákazníkovi.

Foto: CARTEL productions

Pavel začínal jako systémový inženýr pro ultrazvukové parkovací asistenty. "To byla právě ta pozice, která mě sem lákala. Denním chlebem bylo analyzování záznamů parkování z auta přímo od zákazníka, komunikace se zákazníkem, komunikace a koordinování SW oddělení a hlavně vývoj, vylepšování systému. Rozhodně to nebylo jednostranné a to mě bavilo." Po roce a půl postoupil na pozici project technical leader. Dnes má na starosti projekt, na kterém předtím dělal, reportuje zákazníkovi a internímu managementu, rozděluje práci mezi další členy týmu, hasí problémy, plánuje: "Prostě se snažím, aby byl spokojený zákazník i my ve Valeu."

Foto: CARTEL productions

Mezi další výhody své práce řadí například mezinárodní prostředí. "Na mém projektu pracují lidé ze čtyř zemí. Komunikujeme každý den v angličtině a němčině, přes celý svět. Když jsem se na základce hádal se svou češtinářkou a říkal jsem ji, že až budu velkej, češtinu nebudu potřebovat, měl jsem skoro pravdu," směje se Pavel a pokračuje: "Baví mě také to, že ráno přijdu do práce, objeví se problém, který se chvíli řeší se zákazníkem, potom s kolegy v Praze, po emailech a telefonech s vývojáři po celém světě a odpoledne je připravený software, který v Praze nahrajeme do testovacího auta a hned otestujeme - třeba i v reálném provozu. Není to jen o sezení u počítače, což je podle mě v dnešní době super. No a máme skvělou kantýnu." Pavel by rád zůstal u techniky a vývoje: "Momentálně se chci zlepšovat na pozici, na které jsem, a třeba nastartovat pár nových projektů - to mě láká, začít něco od nuly. Nicméně možnosti růstu jsou ve Valeu obrovské. Je možné se i přestěhovat do Německa, Ameriky, Japonska, a tak uvidíme, kam mě cesty zavedou."

Jak to Pavlovi jezdí nejen ve formuli, můžete vidět v úvodním videu. Nebo si poslechněte:

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější