Právě o stereotypech promluví známé inspirativní ženy (a jeden muž) na pražské konferenci Wo.men, kterou již třetím rokem pořádá institut GrowJOB Petra Ludwiga. Konference se bude konat 9. dubna v pražské Microsoft Event venue a vystoupí na ní známé české tváře jako například Emma Smetana nebo Ondřej Brzobohatý.
MICHAELA THOMAS
Michaela je majitelkou designového studia Butterflies&Hurricanes, známá díky odvaze vymezit se vůči spolupráci s Babišem či kampani pivovaru Bernard.
"Pracuji se značkami na brandingu, sleduji reklamní sdělení a tam je stereotypů požehnaně. Také sem tam narazím na muže, který zastupuje nejvyšší vedení klienta a který ví nejlépe, co my ženy chceme. Své, většinou ženské týmy, vede raději svým egem, než vůlí zjistit, co je pro zákaznice a jeho kolegyně dobré. Asi nejhorší zkušenost se stereotypy, kterou si vybavím, je pro mě "kauza" Bernard, Feminist Edition. Myslím si, že je naprosto nepřijatelné, aby v dnešní době, kdy je veřejnost tak názorově rozdělená, komerční značka profitovala na přiživování nenávisti a vysmívání se jiné názorové skupině. Fakt, že pan Bernard blahosklonně shlížel z výšin na ty "hloupé hysterky", které si podle něj ani ze sebe neumí udělat legraci, a stavěl se do pozice posledního Mohykána zdravého rozumu v Čechách, mi přijde naprosto bizarní. Bernard je navíc členem Asociace společensky odpovědných firem."
TEREZA PUFFEROVÁ
Tereza je nejmladší rosnička počasí Dobré ráno ČT, moderátorka radia Helax, herečka a zpěvačka AquaBabes.
"Nejvíce zklamaná jsem byla, když jsem se zhruba před rokem chodila zaučovat do jiného radia a celý progres trval několik měsíců. Naučila jsem se vše, co mi bylo řečeno. Nakonec mi po dlouhé práci řekli, že mě bohužel zaměstnat nemůžou, protože i když vše dělám tak, jak si přejí, na mém hlase je poznat, že jsem ještě mladá. Kdyby mi prý bylo o přibližně šest let více, tak mě berou hned. Nakonec jsem ráda, že se to stalo, i když jsem nejdřív byla nešťastná. Donutilo mě to totiž hledat jiný způsob a méně než půl roku na to jsem začala pracovat v radiu Helax, kde mi dali mnohem více prostoru a kde jsem nadmíru spokojená."
PAVLÍNA LOUŽENSKÁ
Bývalá marketingová ředitelka H1.cz a ZOOT, nyní vede oddělení novací v agentuře 2FRESH, je také zakladatelkou skupiny #holkyzmarketingu.
"Nikdy nevíš, kdy se v podobné situaci ocitneš také. Není to pouze o zaměstnávání maminek na mateřské, výborných pracovních příležitostech i pro dámy nad padesát, rovných platech, ale i kampani #metoo. Věci, které se možná zdají být v šedé zóně, bys mohl(a) přejít spoustou výmluv, zvednutým obočím, nebo mlčením. Ale to nejodvážnější rozhodnutí je jednat, když ostatní stojí. Mluvit o tom, že jsi možná jediná holka v místnosti. Mluvit o tom, co si zasloužíš, co chceš a kde se jednou vidíš. Mluvit o světě, kde se o tomhle všem už jednou vůbec mluvit nebude muset."
KOKO COMEDY
Komičky Kateřina a Lucie jsou známé ze stand up comedy Na stojáka nebo Underground Comedy.
"Často se setkáváme s názorem, že holky nejsou vtipné. Že holka je buď vtipná, nebo hezká. Že "ženský humor", tedy když stand up říká holka, je vtipný jen pro ženské pokolení, zatímco stand up od muže je vtipný pro všechny. Děláme stand up comedy, což je výrazně maskulinní svět, komiků je mnohem více než komiček, což se samozřejmě musí projevit. Mně osobně se stává, že díky mé drobné postavě a křehkému zevnějšku ode mě publikum nečeká černý humor. Občas slýchám, že některé vtipy by holka dělat neměla. Neměla by být vulgární, neměla by mluvit o sexu, měla by se vyhýbat kontroverzním tématům."
DENISA DĚDIČOVÁ
Lektorka institutu GrowJOB, zakladatelka módní značky Deedivine a vzdělávacího projektu Hodnotový učitel.
"Se stereotypy se často setkávám ve vzdělávání. Jsem velkou zastánkyní ženskosti a podle toho se také snažím prezentovat. Ráda nosím sukně, podpatky a ženskost zkrátka dávám najevo. Často přednáším skupinám, kde se věk pohybuje v kategorii 40 a výš. Lidé si mě okamžitě škatulkují, nevěří, že mladá holka mého vzezření má dostatečný kredit pro to, aby něco nového předala. Já pak namísto toho, abych se plně věnovala přednášce, trávím značné množství času jen obhájením sebe samotné."
TEREZA SALTE
Vítězka ceny Blogerka roku 2014 a 2015, autorka knihy Šlehačková oblaka a spoluzakladatelka agentury Elite Bloggers.
"Několik let jsem žila ve Skandinávii, konkrétně v norském Oslu. Tam jsem měla dojem, že jsou stereotypy téměř smazané. Je běžné, že muži učí ve školkách, starají se o domácnost a ženy se naopak velmi rychle vrací po roční mateřské dovolené do práce. Právě otcové tráví i několik měsíců na rodičovské dovolené. Stereotypy jsem tedy poměrně dlouho téměř vůbec nevnímala. Česká republika by se ale od Skandinávců mohla mnohému přiučit. Jedním z největších stereotypů, které zde vnímám, je myšlenka toho, že pokud plánujete rodinu, čeká vás několik let doma s dětmi a finanční závislost na manželovi. Nemyslím si, že je takové vnímání zdravé a že by se mužské a ženské role měly takto vymezovat. Naopak se domnívám, že v péči o dítě hrají velmi důležitou roli muži i ženy."