Těžko dohledat, která univerzita s tím přišla jako první, ale jedno je jasné: králem propagace vysokých škol je brněnské VUT. Jejich virál Miluju tě, mé VUT před šesti lety strhnul pozdvižení na sociálních sítích, poté ukázali VUT Fu v údolí Šalin a v roce 2017 dokonce za kampaň Sem patřím získali první místo v soutěži o nejlepší univerzitní kampaň v Evropě. Takže oficiálně korunovaní. Do letošního klání se ještě nevydali, ale nechme se překvapit.
Ani ostatní univerzity se nedaly zahanbit. V minulosti jsme byli svědky různých projektů, od Nebuď mainstream spotu VŠP Brno po interaktivní web s minihrami Ukaž se VŠB-TUO. Některé byly povedené, jiné zběsile balancovaly na hraně a další byly daleko za hranicemi dobrého vkusu.
S postupem času většina univerzit přechází od formátu jednoho videa k rozsáhlým kampaním, které jsou víc než jen obyčejné lákadlo pro uchazeče. Touto cestou jdou i letošní novinky na poli propagace vysokých škol. Jak v roce 2019 univerzity lákají uchazeče? Mrkněte na následující čtyři příklady.
Muniverse
První kampaň letošního roku vykopla Masarykova univerzita. Jejich Muniverse si klade za cíl představit uchazečům celý vesmír výhod a zajímavostí, které je čekají, pokud se vydají studovat do Brna. Tatíček Masaryk na messengeru included.
Středobodem celé kampaně je interaktivní mapa míst spojených se studentským životem v Brně, která je doplněná o slovník pro nebrňáky. V budoucnu se chystají také čtyři videopříběhy a průvodce od přijímaček až po zápis.
Skutečné příběhy
S dlouhodobým konceptem přichází Slezské univerzita v Opavě. Na webové stránce pomocí selfie videí představuje příběhy svých studentů, absolventů i pedagogických a vědeckých pracovníků z různých oborů.
Mozaiku příběhů nastartovala úvodní čtyřka z oblasti matematiky, astrofyziky, ošetřovatelství a marketingu, další budou přibývat až do konce semestru.
Dofoukni si mozek
Mozkem Brianem láká na některou ze svých fakult Univerzita Hradec Králové. Web zatím informacemi zrovna nepřekypuje, ale čas ukáže, co všechno má univerzita s kampaní v plánu. Prozatím se musíme spokojit s lákadlem na uchazeče v podobě pěti roztomilých krátkých spotů a mozkového energiťáku, který si univerzita vozí na veletrhy.
Stačí se zeptat
Informační web pro uchazeče vytvořila také Fakulta informatiky a statistiky VŠE. Ta sází na osobní přístup, kdy kromě informací nabízí koncept spojení uchazečů s reálnými studenty, kterých se mohou na cokoliv zeptat.
Svého webového průvodce má i její sourozenec, Fakulta podnikohospodářská. Ten je poněkud suchý, ale svoje si tam uchazeč rozhodně najde.
Vyber si svou barvu. Studuj, co tě baví
Při výběru studijního oboru se často nerozhodujeme podle svých snů - často dáváme na doporučení svých rodičů, učitelů nebo na názor veřejnosti na úkor vlastních zájmů. Bohužel. Proto Ostravská univerzita přišla s kampaní a s apelem na maturanty, aby si vybírali studijní obor podle toho, co je baví a co chtějí v životě dělat.
Jádrem kampaně je 6 motivačních videí, která reprezentují 6 fakult Ostravské university v jejich typických barvách. Ty najdete na samostatném webu pro uchazeče studujostravskou.cz.
Není to jenom o internetových kampaních
Zvýšit povědomí o sobě se univerzity snaží i jinými cestami. Ať už to je to prezentace na středních školách, juniorské univerzity, letní školy nebo různorodé soutěže. Jmenovitě například Výška nanečisto PEF Mendelu, Letní škola historie FF UJEP nebo soutěž Wings of future: Postav vlaštovku a dostaň se na vysokou bez přijímaček.
Otázkou je, co z toho se víc vyplatí - přitáhnou uchazeče spíš investice do reklamy nebo osobní zkušenost? To už si musí univerzity zodpovědět samy.