reklama

Jsme na Facebooku! Koukni, co je nového.

Seriál na Studenta.cz Buďme spolu slyšet, vyplňte náš průzkum! Lůzři nebo snílci? Jací vlastně jsme?

Proč dívky nechtějí studovat IT? Můžete za to vlastně i vy

14.7.2017 / Kariéra

Když se řekne “ajťák”, představíte si ženu? Asi ne, co? No, nejste sami. Většina českých dívek si ji taky spíše nepředstaví. I to způsobuje, proč je dnes v IT tak zoufale málo žen. 

Když mi jedna z mých kamarádek na základní škole tenkrát řekla (cca rok 2007), že chce jít studovat informatiku, absolutně jsem to nechápala. Holky přeci informatiku nestudují. I když se sebevíc snažíte se stereotypům vyhýbat, někdy vás zkrátka pohltí. Kdo vlastně vymyslel, že IT je jen pro kluky a proč si to spousta mladých dívek stále myslí? 

Ženy a muži jsou si dnes rovni v mnoha ohledech, o IT to však stále neplatí. O nízkém počtu žen v technických oborech se hovoří už několik let, i přes probíhající debatu se však počet technicky zaměřených žen příliš nezvyšuje. 

Malý zájem dívek o tzv. STEM obory je dnes již celosvětovým fenoménem. Podle organizace Catalyst v roce 2014 v zemích EU ženy tvořily 42 % absolventů technicky zaměřených univerzitních oborů, také společnost Deloitte uvádí, že v letech 2015 a 2016 v západních státech ženy obsadily méně než 25 % pracovních míst v IT. Do informačních technologií se příliš nehrnou ani české ženy, podle průzkumu z Codess Prague pouze 36 % z nich někdy přemýšlelo o kariéře v tomto oboru. 


Už u samotných počátků vývoje počítačů přitom byla spousta žen v rolích programátorek. Podle NPR například v USA poměr žen v IT rostl do 80. let mnohem rychleji, než tomu bylo u mužů. Kam se tedy podělo naše prvotní nadšení? 

Kde jsme přišli na to, že ajťák = muž? 

Odpověď na tuto otázku zcela jistě není jednoduchá a nese v sobě zřejmě kombinaci několika různých faktorů. Podle průzkumu společnosti Microsoft, který sleduje a porovnává motivaci mladých dívek ke studiu STEM oborů v jednotlivých evropských státech, jsou děvčata ovlivňována především rodiči, společenskými stereotypy, možnostmi uplatnění a jinými ženami, jež by jim mohly jít příkladem. Důvodem nízké motivace je právě nedostatek podpory ze strany rodičů, ale i společnosti celkově. Mnoho dívek má už v nízkém věku pocit, že na STEM předměty nemají v porovnání s chlapci dostatečný talent.  Ve všech zúčastněných zemích výzkum také ukázal, že si mladé ženy uvědomují nerovnost mužů a žen v technických a přírodovědných oborech, a proto se pro tyto obory spíše nerozhodují. 

I přestože se v Česku ještě stále setkáváme se zažitými stereotypy, existuje již mnohem více iniciativ, které se snaží mladé ženy zapojit. Jednou z nich je organizace Czechitas, jež podporuje IT vzdělání u žen všech zaměření a generací. Inspirací mladým dívkám může být i kampaň brněnské VUT, která ženy přesvědčuje, že do světa technologií rozhodně patří. 

Nejen průzkum Microsoftu naznačuje, že (ne)zájem dívek o technické obory je z velké části ovlivněn názorem společnosti, tedy i tím naším. Jak říkají Czechitas:  IT je budoucnost, i tvoje. Co kdybychom na ni proto mysleli i v ženském rodě? 

Text: Marijana Šutová
Foto: Shutterstock


Diskusní fórum

reklama
reklama
reklama