reklama
 
Investice do zaměstnanců? Loajalita nefrčí, benefity ano

Investice do zaměstnanců? Loajalita nefrčí, benefity ano

Investice do zaměstnanců může být jak časově, tak finančně náročná, jsou to všemožné kurzy, školení, webináře, workshopy, čím dál častěji také třeba rehabilitace a podobně. Proč firmy do svých zaměstnanců vůbec investují? A vyplatí se jim to?
reklama

Dříve platilo, že čím déle byl člověk zaměstnaný v jedné firmě, tím lépe. Počítalo se s tím, že bude vůči své firmě loajální, ať se děje, co se děje, ale to už dnes neplatí a strávit 10, 15, nebo dokonce i více let v jedné firmě je spíše raritou. Podle průzkumu amerického úřadu práce dnes mladí lidé střídají práci průměrně po 3-4 letech. To znamená, že za svůj produktivní život vystřídají zhruba 15 zaměstnání a firmy se na to musejí připravit.

Podle největšího globálního kariérního průzkumu společnosti Universum chtějí mileniálové po skončení vysoké školy dosáhnout tzv. work-life balance, tedy rovnováhy mezi svým osobním a pracovním životem. Chtějí takovou práci, ve které budou mít flexibilní pracovní dobu, díky níž budou mít čas i na svou rodinu a koníčky, přátelské pracovní prostředí, nějaký hlubší smysl v tom, co dělají, a také možnost růstu a dalšího vzdělávání.

Pokud jim tedy zaměstnání z nějakého důvodu nevyhovuje, prostě bez výčitek odejdou a najdou si jiné. Dřívější generace většinou na otázku, co dělají, odpovídaly „pracuji tam a tam“, dnes se spíše dozvíte něco jako „jsem projektový manažer s přesahem do HR“ – už tedy není tím hlavním, pro kterou firmu se pracuje, ale spíše to, co se dělá. Pracovních míst je dnes dostatek, v Česku momentálně panuje historicky nejnižší nezaměstnanost a společnosti se musejí o vhodné talenty doslova přetahovat.

Netradiční benefity

Společnost Airbnb poskytuje svým zaměstnancům každý rok cestovní stipendium ve výši 2000 dolarů, tedy necelých 50 tisíc korun. Možná i proto se stala nejlepším zaměstnavatelem loňského roku. Tzv. baby cash ve Facebooku znamená, že pokud se vám narodí dítě, dostanete čtyři tisíce dolarů v hotovosti. A pokud pracujete v Google a – nedej bože – zemřete, váš partner nebo partnerka bude ještě dalších deset let pobírat polovinu vaší mzdy.

Investovat, nebo neinvestovat?

Pokud víte, že mladí lidé zůstávají v práci průměrně 3-4 roky, ale nedělá jim problém odejít i uprostřed rozdělaného projektu, pokud jim v práci něco nevyhovuje, je na místě otázka, zda se do takových zaměstnanců vůbec vyplatí investovat. Stojí za to vychovat si zaměstnance a vycházet mu vstříc i přesto, že riskujeme, že odejde a své získané znalosti využije jinde?

V dnešní době není možné do zaměstnanců neinvestovat. Lidí je málo a pracovních míst hodně, pokud jim tedy v podstatě firmy nedají to, co chtějí, alespoň v nějaké omezené míře, odejdou prostě tam, kde jim to dají,“ říká HR manažerka a poradkyně Karla Hladíková. „Firmy už na trhu nehrají prim, stáčí se to spíše směrem k diskuzi a vyjednávání mezi uchazečem a zaměstnavatelem. To tady dříve nebylo. Jednoduše, pokud chceš dobrého zaměstnance, který bude odvádět kvalitní práci, musíš do něj investovat. Nebo to udělá někdo jiný…

A přesně tam přichází vaše šance zaskórovat opravdu tu práci, kterou chcete, a za tolik, kolik chcete. Nejen Google, Airbnb, Facebook nebo Apple, ale i spousta našich domácích firem totiž do svých zaměstnanců a jejich pracovního prostředí investují nemalé částky, ať už jde o různé benefity, bonusy, teambuildingy či školení, vzdělávání a jiné. Nalákat a udržet, to je současná firemní mantra, ať už to (občas) stojí cokoliv.

Text: Lucie Džurdženiková

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější