reklama
 
Gaming

eSport - budoucnost sportování a půl miliardy k tomu

Počítačové hry už dávno nejsou jen o zábavě. Profesionální hráči pod záštitou velkých technologických značek svádí monstrózní bitvy ve světech League of Legends a DOTy 2, nebo si jedou precizní headshoty v Counter Striku. Je eSport sportem? Dá se tím uživit? A kdy bude eSport na olympiádě?
reklama

eSport - nejstručnější možná historie

Asi to bude překvapení, ale první turnaj v eSportu se v podstatě konal už v roce 1972 na Stanfordské univerzitě v "primitivní" hře Spacewar (viz obrázek). Na skutečný zrod si však eSport musel počkat až do 90. let - zlatého věku vzniku legendárních her jako Counter Strike, Quake i Warcraft. Během prvních let nového milénia a nástupu rychlejšího i nejrychlejšího internetu bylo jasné, že eSport zažije nebývalý boom. Když se k tomu přičte rozmach a podpora platforem Youtube a Twich, tak to vypadá, že se na eSport příští rok podívá dohromady více než 400 milionů lidí.

Kenneth Lu - Spacewar!, CC BY 2.0
Kenneth Lu - Spacewar!, CC BY 2.0 Foto: wikipedia.org

Je to sport? Není to sport? Olympiáda?

Zatímco po celém světě se vedou (ne)debaty, v Asii mají jasno. V tomto roce bude kategorie eSportu přítomna na Asijských hrách 2018 (taková asijská verze olympiády) jako tzv. ukázkový sport. Na Asijských hrách 2022 už se ale bude konat regulérní klání o medaile. Soutěžit se bude například v League of Legends, Hearthstonu, nebo StarCraftu II.

V celosvětovém měřítku (i přes ty (ne)debaty) se ale s eSportem počítat začíná. Fámy kolují i v olympijských kruzích (pokud by eSportovci byli na olympiádě, prakticky by to znamenalo přijetí eSportu mezi skutečné sporty). Zatím to ale vypadá, že na Olympiádě v Tokyu (ještě aby ne, Japonsko miluje hry) by mohl být eSport zařazen jako "nenápadná" verze ukázkového sportu. Na Olympiádě v Paříži (2026)  by tak nakonec mohl být eSport představen jako kategorie s vlastními medailemi. Největším argumentem při rozhodování zřejmě nebude to, jestli se u sportu sedí a kliká, nýbrž to, že eSport prostě dotáhne k obrazovkám hordu mladých lidí a Olympiáda zase bude great again.

Kdysi byly videohry jen zábava. Právě teď se v nich ale hraje o půl miliardy korun... Turnaj The International ve hře Dota 2 nabídl i zápasy lidí proti nejchytřejším umělým inteligencím. Hosty byli Vladimír Dyntar z eSuba a Vladimír Chadima z AR Studio:

Zveřejnil(a) Věda 24 dne 24. August 2018

Výhry v turnajích? Vystačí "skoro" do konce života

Letošní ročník největšího herního turnaje The International 2018 ve hře DOTA 2 přinesl i rekordní sumu. V celkovém prize poolu (banku peněz) bylo 25,3 milionů dolarů (zhruba půl miliardy), přičemž tým na prvním místě bral rovných 11,3 milionu dolarů (asi 280 milionů korun). Stát se tzv. progamerem (profi hráčem) tak nemusí být vůbec špatný nápad. Otázka je, co vám na to jako obvykle řekne okolí (u mladších rodiče). Rozhodně ale máte argument, že hraním počítačových her se dneska, čistě hypoteticky, uživit dá!  

Jak to máte vy? Raději hrajete, nebo raději koukáte?  

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější