reklama
 
3 kroky do tmy

Když se zamiluje auto, je zaděláno na průšvih. Anebo ne?

Co když se do vás zamiluje vaše auto? Bude se snažit o to, abyste byli v maximálním bezpečí, zároveň k vám nepustí žádnou potenciální konkurenci v lásce. A ještě k tomu má dost zlomyslný smysl pro humor. Bojíte se? Nemusíte, nic takového se naštěstí (zatím) neděje. Jak by vypadalo, kdyby se to dělo, si ale můžete přečíst v nové knize Ondřeje Neffa, která vznikla ve spolupráci se Škodou Auto.
reklama

Kniha Tři kroky do tmy je čtvrtá ve sci-fi sérii Backend Stories, která kombinuje talent známých českých spisovatelů a obrovskou zásobárnu znalostí největší automobilky u nás. Škoda Auto - a to možná málokdo ví - je totiž zároveň taky jedna z největší IT firem v Česku. Ptát se jich na to, jak budou automobily vypadat, až v nich umělá inteligence jednou převezme kontrolu, je tak určitě na místě. Člověk navíc z knih kromě špetky sci-fi vyčte i spoustu reálných projektů a technologií, na kterých v Mladé Boleslavi pracují už teď, což je hodně zajímavá přidaná hodnota. 

Pořídit si některou z nich vás taky nic nestojí - můžete si ji zadarmo přečíst on-line, anebo pokud preferujete klasickou papírovou variantu, rádi vám ji pošlou poštou.

Foto: ŠKODA AUTO

Marta a Otík

Všechny knihy ze série Backend Stories čtenáře katapultují desítky i stovky let do budoucna a nechají je prožít fantastické příběhy na hraně možného. Třeba právě tu "romanci" Marty a Otíka, tedy nového supertajného autonomního automobilu značky Škoda a jeho mladé testerky, která netuší, že zrovna její prototyp dostal od programátorů i "něco navíc". Něco, co ji dokáže vynalézavě dostat z jakkoliv prekérní situace, ale také žárlí na kohokoliv, kdo se k ní sotva jen přiblíží. A protože je Otík unikátní - a cokoliv unikátní je cenné - do rukou by ho rád dostal i kdekdo jiný. O honičky, prekérky a automobilový humor tak v knize opravdu nouze není. 

Video: Youtube.com

Autor knihy Ondřej Neff je velkým techno-optimistou, určitě tak v příběhu nečekejte žádný apokalyptický scénář, které se v literatuře v souvislosti s umělou inteligencí často objevují. "Mé krédo je jednoduché: všechno dobré na světě pochází od přírodních vědců a techniků, všechno zlé od filosofů, politiků a náboženských potentátů. Každým dnem se v něm utvrzuji," říká s tím, že si na rozdíl od knihy ale sám nemyslí, že budou stroje jednou schopny typicky lidských citů. 

"Myslím si, že ve skutečném myšlení, skutečné psychice hrají roli ještě nějaké jiné principy, než jaké známe. Dlouho se věřilo na jakési ‚elektrické myšlení‘. Dnes víme, že je v tom hodně chemických procesů. No, a já si myslím, že nad tím vším jsou ještě procesy jiného řádu. Pokud je poznáme a naučíme se je napodobovat, změní se v našich životech všechno."

Foto: ŠKODA AUTO

Backend Stories

Původně měla vyjít jen jedna kniha - cyberpunkový příběh 100 miliard neuronů od držitele ceny Magnesia Litera Petra Stančíka - protože ale měla u fanoušků velký úspěch, rozhodla se Škodovka v sérii pokračovat. Za poslední dva roky tak vyšly knihy celkem čtyři - kromě zmíněných neuronů a Tří kroků do tmy i akční fantasy 21 úderů od Františka Kotlety a vesmírná odysea 700 exabytů nesmrtelnosti Julie Novákové.

Všechny příběhy kombinují reálné projekty a poznatky odborníků ze Škodovky se spisovatelskou fantazií a je radost je číst, zvlášť pokud jste technicky zaměření a do IT zbláznění fandové sci-fi. 

Jak tu novou Neffovu, tak i všechny staré knihy ze série si navíc můžete přečíst úplně zadarmo.

Pokud se ptáte, proč se velká automobilka pustila zrovna do publikačního byznysu, odpověď je jednoduchá - na pracovním trhu je trvale nedostatek ajťáků, a když se rozhodují, co dál dělat, výrobce automobilů je jako ideální zaměstnavatel možná tak často nenapadne. Auta jsou přitom čím dál chytřejší, a zatímco nového hardwaru pro ně zase tolik nevymyslíte, v množství softwaru se už dneska moc meze nekladou. Právě na to chtějí Backend Stories upozornit.

"Lidé jsou v dnešní době přehlceni reklamou, přemýšleli jsme proto, jak oslovit cílovou skupinu IT specialistů a techniků a ukázat jim prostředí v naší společnosti nenuceně," vysvětluje Adriana Velechovská z HR marketingu ve Škodě Auto, proč volba padla zrovna na knižní formát. A za nás v redakci dáváme Backend Stories palec nahoru, příběhy jsou to totiž hodně zajímavé a lehce čitelné. Pokud vás tak baví sci-fi, doporučujeme dát jim šanci.

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější