reklama
 
E.ON - foto
Komerční článek

Auta na elektřinu: Pročistí ovzduší i mocenskou strukturu světa

Je to vlastně takový retro nápad – auta na proud. Když naše společnost přecházela od tradičních ořů na ty ocelové, poháněla první modely nejen pára, ale také právě elektřina. Spalovací motory pánů Benze, Daimlera nebo Diesela nakonec zvítězily jen proto, že byly výrazně levnější. Doba ovšem pokročila a tenhle argument už dávno neplatí. Moderní elektromobily jsou nejen čistší a tišší než klasická auta, ale taky se s nimi dá jezdit i v podstatě zadarmo. Nevěříte? Čtěte dál.
reklama

Spalovací motor se v uplynulém století ukázal být danajským darem, který nám nadělal pořádnou neplechu nejen v ovzduší. Všemožná znečistění, skleníkové plyny, globální oteplování, to všechno s sebou tenhle kus technologie přinesl a Země i my všichni na ní už ho máme tak akorát dost.

"Je pravda, že hlavním důvodem pro současný rozvoj a rozšíření elektromobility u nás je snaha Evropské unie o snížení lokálních emisí CO2 a dalších škodlivých látek, které vedou ke znečištění ovzduší především ve velkých městech," říká Martin Schneider, Projekt manažer Mobility Services ze společnosti E.ON, která momentálně usilovně pracuje na výstavbě nových dobíjecích stanic tak, aby si řidiči elektromobilů mohli užívat stejného komfortu, na jaký byli zvyklí se standardním autem. "Kromě toho je tu ale další důležitý důvod, a tím je politická závislost České republiky i jiných zemí na státech těžících ropu a plyn. Právě díky elektromobilům se tahle dynamika může dramaticky změnit, zejména pro státy jako je ten náš, který je, co se týče produkce elektrické energie, soběstačný, ba dokonce i v přebytku. Naše energetická závislost na jiných zemích by tak díky elektromobilitě mohla zcela odpadnout."

Martin Schneider, Projekt manažer Mobility Services ze společnosti E.ON
Martin Schneider, Projekt manažer Mobility Services ze společnosti E.ON Foto: E.ON

Budoucnost je retro

Elektromobilita tak má potenciál nejen pročistit ovzduší, ale i ekonomicko-politické uspořádání světa, a to je obrovsky důležité si uvědomit. Možná i proto jsme na její návrat na silnice tak dlouho čekali.

"Někteří z vás to možná neví, ale elektromobily se začaly vlastně vyrábět dříve než auta se spalovacím motorem - na svém vrcholu byly už na přelomu 19. a 20. století. Prudký zlom v jejich neprospěch následoval až v momentě, kdy Henry Ford přišel se svým modelem Ford T, který byl cenově příznivější a dal se efektivněji vyrobit. Elektromobily tak začaly postupně mizet," vysvětluje Martin. "Ačkoliv se o nich hodně přemýšlelo, jejich opravdové znovuzrození přišlo až před pár lety se značkou Tesla, která nám v praxi ukázala, jaký potenciál v nich leží. A proto teď mluvíme o tom, že právě v elektromobilech tkví budoucnost."

Martin Schneider

Martin Schneider, se kterým jsme si o autech na elektřinu povídali, je "E.OŇák" jak se patří :) Vystudoval Západočeskou univerzitu v Plzni, obor Elektroenergetika, a už během studia absolvoval v E.ONu letní technickou brigádu. Pak u nich zpracovával i diplomovou práci a po promoci nastoupil do trainee programu (mají jeden pro techniky a jeden pro ekonomy), takže ví, o čem mluví, když říká, že pokud chceš být u toho, jak se tvoří budoucnost energie, je tahle firma rozhodně dobrou volbou.

Martin sám se našel v oddělení elektromobility: "Momentálně se tu zabýváme především výstavbou dobíjecích stanic. Jedná se jak o veřejné, na kterých mohou dobíjet všichni, tak i o soukromé, které si můžete pořídit do svých domácností. Já konkrétně nyní řeším zpoplatnění dobíjení na veřejných dobíjecích stanicích. Pracuji na implementaci systému pro zpoplatnění, které bude možné i skrz mobilní aplikaci."

Nejlepší věci jsou zadarmo

Pořídit si elektromobil je dnes relativně nákladná věc, není sice zase o tolik dražší než jeho bratři se spalovacím motorem, ale rozhodně není levný. Dává to smysl - trend je teprve v plenkách a modelů není mnoho, jejich dojezd je limitovaný, nabíjení docela trvá a dobíjecích stanic není dostatek - ale blýská se na lepší - a levnější - časy.

"Kromě ceny samotných elektromobilů je aktuálně hlavním problémem nedostatek dobíjecích stanic, což je alfa a omega celého přechodu na elektromobily. Zhruba do dvou let by se to ale mělo změnit. Česká republika i EU elektromobilitu hodně podporují a právě v horizontu dvou let by se díky jejich finanční podpoře u nás mělo vybudovat více než 500 rychlo-dobíjecích stanic, které by stávající limitace elektromobilů značně zredukovaly," říká Martin. Právě E.ON se na téhle akci velmi aktivně podílí.

Foto: E.ON

V dokonalém případě bychom tak za pár let mohli nejen nabít, kdykoliv a kdekoliv budeme potřebovat, ale samotný elektromobil taky poměrně jednoduše pořídit za stejné peníze jako jakékoliv jiné běžné auto. A k tomu všemu bychom v něm jezdili úplně zadarmo.

Jak? Jednoduše - fotovoltaické panely na střechách domů se rojí jako houby po dešti, tak si vezměte, že jeden takový máte, ze slunce si načerpáte energii, s tou nabijete elektromobil a svištíte, kam chcete. Zaplatíte tak za pořízení auta, ale už ne za pohon.

E.ON

Skupina E.ON je tradičním partnerem české energetiky. Na českém trhu působí od roku 1998, elektřinu dodává 1,2 milionu zákazníků a zemním plynem zásobuje více než 220 tisíc lidí. Aktivně se taky angažuje v oblasti obnovitelných zdrojů energie a v elektromobilitě, což jsou naprosto klíčová témata pro udržitelnou budoucnost.

Není navíc vůbec špatná ani jako zaměstnavatel, takže jestli tě láká svět energie třeba jako Martin, mrkni na tenhle link, co všechno bys tu mohl dělat - a nezapomínej, že E.ON je mezinárodní koncern, kariérní příležitosti tu tak rozhodně nekončí na našich hranicích.

Takže je to jasné: Spalovací motor je mrtev, ať žije elektromobil! :)

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější