Karel Telecký - SmartUp
poweredbyexperts

Světu chybí tahouni, je potřeba je najít a podpořit, říká ambasador programu SmartUp

Z nejistého kluka se díky svému projektu proměnil v úspěšnou osobnost, která inspiruje mladé lidi. S Karlem Teleckým, spolutvůrcem projektu Hudba pomáhá a zároveň ambasadorem programu Nadace O2 SmartUp, jsme si povídali nejenom o tom, o čem jsou jeho videa a co mu účast v programu dala.

Karle, jaká byla tvoje cesta do SmartUp?

Poměrně přímá. Kamarád byl jedním z prvních ambasadorů programu a já jsem byl jedním z lidí, které k němu přivedl. A když jsme spolu vymýšleli hudební benefiční festival, hned mi oznámil, že ho přihlásíme do SmartUp. Vzniklo tak přátelství a spolupráce, která trvá dodnes.

Co ti program dal?

Když jsem do programu přišel, byl jsem kluk na konci puberty, naši se rozváděli, já přecházel na novou školu. SmartUp a hlavě jeho navazující vzdělávací program mě dostal k lidem, kteří mi pomohli "hodit kotvu správným směrem". Byl to čas hodně intenzivního sebeuvědomování. Zjistil jsem, co vlastně chci v životě dělat, na čem můžu stavět a začal se podle toho chovat.

Čeho se tvůj projekt týká a komu pomáhá?

Naším projektem je benefiční festival Hudba pomáhá. Funguje podobně jako jiné benefiční koncerty. Výtěžek ze vstupného věnujeme určité rodině s handicapovaným dítětem na nákup kompenzačních pomůcek. Důležitý je ale způsob, jak to děláme. Každý rok se věnujeme jen jedné rodině z našeho okolí. Snažíme se jí nejen věnovat finanční prostředky, ale hlavně ji dostat blíž k lidem a zbořit odstup, který dokáže vytvořit i obyčejný vozík.

Třeba letos jsme podpořili rodinu, ve které žijí dva dospívající kluci, vozíčkáři. Drtivá většina jejich sousedů je za 16 let nikdy neviděla! To je přeci šílené! Vědomí toho, že o vás sousedé stojí, fandí vám nebo vás dokonce obdivují, totiž postiženým rodinám pomůže často mnohem více než jakýkoli finanční příspěvek.

Foto: externí

Jak ti SmartUp pomohl v realizaci tohoto projektu?

Byl jsem mladé ucho z vesnice s pěti sty obyvateli. Ač jsem za sebou už několik menších akcí měl, v životě jsem neslyšel pojem "projektový management". A tady jsme se mu najednou poměrně intenzivně věnovali. Učili jsme se projekt rozplánovat, najít pro něj zdroje, a vést ho. Zjistil jsem, jak moc je důležité věnovat péči lidem, kteří se mnou projekt vytváří, jak fungují média a jak se do nich dostat, jak pracovat s návštěvníky festivalu, prostě spoustu věcí, o kterých mě v té době nenapadlo ani přemýšlet.

Nejdříve se Karel vydal do své rodné Litomyšle, kde navštívil projekt Čtení pod lavicí. Jak vypadá knihovna v kostele?

S programem SmartUp jsi spojen i nadále - stal ses jeho ambasadorem. Jak ses k tomu dostal a proč ses k tomu rozhodl?

S tímhle návrhem přišli tvůrci programu. Já jen kývl. Troufám si říct, že za dobu, po kterou se díky programu známe, se z nás stali poměrně dobří přátelé. A k lidem se kterými je mi dobře, se zkrátka rád vracím.

O2 SmartUP

Program Nadace O2, který podporuje inovativní a neotřelé nápady mladých lidí. Přihlásit se může 2-5 členný tým mladých lidí ve věku od 15 do 29 let (alespoň jeden člen týmu musí být straší 18 let), kteří chtějí rozjet vlastní projekt, anebo už to třeba zkusili, ale chyběly jim peníze nebo zkušenosti.

Podpořené jsou ty projekty, které pomáhají ostatním, jsou rozmyšlené a mají v sobě něco nového. Přihlášky můžete poslat do 30. 3. 2018.

Více info a přihlášku hledejte na webu O2 SmartUp.

Kde se vzal nápad na tvůj vlastní seriál "Karlovy nápadité cesty"? Co tě k tomu vedlo a jaký je cíl videí?

Světu teď obecně chybí tahouni - silné osobnosti a vzory. Myslím, že spousta takových lidí se rodí mezi dnešními mladými lidmi. Jen je potřeba je najít, podpořit a ukázat je světu. Proto jsme vytvořili formát videí, ve kterých představujeme mladé nápadité lidi a jejich projekty.

Videa mají ukázat, že v naší zemi žije spousta lidí, kteří mají výborné nápady a kterým záleží na tom, jak náš svět vypadá a jak bude vypadat v budoucnosti.

Současně doufám, že videa dokáží i inspirovat ostatní, aby hledali nová řešení, nebáli se přijít se svými nápady a třeba je i přihlásit do SmartUp.

Následně si Karel přijel do Prahy půjčit stan. V Library of Things si totiž můžete půjčit věci, které potřebujete jen jednou za čas. Jak funguje knihovna věcí?

Co všechno se ve videích diváci dozví?

Ve videích se snažíme ukázat nejen lidi, kteří realizují své projekty, ale hlavně jejich zápal pro to, co dělají. A také celou šíří nápadů, s kterými je možné se do programu hlásit. Může se jednat o inovativní nápad, ale také o projekt, který již funguje v jednom městě, avšak v jiné lokalitě doposud chyběl. Workshopy v domově pro seniory už určitě někdy někdo realizoval. Pokud ale ve vašem městě nic takového zatím není, můžete to být právě vy, kdo s tím začne.

Za projekty navíc jezdíme po celé republice. Možná někdo díky videím zjistí, že žije vedle někoho, kdo mění jejich společné okolí lepšímu.

Poté Karel navštívil pražské podzemní prostory s projektem Na den pod zem, kteří otevírají brány pražského podzemí pro veřejnost.

Máte nápad na vlastní projekt? Pak se stejně jako Karel přihlaste do programu SmartUp, třeba se váš život posune úplně novým směrem. Přihlášku můžete poslat do 30. 3. 2018.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější