škoda tr. březen
poweredbyexperts

Tramvaje - budoucnost začíná dnes

Nebo vlastně už včera. Vývoj přelomových technologií se totiž nikdy neděje přes noc, ačkoli jsme dnes zvyklí, že se všechno mění s rychlostí blesku a pokrok na nikoho nečeká. Teprve v historickém kontextu ale můžeme ocenit, jak jsme šťastní, že žijeme zrovna dnes. Jako příklad pro vás máme tramvaje – protože je všichni známe a používáme a jen málokdo z nás se nad nimi skutečně zamyslí. A to je škoda.

1) Dávná minulost

Tramvaj Tatra KT8D5 patří mezi první trojčlánkové kloubové tramvaje, které u nás byly vyrobeny. Naše ulice (až dosud!) brázdí od roku 1986 a smíchovská Tatra jich dohromady vyrobila jen 199, většinou pro česká a slovenská města - 45 z nich ale například putovalo do severokorejského Pchjongjangu.

Foto: Studenta
  • Všechno, co se počítá (a co ji pohání) je umístěno pod podlahou vozidla, tudíž tramvaj není nízkopodlažní. Kromě toho, že je to unfriendly pro maminky a vozíčkáře, její oboustrannost (a s ní spjaté dveře se schody z obou stran vozidla) dost limitují pohyb uvnitř.
  • Není klimatizovaná, topení má zabudované ve střeše a mírně topí i v létě, takže nic moc pohodlí.

  • Interiér z dřevovláknitých desek, který vzešel spíše z omezených materiálových a technologických možností než z estetického cítění, působí velmi "sovětsky".

  • Říkalo se jí Kačena nebo Kachna, a protože soudruzi měli ve zvyku upravovat infrastrukturu podle tramvají, a ne naopak, musely se kvůli ní upravovat tratě, aby se na ně vešla.

  • Byla určena pro dopravní špičky, jenomže kvůli její oboustrannosti je interiér nešťastně řešený na obě strany (méně sedaček, než by se normálně vešlo, které zabírají zbytečně moc prostoru), takže se do špiček absolutně nehodí.

2) Dnes a denně

Tramvaj Škoda 15T od plzeňské Škody Transportation vyjela do ulic poprvé v roce 2011 a zatím se jich vyrobilo 258. Vozidla pro Prahu mají speciální podvozek - s přímým pohonem kola motorem bez použití převodovky - což je celosvětový unikát. Pět z nich je také pojmenováno po významných osobnostech dopravy, v ulicích tak potkáte tři Františky (mimo jiné Křižíka), jednoho Václava a jednoho Matěje.

Foto: Studenta
  • Tramvaj je zcela nízkopodlažní a interiér je uzpůsoben pro maximalizaci místa pro sezení i stání; vozidla jsou navíc navrhována tak, že je možné je zkrátit nebo prodloužit bez nutnosti zásadních technických změn.

  • Je plně klimatizovaná, ačkoli lidé v létě stejně otevírají okna, a prostě jim nemůžete vysvětlit, že tím výkon klimatizace paradoxně snižují.

  • Všechno, co se počítá (a co je pekelně těžké), je nově na střeše - proto bylo důležité zásadně změnit pevnostní strukturu celého tramvajového skeletu.

  • Interiér s elegantními dřevěnými sedadly a velkými okny po celém obvodu tramvaje odpovídá estetickým požadavkům 21. století

  • Tramvaj je výrazně bezpečnější - u všech vozidel se klade důraz na pasivní ochranu při kolizích i aktivní ochranu předcházející kolizím

3) Hudba (blízké) budoucnosti

A teď se trochu zasněte a přestavte si tramvaj zcela autonomní, bezpečnou a pohodlnou. A pak si představte, že na ní v plzeňské Škodovce už pracují - a mezi místními techniky jsou možná i vaši spolužáci!

Foto: Studenta
  • Zcela autonomní (nebude potřebovat řidiče) a bezpečná (kolizím bude předcházet sofistikovaný monitorovací systém).

  • Flexibilní - její vnitřní vybavení bude uzpůsobeno pro rychlou změnu konfigurace interiéru, což znamená méně sedadel, když jedou fanoušci z fotbalu, a více sedadel, když není špička.

  • Telemetrie a vzdálená diagnostika budou sledovat a vyhodnocovat všechny důležité provozní parametry pro maximální spolehlivost přepravy i pro predikci případného servisu.

Podílejte se na budoucnosti i vy!

Cokoli si dokážete představit, dokážete uskutečnit. Jestli je vaší vášní doprava a zamlouvá se vám představa, že na její podobě zanecháte vlastní stopu, není nic jednoduššího než zamířit do Škody Transportation a přidat do týmu produktového manažera Jirky Vokouna, který je už teď plný vašich vrstevníků. Protože kdo jiný to celé vymyslí, když ne nadupané mladé mozky? :)

--> navštiv kariérní web Škoda Transportation

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější