domov, podnikání

Práce s přesahem. Co si ji vytvořit?

Končíš školu, přemýšlíš, kam se vrtnout? Korporáty tě nelákají, upřednostňuješ povolání, kde budeš moci lépe sledovat dopady své práce, na druhou stranu neziskovky ti přijdou někdy až moc zkostnatělé? Podobně smýšlí čím dál více lidí, proto se oblast společensky prospěšného podnikání, či jinými slovy sociálního podnikání, těší stále větší přízni.

Cílem těchto podnikatelských aktivit je řešit společenský nebo environmentální problém. Sociální podnikání je tak spojení dvou světů - veřejně prospěšné aktivity, která je však zároveň ekonomicky udržitelná a umí generovat zisk, aby byl podnik soběstačný. Nejčastějšími příklady společensky prospěšných podniků jsou ty z oblasti ochrany životního prostředí, zdraví, vzdělávání, prosazování rovných příležitostí či zaměstnávání znevýhodněných osob.

Základní principy společensky prospěšného podnikání popsal i držitel Nobelovy ceny za mír Muhammad Yunus. Ten tvrdí, že o sociálním podnikání můžeme mluvit, pokud je účelem podniku bojovat s chudobou nebo jiným společenským problémem a pokud je finančně a ekonomicky udržitelný. Důležitou podmínkou je také využití zisku především k rozvoji a zlepšování činnosti podniku. Ten by měl být rovněž šetrný k životnímu prostředí, vytvářet dobré pracovní podmínky a těm, kteří se mu věnují, přinášet radost.

Mezi nejznámější společensky prospěšné podniky v České republice patří například Rekola, jejichž růžová kola můžeš potkat v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích a Teplicích. Ale nejenom je potkat, ale i si je jednoduše přes aplikaci půjčit a ulehčit tak dopravě i životnímu prostředí. Dalším příkladem sociálního podniku je projekt Bezobalu, kde si můžeš zakoupit zdravé potraviny bez zbytečných fólií a sáčků. Forewear zase využívá staré oblečení a přetváří jej v recyklované výrobky, které jsou navíc ekologické a mají sociální přesah díky ušití v chráněné dílně. Lidi bez domova zaměstnává Pragulic. Ti zájemcům ukazují Prahu trochu jinak, očima lidí, kteří se nemají kde zahřát, kteří řeší především to, kde budou jíst a spát. Jaký je každodenní svět neslyšících zase slyšící většině hravou formou představuje projekt NáZNAK.

Neuvěřitelné nápady za miliony
Studenta
Neuvěřitelné nápady za miliony
13. 9. 2017

Pokud se v tvojí hlavě rodí také nápad na společensky prospěšný podnik neváhej se do něj pustit. V začátcích ti může pomoci soutěž Social Impact Award, která každoročně vybere deset nejlepších nápadů, jejichž týmům umožní účast v letním akceleračním programu. Díky přednáškám a radám zkušených mentorů z mnoha oblastí, které jsou v podnikání stěžejní, se z nápadu může stát životaschopný podnik. Tři nejperspektivnější projekty pak na konci léta získají cenu poroty v podobě finanční injekce na rozjezd a cesty do zahraničí na SIA Europe Summit.

Studentské projekty, které mají přesah, podporuje Nadace O2 skrze program O2 SmartUp. Zajímavou možností jak nastartovat svůj nápad, který k řešení společenských problémů využívá technologie, je Laboratoř Nadace Vodafone. Projekty touto formou dostanou možnost ověřit si, zda jsou jejich vize životaschopné a zda je o ně na trhu zájem, aby se mohly stát finančně udržitelnými.

kreativita, žena, přemýšlení
life
Jak na kreativní myšlení
8. 3. 2018
3 minuty kreativity

Společensky prospěšné podniky, které se uchytí, pak sdružují a podporují další organizace jako je například Ashoka. Jedná se o mezinárodní nevládní organizaci, která usiluje o společnost, ve které platí: "Každý může změnit svět". Tato největší světová síť společensky prospěšných podnikatelů čítá téměř 3000 členů v 70 zemích.

Další vzpruhou a oceněním práce, která má smysl, pak mohou být i mezinárodní soutěže. Mezi ně patří například SozialMarie, cena pro sociálně inovativní projekty, která zároveň oceňuje vzájemné propojování společensky prospěšných podniků a podněcuje diskusi na toto téma.

Máš nápad, jak svět udělat zase trošku lepším místem k žití? Neváhej a podnikej. S přesahem.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější