reklama
 
Facebook 2015: Vyplatí se zůstat, nebo rychle pryč?

Facebook 2015: Vyplatí se zůstat, nebo rychle pryč?

S novým rokem, nová pravidla. Facebook nás v minulých měsících prostřednictvím notifikace a e-mailu informoval o tom, že od 1. ledna 2015 přijdou v platnost nové změny, které se týkají soukromí, sdíleného obsahu či inzerce. Pokud jste se do sociální sítě tento rok již přihlásili, automaticky jste jim na vašem facebookovém účtu dali zelenou.
reklama

Cílenější reklama za vaše data

K jedněm z nejdiskutovanějších změn patří propracovanější cílení reklamy. Z pohledu Facebooku se jedná o vstřícný krok směrem k uživatelům. Chce nám umožnit vidět takovou reklamu a obsah, který bude pro uživatele přínosným. Aby to bylo možné, opravňuje si sociální síť „použít vaše jméno, profilovou fotku, obsah a informace ve spojení s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem (například značku, která se vám líbí), který“ poskytují nebo zprostředkovávají.

Samotná pasáž o využívání našich dat ke komerčním účelům novinkou není. Byla odsouhlasena už v roce 2012. Je třeba dodat, že se tento bod vztahuje na veřejný obsah. Tím lze šíření některých svých dat omezit v závislosti na tom, jak máte u svého profilu nastavené „soukromí“. Jméno i profilový obrázek jsou však veřejné a tuto charakteristiku změnit nemůžeme.

Facebook bude nyní cílit reklamy z vaší GPS lokace, informací o navštěvovaných stránkách, z toho, na co jste jednoduše dali Like a z mnoha dalších informací. Pokud se například vyfotíte před budovou vaší školy, fotku nasdílíte a uvedete k ní svou polohu, je pravděpodobné, že se i reklamy přizpůsobí vaší současné pozici a začnou nabízet služby, které se ve vaší blízkosti nacházejí.

Sdílený obsah v rukách Facebooku

K čemukoli, co je publikované jako veřejné, má Facebook volný přístup. „Pro obsah chráněný právy k duševnímu vlastnictví, jako jsou fotografie a videa (obsah podléhající duševnímu vlastnictví, DV), nám výslovně udělujete následující oprávnění, v souladu s vaším nastavením soukromí a nastavením aplikací nám nevýhradní, přenosnou, převoditelnou, celosvětovou bezúplatnou (royalty-free) licenci na použití veškerého obsahu podléhajícího DV, který zveřejníte na Facebooku nebo v návaznosti na něj (Licence k DV).“ Licenci k duševnímu vlastnictví můžete zrušit tím, že danou fotografii, příspěvek či jiný druh obsahu odstraníte. Mějte na paměti, že výjimka nastává ve chvíli, kdy jste konkrétní obsah sdíleli s jinými uživateli.

Jednoduše řečeno: Pokud jste smazali nějaký příspěvek později, než ho někdo sdílel, je Facebook i nadále oprávněn ho používat.

Protesty nepomohou

Protestní statusy, které se před nějakou dobou opět objevily, aby ochránily duševní vlastnictví některých uživatelů, neměly z pohledu zaměstnanců Facebooku žádný význam. Jediným možným projevem nesouhlasu s nově nastavenými pravidly bylo, se od 1. ledna 2015 na svůj profilový účet sociální sítě Facebook nepřihlašovat.

Podrobnější informace o aktualizovaných pravidlech si můžete přečíst zde.

Text: Klára Ludvíková

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější