Ideální podřízený má jednu nevýhodu: Nikdy není podřízený dlouho

Ideální podřízený má jednu nevýhodu: Nikdy není podřízený dlouho

To je naštěstí nevýhoda zcela zanedbatelná, a to zejména máte-li v týmu tak fajn lidi, jako jsou Václav, Pavel, Jiří a Zdeněk. Při příchodu do práce prý jako první pozdraví, když neví, co dělat, tak se zeptají a občas spolu zajdou jen tak „najedno“ – mezi tramvajemi je totiž prý více místa pro humor, než by se mohlo naprvní pohled zdát. Seznamte se, dámy a pánové – technici Škoda Transportation.
Foto: Studenta

Jiří

- je produktový manažer a významně se podílí na směřování vývoje a inovací tramvají. Co vás na vaší práci nejvíc baví?Jiří: Baví mě tvořit a výsledky své práce vidět. Denně se podílím na strategických rozhodnutích, na kterých závisí úspěch nebo neúspěch. Baví mě neustálá nutnost hledání inovací, hledání nových technických řešení a nových funkcí a služeb. Je to určitá forma závodu. Jaký předmět ve škole pro vás byl nejužitečnější?Jiří: Celá ta doba pro mne byla důležitá – kamarádi ve škole i čas strávený na studiích. Důležitost jednotlivých předmětů a propojení mezi nimi mi ukázala až praxe. Ta mě také pěkně převezla – paradoxně v ní totiž nejvíce využívám základy a principyz těch oborů a předmětů, které jsem během studií považoval za naprosto nepraktické a nevyužitelné. Co děláte, když nevíte, co dělat?Jiří: Někdy jen stačí dát zdánlivě neřešitelné věci čas a elegantní řešení přijde samo, když to nejméně nečekáte. Vždy je nějaká cesta, byť třeba nemusí být podle aktuálních představa plánů člověka. Úplně nejlepší je daný problém s někým probrat. Víc hlav víc ví. Co oceňujete na svých kolezích?Jiří: U nadřízených oceňuji jejich rozhled a vize. Oceňuji šéfy, kteří mě respektují a berou jako kolegu. Ideální stav každé práce je realizování úspěšných projektů bez nutnosti příkazů a úkolů od nadřízených a nutnosti příkazů a úkolů pro podřízené. U podřízených si cením jejich ambicí, týmového ducha, samostatnosti a spolehlivosti. Ideální podřízenýmá jednu – a to naštěstí naprosto zanedbatelnou – nevýhodu. Ideální podřízený totiž není nikdy dlouho podřízený. Proč mladí nechtějí studovat techniku?Jiří: Dobrých techniků je skutečný nedostatek. Dnes je vše otázka propagace. O budoucnosti se většina z nás rozhoduje v době, když ještě pořádně nic nevíme o sobě ani o životě. Zájem o techniku je tak nutné podněcovat již u dětí a jejich rodičů. Je důležité ukazovat jim krásu a fascinující svět techniky.

Foto: Studenta

Pavel

- je projektant specialista. Momentálně navrhuje podjezdové mechanismy, které brání zaklínění osobních vozidel pod tramvaj. Co vás na vaší práci nejvíc baví?

Pestrost a řešení různorodých problémů. Někdy se stane, že musím řešit projekty, které přede mnou ještě nikdo nedělal. To pak je správná zábava, když si sám musím vymýšlet postupy a procesy. Jaký předmět ve škole pro vás byl nejužitečnější?Mohu říci matematika, fyzika, mechanika a pružnost. Ale spíše než předměty jsou důležití lidé, kteří vás učí. Vše ostatní se dá samostatně naučit, ale přístupy a způsoby myšlení vás nejvíce ovlivní v aplikování vědomostí. Co děláte, když nevíte, co dělat?No, občas se to stává. Ale jako každý projektant jdu sbírat názory a zkušenosti od kolegů. A pokud to nezabere, tak si úkol odsunu na později a pak začínám s čistou hlavou. Co oceňujete na svých nadřízených?Oceňuji hlavně to, že mi hned od začátku zadávali samostatné projekty. Proč mladí nechtějí studovat techniku?Je to asi tím, že mnohým přijde složitá.V podstatě to je jen aplikování fyzikálních zákonů. Je třeba studentům ukázat, že není důvod se fyziky ani matematiky bát.

Foto: Studenta

Zdeněk

- je technickým ředitelem a je zodpovědný za řízení oddělení realizující kompletní vývoj kolejových vozidel. Co vás na vaší práci nejvíc baví?Možnost podílet se na produktové strategii a ovlivňovat charakter námi vyráběných vozidel. A také možnost sledovat výsledky své práce v realitě včetně ohlasů provozovatelů a cestujících. Jaký předmět ve škole pro vás byl nejužitečnější?Celá řada předmětů mi dala základ nutný pro chápání praktických technických disciplín – od teoretických jako teorie elektromagnetického pole, teorie obvodů až po praktické, jako byly materiály, stavba elektrických strojů, výkonová elektronika apod. Co děláte, když nevíte, co dělat?Jdu pro radu ke zkušenějším kolegům. Co oceňujete na svých kolezích?Jsem obklopen celou řadou velmi zkušených kolegů, kteří mě nikdy nenechali na holičkách. U svých podřízených pak zejména oceňuji samostatnost, iniciativu a schopnost dotahovat úkoly do konce. Proč mladí nechtějí studovat techniku?Považuji to za velký problém. Netýká se to bohužel jen nás, již před lety jsem měl možnost tento neblahý trend sledovat v Německu. Je to škoda, protože technický background dává mnohem vyšší možnosti uplatnění než jakékoliv jiné vzdělání. Samozřejmě úspěšná kariéra je vždy primárně otázkou osobnostních předpokladů, ale technické vzdělání podle mého názoru dává nejlepší základ. Co je podle vás nejlepší a nejhorší vlastností současných studentů?Jsem velmi nemile překvapen velmi chabými znalostmi cizích jazyků mezi absolventy, což mi v dnešní době přijde téměř neuvěřitelné, a dále poměrně nezanedbatelné množství nepřipravených a nemotivovaných absolventů, bez známky jakékoliv dravosti, tahu na bránu a snahy o cokoliv bojovat.  Na druhou stranu vždy se mi v rámci pohovorů nebo trainee programů podaří potkat velmi připravené kolegy, kteří mají hluboký zájem o obor, praktické zkušenosti a zdravé sebevědomí, kteří jsou možná ještě na vyšší úrovni než spolužáciz mých dob studia.

Foto: Studenta

Václav

- ve firmě teprve začíná, na pozici trainee toho má zatím za sebou relativně málo, ale na všechny budoucí zkušenosti se už teď těší. Jak ses připravoval na výběrové řízení do traineeprogramu? Nijak zvlášť jsem se nepřipravoval, jen jsem se zeptal starších studentů, kteří ho absolvovali, jak to probíhá, abych věděl, do čeho jdu. Co podle tebe bylo na výběrovém řízení nejtěžší?Testování manažerského potenciálu. Co tě na tvé současné práci nejvíc baví?Baví mě, že je různorodá a že využívám to, co jsem se ve škole naučil. Jaký předmět ve škole pro tebe byl nejužitečnější?To nelze tak jednoduše říct, skoro všechny. Co děláš, když nevíš, co dělat?Zeptám se. Co oceňuješ na svých nadřízených?Oceňuji zejména jejich schopnost motivace, komunikace a spolupráce. Vážím si toho, že si i při svém pracovním vytížení si najdou čas na mě a mé dotazy.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější