Continental - upraveno
poweredbyexperts

Budoucnost v automobilovém průmyslu má vizi nula: Žádné nehody, žádná zranění

Nula zranění, nula úmrtí, nula nehod, taková je Vision Zero, na které už dnes pracuje společnost Continental. Představuje implementaci chytrých bezpečnostních systémů, které budou zabraňovat, nebo rovnou předcházet jakýmkoli nebezpečným situacím na silnicích. Za několik desítek let – když se všechny systémy podaří vyvinout, zavést i zákonně posvětit – tak na silnicích možná lidé konečně přestanou umírat. O tom, proč tahle představa není ani zdaleka fikcí, jsme se bavili s Matějem Barteckým, šéfem týmu vývojářů společnosti Continental v závodě ve Frenštátu pod Radhoštěm.

V automobilovém průmyslu se pořád něco děje. Jaké největší změny společnost podle vás čekají?

Je pravda, že nejen náš, ale i světový automobilový průmysl se mění tak rapidně, že si člověk občas netroufá ani spekulovat, co dalšího přinese. Řekl bych nicméně, že jedněmi z těch nejzajímavějších výzev budoucnosti budou elektrifikace, konektivita a automatizace řízení. Nové technologie pro všechny tři oblasti už dokonce dnes existují a neustále se vylepšují, jde tak spíš o to, kdy se dostanou do praxe.

Troufáte si odhadnout, kdy by se to mohlo stát?

To netroufám. Stále nám totiž v tomto ohledu chybí legislativa a infrastruktura, což je hodně viditelné třeba na dobíjecích stanicích pro elektromobily. Automobilky a vývojáři jsou tak momentálně o několik kroků před ostatními. I samotné elektromobily jsou bohužel v současné době dost drahé, pro běžného koncového uživatele proto zatím zůstávají těžko dostupné.

Matěj Bartecký

V rámci české působnosti společnosti Continental zastává pozici Group Leader R&D, což znamená, že vede místní výzkumný a vývojový tým. Ten má, pro zajímavost, věkový průměr pod 29 let, je tedy plný mladých talentů. Ke studentům a čerstvým absolventům má pan Bartecký obecně blízko, a proto jsme ho mimochodem v říjnu pozvali i na naši Studenta Automotive Party, kde jste ho mohli slyšet povídat o technologických vychytávkách, na kterých se u nás zrovna pracuje.

O elektrifikaci a automatizaci slýcháme ze všech stran. Čeká nás ale i něco, o čem se třeba tolik nemluví?

Automobilový průmysl obecně prochází velmi zásadními změnami, které mnohdy nejsou diktovány zákazníkem, nýbrž regulačními orgány. Což je podle mě důvod toho, proč není zdaleka tak diskutována například konektivita automobilů, kterou se my v Continentalu hodně zabýváme.

Auta budou čím dál víc o softwaru spíš než o hardwaru, jak jste na to jako společnost připraveni?

Největší výzvou je vždy včas a agilně reagovat na trh, což jako firma děláme, myslím si, poměrně dobře. I proto máme zastoupení v Silicon Valley, kde se všeobecně sdružují ty nejlepší mozky a ty největší inovace současnosti. Dochází u nás také k akvizicím menších technologických firem, které následně přispívají k lepším a modernějším řešením - takhle se k nám přidaly například Argus Cyber Security a Elektrobit, což jsou společnosti, které vyvíjejí řešení pro zvýšení kyberbezpečnosti, třeba antivirové programy. Ty budou brzy potřeba nejen v počítačích nebo v mobilech, ale také v autech. Jestliže bude váš vůz fungovat na softwaru, musíte ho chránit, aby se vám do něj někdo nenaboural.

Foto: Continental

Jaká služba nebo technologie podle vás nejvýrazněji změní podobu našeho stylu života?

Bude jich určitě celá řada. Já osobně si myslím, že velkou roli bude hrát carsharing společně s interkonektivitou aut mezi sebou. Vždyť většina aut má využití jen okolo dvaceti procent a zbytek své životnosti jsou někde zaparkované, carsharing má potenciál toto velmi výrazně změnit.

Co je pro vás momentálně tou největší výzvou?

Jelikož Continental vyvíjí celý systém od brzdového pedálu až po pneumatiky, nastavili jsme si velmi ambiciózní cíl, kterým je koncept Vision Zero - zero fatalities, zero injuries, zero accidents. Jako jeden z příkladů realizace této vize můžu uvést třeba ContiSeal™, což je technologie, která výrazně redukuje následky proražení pneumatiky. Při průrazu velikosti až do pěti milimetrů automaticky dochází k utěsnění otvoru bez výrazného snížení tlaku v pneumatice. Plynulá jízda je tak zaručena, stejně jako je výrazně zvýšena bezpečnost na silnici.

Continental

Společnost Continental vyvíjí pro automobilový průmysl pokrokové technologie a služby založené na udržitelném rozvoji a vzájemném datovém propojení. Soustředí se hlavně na bezpečnost, úsporný provoz a inteligentní řešení různých situací a problémů, které řidiče trápí. Kromě toho vyrábí automobilovou elektroniku, řídicí jednotky motorů a převodovek a spoustu dalších nepostradatelných komponentů. V 61 zemích zaměstnává více než 244 tisíc lidí a jen u nás má osm výrobních závodů - zejména na východě Čech, na Moravě a ve Slezsku - a výzkumné a vývojové centrum v Ostravě.

Pokud vás firma zaujala, podívejte se, jak u nich můžete začít, třeba tady: continental.jobs.cz.

Sledujte i Facebook Continental Česká republika pro novinky nejen ze společnosti, ale i z automobilového průmyslu.

Když opustíme Continental jako mezinárodní společnost a budeme se soustředit na vaše aktivity v Česku - co se aktuálně řeší ve vašem R&D centru?

U nás ve Frenštátě pod Radhoštěm momentálně pracujeme na zdokonalení pneumatického sedačkového systému a také na jeho rozšíření pro další automobily. Tento systém v autě výrazně přispívá k bezpečnosti, kdy například při průjezdu vozidla zatáčkou aktivně přidržuje řidiče v sedačce. Na druhé straně tu inženýři pracují třeba i na automobilových klíčích pro TOP automobilky světa.

Máme jako Češi v koncernu dobrou pověst?

Český vývojový tým má velmi dobrou pověst, čemuž napovídá i každoroční navyšování počtu jeho členů ve všech závodech Continental. V současnosti u nás čítají R&D týmy dohromady více než pět set specialistů a školit se k nám jezdí experti z celého světa. Právě ta spolupráce na mezinárodní úrovni může být občas velkou výzvou, a to nejen kvůli jazyku, ale také kvůli odlišnosti kultur, ale dle mého názoru to Češi zvládají perfektně.

Pracujete i se studenty a absolventy?

Samozřejmě. O naše vývojáře se velmi staráme a máme mnoho programů pro rozvoj talentovaných lidí. Jen tým, který vedu já, má například věkový průměr pod 29 let. Je to velmi ambiciózní tým, co už hodně dokázal, a na který jsem velmi hrdý.

Foto: Continental

Když si představíte automobilovou dopravu třeba za dvacet let, co vidíte?

Doufám, že všichni uvidíme hlavně tu už zmíněnou Vision Zero, tedy nulovou nehodovost, protože naše bezpečnost a bezpečnost našich blízkých je přece to nejdůležitější.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější