Řev motorů a vůně benzinu. Jak probíhaly závody studentských formulí? - Studenta.cz
reklama
 
Řev motorů a vůně benzinu. Jak probíhaly závody studentských formulí?

Řev motorů a vůně benzinu. Jak probíhaly závody studentských formulí?

Na Polygonu v Mostě to hučelo jako v úle, když se po něm prohánělo nadupané stádo formulí. Vyšperkované a k dokonalosti vypiplané stroje strhávaly pozornost o to víc, že byly všechny kompletně navrženy a sestrojeny studenty.
reklama

V redakci se nám na začátku školního roku zachtělo trochy adrenalinu a první zářijový víkend tomu byl vyloženě nakloněn. Konala se totiž Mezinárodní soutěž univerzitních týmů Formula Student Czech Republic. Své stroje tu v několika disciplínách otestovalo 35 týmů, a to ve dvou kategoriích – v kategorii vozů se spalovacím motorem a v kategorii elektroformulí. A my jsme byli u toho.

3 kroky k vítězství

Soutěž probíhala ve třech krocích. Nejdřív všechny vozy prošly kontrolou, zda splňují pravidla soutěže včetně limitů hluku, bezpečnostních prvků a boční stability. Ve statických disciplínách se pak týmy postavily před odbornou komisí složenou z profesionálů automobilového průmyslu, jakými jsou ŠKODA AUTO, Continental, Honeywell, Porsche Engineering Services, Ricardo, Valeo a TÜV-SÜD. Komise hodnotila konstrukci, technickou vyspělost a cenu vozů, zjišťovala odborné znalosti a schopnosti týmů.

„Technologické provedení všech soutěžních vozů bylo na dobré úrovni, což svědčí o vysoké kvalitě a schopnostech studentů ze zúčastněných týmů,“ vyjádřil se komisař Pavel Hesterini ze ŠKODA AUTO.

Pak se konečně začalo soutěžit v dynamických disciplínách na jízdním okruhu. Tam byly týmy hodnoceny na základě dosažených časů a přesnosti jízdy – trať byla ohraničena kužely a sražením každého z nich byl tým penalizován. Krev tuhla v žilách zejména při sprintu na 75m, který dokonale prověřil akcelerační schopnosti vozů. Dramatická jízda na trati ve tvaru osmičky pak odhalila schopnosti vozu při průjezdu zatáčkou a jeho stranové vyvážení. Celá soutěž pak vyvrcholila závodem na 22 km s výměnou pilotů. V kategorii elektrických vozů zde stejně jako v „osmičce“ zvítězil český eForce Prague studentů Českého vysokého učení technického v Praze, celkově se pak nejlépe umístil tým HAWKS Racing e.V (Německo) a obdržel výhru 1 000 EUR.

Foto: Studenta

Sáhnout si na formuli

Atmosféru závodu doplnil doprovodný program generálního partnera akce, společnosti ŠKODA AUTO. Ta připravila pro veřejnost i týmy předváděcí jízdy s vozy ŠKODA a řadu zajímavých odborných přednášek. Nepřehlédnutelná byla také expozice, ve které společnost mimo jiné vystavila koncept učňovského vozu FUNSTAR, rally speciál Fabii R5, a také nový model Superb Combi. Zvědavci si tak rozhodně přišli na své.

„ŠKODA AUTO má zájem ve své společnosti zaměstnávat mladé talenty a to je jeden z mnoha důvodů, proč klade velký důraz na spolupráci s vysokými školami a podporu takových projektů jako je Formula Student“, říká Jan Frydrych, vedoucí náboru a HR marketingu ve ŠKODA AUTO.

Formula Student

Formula Student je týmová soutěž založená v roce 1981. Každý tým má za úkol navrhnout, postavit a prezentovat provozu schopnou formuli, která dodržuje všechna základní pravidla. Jedním z těchto pravidel je například zajištění úplné bezpečnosti stroje jak pro tým, tak i pro diváky. Soutěž je určena všem studentům technicky zaměřených středních i vysokých škol.

V Mostě jsme tak i my z redakce na vlastní kůži zažili všechno, co k závodům opravdových formulí patří. Zblízka jsme sledovali práci týmů a závodní vozy přímo ve stájích, které byly otevřené všem, a byli jsme příjemně překvapeni vysokou úrovní vozů, které týmy představily. Formula Student ale není jen o závodění, smyslem soutěže je pomoci studentům v rozvoji dovedností už během studia, což dokáže výrazně zlepšit jejich přípravu na budoucí pracovní uplatnění.

„Naše firma vnímá zapojení do podobných iniciativ během studia velmi pozitivně. Absolvent s praktickými zkušenostmi je zajímavý kandidát s velkým potenciálem, který se nebojí nových výzev, umí si dobře organizovat čas, je flexibilní a samostatný,“ říká Jan Frydrych ze ŠKODA AUTO.

Cena za design šla do Brna

Významného umístění v soutěži letos dosáhl také tým TU Brno Racing, který vyhrál v disciplíně Design (konstrukce formule). „Z vítězství v Design prezentaci máme obrovskou radost. Pro náš tým se jedná jednak o ocenění naší nové a ve Formuli Student stále nevšední koncepce motoru. Zdaleka se ale nejedná pouze o motor, ale zejména o práci každého člena na celé formuli. Každý si uvědomí, jak je důležitý tým a společný cíl, což je asi to nejdůležitější, co se naučí každý účastník tohoto projektu. Navíc si člověk vyzkouší více druhů práce a díky tomu si víc ujasní, čemu by se chtěl v budoucnu věnovat,“ prozradil Filip Červenka operations manager TU Brno Racing.

Akce Fomula Student Czech Republic nás naprosto uchvátila přehlídkou krásných a technicky dokonalých vozů i ukázkou disciplinovanosti týmů a profesionální úrovní organizace. Zároveň všude panovala přátelská atmosféra, která zážitek z akce jen umocňovala. Tak co myslíte, potkáme na příštím ročníku?

Foto: Studenta

Text: Michaela Brodecká

Foto: official, Škoda Auto

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější