reklama
 
Deloitte - květen 2018
poweredbyexperts

Dobrodružný svět auditorů: Často předem nevíte, co vás čeká

Klidná hlava, nehysterči a počítej se vším. To si před auditem nemusí nutně říkat jen klient. I jako auditor musíte totiž být připraveni na leccos, a to zvlášť na začátku kariéry, kdy je nervozita vždycky na místě. O tom, jak se s ní perou a jak je práce, kterou si vybrali, baví, jsme se bavili se dvěma začínajícími auditory ze společnosti Deloitte – Ivanou Lojdovou a Šimonem Harantem.
reklama

Jste oba v podstatě úplně na začátku. Neříkali jste si, než jste šli k prvním klientům, že jste si ukousli moc velké sousto? Nebyly pochybnosti?

Ivana: No samozřejmě že byly! A jsou pořád, ale ta vidina, že mě každá zkušenost někam posune, ať už je jakkoli komplikovaná nebo se jí jakkoli bojím, je silnější než ta obava samotná. Řekla bych, že je to všechno o osobním nastavení - pokud něco opravdu chcete, musíte být připraveni na to, že to občas "bolí". Kdykoli ale opravdu potřebuji poradit nebo pomoct, mám k dispozici zkušenějšího kolegu, a neumím si tak představit problém, který bychom nedokázali vyřešit. To mi umožňuje všechno brát s klidnou hlavou, nehysterčit a být flexibilnější i v případech, kdy se věci třeba nedějí tak, jak jsem si je naplánovala. To se hodí pak samozřejmě i v osobním životě.

Co vůbec obnáší práce v auditu?

Šimon: Velkou většinu času pracujeme přímo u klienta. Ten si poctivě celý rok vede účetnictví a my pak ověřujeme, zda je v něm všechno v pořádku. Analyzujeme hlavní položky, ověřujeme je pomocí celé řady analytických nástrojů apod.
Ivana: Přesně tak. Často se setkávám s tím, že je povolání auditor ve společnosti vnímáno spíše v negativním slova smyslu jako někdo direktivní, kdo přijde a kontroluje, což je hodně daleko od reality. Ano, hlavním výstupem naší práce je zpráva auditora, na kterou spoléhají investoři a jiní a která má za sebou spoustu detailní práce, ale náš vztah s klienty je mnohem širší. Když objevíme příležitost, jak klient může něco vylepšit a uspořit tím čas i peníze, rádi ji s ním sdílíme. Navíc ve stále větší míře různým společnostem poskytujeme služby čistě poradenské, pomáháme nastavit vnitřní procesy atd.

Ivana & Šimon

Ivana Lojdová pochází původně z malé vesničky nedaleko Telče, vystudovala management na VŠE v Praze a druhým rokem působí na pozici Senior Analytik ve společnosti Deloitte. Spolupracuje s klienty z oblasti výroby, zpracování, telekomunikace i farmacie a v portfoliu má i několik sportovních klubů.

Šimon Harant pochází z Bratislavy. Vystudoval Ekonomicko-správní fakultu Masarykovy univerzity a v Deloitte působí už od dob svých magisterských studií. Momentálně se ve své praxi věnuje auditu, zejména v zdravotnickém sektoru.

Co je na tom podle vás nejsložitější?

Šimon: Takovou největší výzvou podle mě je, že člověk vlastně často dopředu neví, co ho čeká. Na strategickém plánovacím mítinku si před schůzkou dohodnete, co se bude jak testovat a dohodnete si i jednotlivé postupy, ale u klienta pak můžete narazit na to, že svoje řešení nemůžete implementovat, protože například data, která k tomu potřebujete, nemá k dispozici, a vy tak musíte vymyslet nové postupy a řešení.
Ivana: Přesně to bych řekla, že je na té práci taky nejzajímavější, nikdy totiž nespadnete do stereotypu. Každý klient je jiný, podniká v jiném oboru, je jinak velký, má jiné potřeby a náklady, práce s každým novým klientem je tak vždy novinka a taky výzva.
Šimon: Souhlasím. Člověk má možnost poznat podnikatelské prostředí a kulturu v mnoha podnicích ve velmi krátkém čase a to je velmi zajímavé. Práce je to také velice dynamická a člověk se při ní rychle učí, což bylo pro mě osobně třeba jedno z hlavních kritérií při výběru prvního zaměstnání.

Foto: Shutterstock.com

Pro vás oba je to vlastně první zaměstnání, je to tak?

Šimon: Ano, na částečný úvazek jsem tu začal pracovat už při magisterském studiu a zpětně si myslím, že mě právě to spojení práce v oboru a studia na vysoké škole dost obohatilo. Předtím jsem totiž měl i různé jiné brigády, byl jsem ve studentských spolcích atd., ale žádná z těchto zkušeností, byť mi také každá přinesla různé dovednosti, nebyla přímo v oboru. Deloitte byl tedy v tomto směru mé oborové poprvé. :)
Ivana: I pro mě to byla první pořádná pracovní zkušenost. Jako studentku managementu mě přirozeně lákalo prostředí velkého businessu a chtěla jsem se učit od těch nejlepších. Deloitte u mě nakonec z velké čtyřky vyhrál proto, že bylo nejtěžší se tam dostat. Díky tomu jsem měla pocit, že se tam můžu nejvíc naučit, a to se mi potvrdilo i u pohovorů, kde se mnou komunikovali profesionálové s obrovským rozhledem. Hodně důležité pro mě taky bylo, že mi při pohovorech neslibovali benefity (byť jich spoustu máme), ale hlavně osobní rozvoj a překračování vlastních hranic.

Snowball v Deloitte

Za tři měsíce tě naučí všechno, co potřebuješ pro práci auditora v úvodní sezóně. První den u klienta potom nebudeš mimo, ale budeš vědět co a jak. Program Snowball je bohatou mozaikou kurzů a cvičení, doplněnou o zkušenosti přímo u klienta. Obsah školení se přizpůsobí tvým znalostem: nebudeš ztrácet čas na tom, co už umíš, ale budeš se soustředit na to, v čem se chceš zlepšit. V průběhu programu si navíc budeš ověřovat, co nového ses už naučil. 
 
V Deloitte se po roce díky Snowballu můžeš dostat na plat, který předčí velkou čtyřku, a za dva roky ve firmě získáš vlastní služební auto. Mimopražským firma zajistí bydlení.

Více na: http://bit.ly/DeloitteSnowball

Jaké byly vaše začátky ve firmě?

Šimon: Musím říct, že super. Všichni působili velice přátelsky a nápomocně, a když jsem něčemu nerozuměl, mohl jsem se bez problémů na cokoli zeptat. Na samém začátku jsme měli dva kurzy ACA, které trvaly cca tři týdny a věnovaly se finančnímu a manažerskému účetnictví, takže i lidi, kteří nebyli přímo z ekonomické fakulty, měli možnost znalosti získat a rozvinout. Hned potom jsme měli interní kurz práce s auditním softwarem, pak auditní práce jako takové (definování rizik, procedur atd.) a nakonec jsme si zkoušeli i zakázku "nanečisto". Věnovali jsme se také českým účetním standardům a efektivní práci s Excelem, prostě všemu, co jsme potřebovali. Letos naše firma zavádí nový tříměsíční trénink, který je postaven na individuálním plánu, a proto je ještě praktičtější, s velkým zaměřením na procesy a interní kontroly, což je teď v naší branži trend. Součástí studia bude více těch zakázek nanečisto a pak také hned zkraje týden práce přímo u klientů. Věřím, že tento trénink novým kolegům pomůže ještě lépe se připravit na auditní profesi.

Foto: Shutterstock.com

Co podle vás musí mladý člověk mít nebo umět, aby se vůbec mohl vydat na dráhu auditora?

Ivana: Myslím, že nejdůležitější je v začátcích pro práci auditora trpělivost a zdravá pokora. Často jste vystavováni jednáním s lidmi, kteří mají daleko více zkušeností a znalostí než vy. Měli byste tak vystupovat pokorně, ale zároveň profesionálně. Je to tedy takový mix komunikačních dovedností a asertivity. Nesmí vám ale chybět samozřejmě ani ty "tvrdé" znalosti účetnictví a financí a měli byste mít chuť se neustále vzdělávat.
Šimon: Podle mě je právě ta proaktivita a chuť se neustále rozvíjet a vzdělávat pro tuhle práci nesmírně důležitá. Člověk nemusí mít před nástupem žádnou zkušenost, ale musí mít vůli se neustále zlepšovat.

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější