Barum - Zlín
poweredbyexperts

Historie české značky: Ze Zlína až na kraj světa

Idiom „sekat něco jako Baťa cvičky“ asi znáte, „sekat něco jako Baťa pneumatiky“ už by vás ale asi nenapadlo. Jeden z našich nejznámějších podnikatelů Tomáš Baťa přitom doma ve Zlíně vyráběl i ty úplně první tuzemské pneumatiky na auta, a to už od roku 1932. Po válce se jeho podnik („BA-“) spojil se dvěma dalšími („RU-“ a „M-“), a tak vznikla hezká česká značka pneumatik, která je v Evropě populární dodnes. Letos navíc slaví jubileum – sedmdesát let od svého založení.

Jméno BAťa určitě znáte všichni, jmény Kudrnáč-RUbena a Matador/Mitas jste možná nepolíbení, ale stoprocentně víte, že existují pneumatiky značky Barum, a možná o vás zavadil i fakt, že se vyrábějí v Česku. A to dokonce od roku 1948, kdy se podniky těchto tří jmen spojily, aby zlepšily situaci na českých silnicích, která - což asi málokoho překvapí - po druhé světové válce nebyla kdovíjak skvělá.

Stejně jako před válkou Baťa sám, i Barum po válce vyvážil zbytečně vysokou cenu pneumatik, dovážených ze zahraničí, poctivou domácí produkcí, která byla jednak dostupnější, jednak prostě naše. Pro představu - v roce 1932 se do tehdejší Československé republiky dovezlo přes pět set tisíc kusů pneumatik a jen tři roky poté, co se do toho vložil Baťa, klesl počet importovaných plášťů na něco málo přes čtyřicet tisíc, což je dost solidní propad v neprospěch zahraničních dodavatelů. Prostě zlaté české ručičky.

Foto: Barum

Do Evropy, Asie, Afriky

Pneumatiky Barum zaznamenávaly úspěchy i za socialismu, když režim nerežim pečlivě dohlížely na bezpečí našich řidičů na silnicích, a jak jen jim situace dovolila, usilovně pracovaly na inovacích tak, abychom byli všichni dennodenně hrdí na to, že je nám na cestách partnerem právě český výrobek. Ten však ani zdaleka nezůstal jen ve stínu Řípu.

Výrobky Barum se v 50. a 60. letech vyvážely nejen do zemí Sovětského svazu, ale také do Skandinávie, Belgie, Francie, Holandska, Rakouska, ale i do Asie a severní Afriky. Potom, co ve firmě v 60. letech modernizovali výrobní proces, se na seznam vývozních zemí přidaly i Japonsko, Indie, USA, Austrálie nebo Kanada. Českou značku tak znali skutečně po celém světě.

Barum po sedmdesáti letech

Pokud si myslíte, že sedmdesát let po jejím založení je Barum staříček bez ambicí, nemůžete se snad víc mýlit. Značka - dnes už ne Baťova - patří do portfolia jednoho z nejznámějších světových automotive jmen, společnosti Continental, a v rámci celého jejího koncernu je pořád ještě tou druhou nejprodávanější v Evropě. Jen v Česku aktivně využívá pláště s logem Barum 18 % řidičů, což není na tu malou stařičkou českou značku vůbec málo.

Continental

Společnost Continental patří k těm největším jménům celosvětového automobilového průmyslu. Usilovně se podílí na vývoji a implementaci různých vysoce technologických řešení, která mají za cíl udělat náš život na silnici nejen příjemnějším, ale hlavně bezpečnějším. Celkem Continental zaměstnává 244 tisíc lidí v 61 zemích (devět poboček má i v Česku, kde pracuje více jak 16 tisíc zaměstnanců) a od roku 1993 vyrábí mimo jiné také pneumatiky značky Barum, která letos na jaře oslavila sedmdesáté výročí od svého založení.

Pokud vás zajímá, jak se dostat do společnosti, která loni dosáhla obratu 44 miliard eur, podívejte se na continental.jobs.cz.

Zajímají vás novinky nejen ze společnosti, ale i z automobilového průmyslu? Sledujte Facebook Continental Česká republika!

Continental navíc vrací značku svým kořenům - v Česku má společnost celkem devět poboček a zaměstnává v nich přes šestnáct tisíc lidí, jejichž práce může mít vzhledem ke globální působnosti společnosti skutečně celosvětový dopad. A nemluvíme tu jen o závodech, ale i o výzkumném a vývojovém centru. Dají se tu tedy dělat opravdu velké věci, na kterých se můžete podílet klidně i vy.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější