Příběh o lásce a nenávisti v podání britského souboru se představí na Pražském jaru

Příběh o lásce a nenávisti v podání britského souboru se představí na Pražském jaru

Divadelní romance Bouře je vrcholným dílem závěrečného tvůrčího období nejznámějšího anglického básníka a dramatika Williama Shakespeara. Hra napsaná v roce 1611 je také pravděpodobně posledním autorovým samostatným kusem, neboť Shakespeare při své další tvorbě spolupracoval s dramatikem Johnem Fletcherem.

Příběh o lásce a nenávisti, mstě a odpuštění, vyprávějící o ztroskotancích a kouzelném ostrově plném divů a zázraků, byl od dob svého vzniku velmi oblíbeným tématem ve všech uměleckých oblastech, hudbu nevyjímaje. Jako námět jej můžeme nalézt nejméně u 46 oper spojených s autory jako Jacques Fromental Halévy, Zdeněk Fibich či Thomas Adés, stejně tak v oblasti orchestrální tvorby u Čajkovského, Sullivana a Honeggera. V podobě písní se potom objevuje u autorů rozličných žánrů, mezi něž patří Ralph Vaughan Williams, Michael Nyman nebo Pete Seeger.

New London Consort je jedním z nejrespektovanějších souborů v oblasti tzv. autentické interpretace staré hudby. Do Prahy přiváží Bouři ve zcela unikátním pojetí. Pražskému publiku představí jakousi hudební koláž, sestavenou z děl skladatelů 17. a 18. století, kteří se Shakespearovou Bouří při komponování inspirovali. Jako určitá „předloha“ jim sloužilo jedno z prvních zhudebnění Bouře do podoby „opery“, jehož autory byli John Dryden a William D´Avenant. Jejich zčásti operní a zčásti divadelní verze byla v průběhu následujících let doplňována a rozšiřována tvorbou jiných autorů, o jejichž dílo New London Consort program na základě pečlivého muzikologického bádání obohatil. Posluchači si tak budou moci vyslechnout malebné sinfonie, písně, sbory, tance a řadu další, v mnoha případech velmi originální hudby autorů jako Matthew Locke, Giovanni Battista Draghi, Henry Purcell či John Weldon. To vše v podání dobových nástrojů, vynikajících instrumentalistů a sólistů, které povede legendární dirigent David Roblou, působící u orchestru úctyhodných 40 let.

New London Consort

Zcela unikátní repertoár ansámblu New London Consort zahrnuje díla období renesance a baroka, přičemž hlavní prioritou při tvorbě programů je představovat jak tvorbu po umělecké stránce hodnotnou, tak přístupnou širokému obecenstvu. Soubor často hostuje na předních hudebních festivalech nejen v domovské Británii, ale i v zahraničí (Francie, Španělsko, Izrael, Čína). Za dobu své existence nahrál více než 40 CD pro label Decca Classic, sérii nahrávek pro Linn Records či unikátní CD Music for Queen Mary, na němž spolupracoval se sborem Westminsterského opatství.

David Roblou začínal svou uměleckou kariéru jako varhaník, specializující se na hudbu přelomu 19. a 20. století a hudbu současnou. Teprve postupem času se obrátil ke starší hudbě a vypracoval se na jednoho z nejlepších anglických cembalistů současnosti. U New London Consort působil celou řadu let jako vedoucí hráč na klávesové nástroje. Paralelně se podílel na tvorbě programů. Jako umělecký ředitel působí u souboru od roku 2000. Jako „Opera coach“ spolupracoval s Královskou operou Covent Garden v Londýně, Národní anglickou operou, Guildhall School of Music and Drama v Londýně a Hochschule für Musik und Theater v Hamburku.

Sopranistka Anna Denins je absolventkou Royal Academy of Music v Londýně, kde studovala pod vedením Noelle Barker. Její pěvecký repertoár je obdivuhodně široký – zpívala například v Brittenově Válečném Requiem (sál Berlínské filharmonie), v Mozartově Mši c moll (Clarion Music Society New York), Adésově Life Story (Rachmaninův sál Moskevské konzervatoře), Bachově Vánočním oratoriu (Hitomi Hall v Tokiu) či Schönbergově Pierrot Lunaire (City of London Festival). Mimoto pravidelně účinkuje v operních představeních. Ztvárnila například roli Ilie v Mozartově Idomeneovi nebo postavu nevděčné ženy v Monteverdiho Ballo delle Ingrate, obojí v režii Grahama Vicka (Birmingham Opera Company).

Penelope Appleyard (soprán) pochází z jihoanglického Chichesteru. Vystudovala konzervatoř v Birminghamu a se souborem New London Consort pravidelně spolupracuje od roku 2012 (Purcellův Král Artuš, Bonduca, Dioclesian, Bouře, Královna víl ad.). Jako sólistka v Bachově monumentální Mši h moll zavítala do Cité de la musique v Paříži, Palau de la Música Valencia, Auditorio Alfredo Kraus v Las Palmas, The Bridgewater Hall v Manchesteru nebo Town Hall v Birminghamu a na festivaly do Istanbulu, Mexika či italské Boloně. Příležitostně spolupracuje se soubory jako Wiener Akademie či Královskou shakespearovskou společností.

Penelope Appleyard
Penelope Appleyard Foto: Studenta

Repertoár sopranistky Faye Newton sahá od 12. do 18. století. Jako členka New London Consort vystoupila na řadě výjimečných koncertů doslova po celém světě, na divadelních prknech zazářila v Monteverdiho opeře Orfeo či Purcellově Dido a Aeneas (režie Jonathan Miller). Sólově vystoupila také ve Vivaldiho Gloria na mezinárodním uměleckém festivalu v australském Perthu. V roce 2009 debutovala v amsterdamské Concertgebouw (Händelova Óda na svatou Cecílii). Mezi její další projekty patří účinkování v londýnském divadle Globe či spolupráce se souborem St. Martin in the Fields.

Kontratenorista Timothy Travers-Brown je absolventem Royal Academy of Music. Pravidelně spolupracuje se soubory zaměřenými na interpretaci staré hudby a působí jako profesor vokálních studií na Trinity College of Music v Londýně. Je horlivým zastáncem propagace méně známých děl předklasicistního období, zejména Henryho Purcella a jeho současníků. Z dalších projektů je třeba jmenovat spolupráci se souborem Bach Collegium Japan (kompletní záznam Bachových kantát) či nahrávku děl španělského skladatele José de Nebry.

Německý tenorista Robert Sellier vystudoval Bayerischen Singakademie a Musikhochschule Augsburg, kde absolvoval s vyznamenáním. V roce 2003 obdržel stipendium od Sdružení Richarda Wagnera a v následujícím roce zvítězil v pěvecké soutěži Hochschule für Musik Nürnberg. Jeho koncertní repertoár je velmi pestrý, od Monteverdiho nešpor přes Bachova oratoria až po hudbu 20. a 21. století. V letech 2002–2007 byl členem souboru Staatstheater am Gärtnerplatz v Mnichově (Figarova svatba, Kouzelná flétna, Falstaff, Netopýr ad.).

Po absolvování univerzity v Yorku a Guildhall School of Music and Drama v Londýně začal tenorista Joseph Cornwell svou kariéru jako člen ansámblů The Consort of Musicke a Taverner Consort. Vystupoval pod vedením dirigentů jako William Christie, John Eliot Gardiner, Hervé Niquet či Adrew Parrott a jeho umělecké závazky jej zavedly do většiny zemí Evropy, Severní Ameriky a Dálného východu. Z jeho operních rolí je třeba jmenovat Monteverdiho Orfea (Boston Early Music Festival), či Marta v Purcellově Dido a Aeneas (New London Consort).

Joseph Cornwell
Joseph Cornwell Foto: Studenta

Michael George je jedním z nejvšestrannějších a nejznámějších britských basbarytonů. Ve svých hudebních začátcích působil jako choralista na King’s College v Cambridge, poté nastoupil na Royal College of Music, kde během svých studií získal řadu prvenství na celé řadě pěveckých soutěží. Jeho umělecká dráha jej zavedla jak do většiny hlavních hudebních center Evropy, tak do USA či Japonska. Jeho nahrávky zahrnují Monteverdiho Orfea, Bachovy pašije, kantáty a Mši h moll, Händelova oratoria a komplet Purcellových ód, anthemů a písní. Spolupracoval s orchestrem Vídeňské filharmonie, Skotskou operou nebo St. Louis Symphony Orchestra.

Výjimečně čistý basbaryton Simona Granta je velmi žádaný v oblasti středověké, renesanční a barokní hudby. Jeho nabitý koncertní rozvrh jej pravidelně zavádí do Evropy, Japonska, Austrálie, USA a na Nový Zéland. Společně s New London Consort vystoupil v Monteverdiho Orfeovi nebo Purcellově Dido a Aeneas či Královně víl. Je proslulý svým vokálním uměním, v rámci něhož je schopen používat řadu nejrůznějších pěveckých technik. Například dokáže zpívat a pískat zároveň, což je schopnost, kterou často demonstruje nejen v koncertních sálech, ale také v  televizních pořadech. Jeho hlas tak můžeme slyšet také v rámci nejrůznějších soundtracků. Jeho pískání se díky tomu objevilo například ve slavném americkém kresleném filmu Shrek.

Philip Tebb (basbaryton) vystudoval hudbu na Durham University a Royal College of Music, kde ještě za studií získal řadu ocenění (Anne Clayton Award, Stanley Picker Trust Award, Josephine Baker Trust). Jeho role během studií zahrnují například Demetria v Brittenově Snu noci svatojánské, Haraštu v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky nebo Nicandra v Händelově Atalantě. Je oceňovaným interpretem oratorní tvorby. Z nedávných vystoupení jmenujme například Brahmsovo Requiem s UCS Choral Society, Händelova Mesiáše v Royal Festival Hall, St. Davis Cathedral a Guildford Cathedral či Mozartovo Requiem se Stroud Choral Society v katedrále v Canterbury.

Nenech si ujít tento famózní soubor! Více informací o programu a vstupenkách najdeš na stránkách Pražského jara.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější