Pub quiz: Pokec u piva? Nuda. Teď se do hospody chodí za znalostmi

Pub quiz: Pokec u piva? Nuda. Teď se do hospody chodí za znalostmi

Sedíme u orosených sklenic s pivem, pojídáme hranolky, když tu se z druhého konce restaurace ozve: „Kolik svalů má kočka v každém uchu?“ Ne, nejedná se o sen, ani o projev emocí společensky unaveného štamgasta. Společně s pár přáteli jsme se totiž přihlásili na jeden z mála hospodských kvízů, který se v Praze koná. Je na čase probudit své znalosti zoologie, aktuálního dění, evropských vlajek, historie a ochlupení známých osobností. Jen jeden tým může získat kýženou výhru.

Hospoda, pití, týmy, otázky, zábava, výhra. To jsou klíčová slova, pokud byste se chtěli dozvědět něco více o novém trendu hospodských kvízů. V Praze je možné si v rámci sítě Clubwash vybrat z pěti zapojených restauračních zařízení, v Brně ze čtyř.

Zde v nuselském Excelsior pubu se kvíz koná teprve po páté. Výsledky jednotlivých her se zaznamenávají a určují pořadí v celkové tabulce. Nejlepší tým uplynulé sezóny se dostává do Síně slávy a jako odměnu si odnáší jednu celovečerní konzumaci nápojů zdarma.

Motivuje nás i cena, která je nabídnuta za výhru jednoho kvízu. Polovina konzumace zdarma je pro mozkové závity dobrým hnacím motorem. Navíc za bonusovou 51. otázku si můžeme dnešní večer ještě ozvláštnit dvěma litry chlazeného Chardonnay. Bonusová výhra se liší podnik od podniku.

Foto: Studenta

Za pár korun hodně zábavy

Celý večer moderuje Ondřej Václavík, vesele vypadající muž, kterého bychom tipnuli spíše na rockera a milovníka piva. Srší vtipy a zajišťuje uvolněnou atmosféru soutěže. „Pracuji jako  regionální manažer IT firmy, což je činnost sice zajímavá, ale musím v té roli působit poměrně seriózně, což mi není úplně vlastní. Od dětství jsem muzikant, komediant a bavič a moderováním kvízů si foukám tu část ega, která od 8:00 do 18:00 spí, aby se v 19:00 probudila.

Na kvíz chodí 99,9% naprosto pohodových, příjemných lidí. Chodí týmy složené například z úředníků ministerstva financí, z právníků, studentů, přišel si zahrát i Vladimír Franz, jeden z kandidátů prezidentské volby. Jediný, kdo nechodí, jsou idioti. Tohle mě na tom baví,“ obhajuje svou vášeň. Moderátor je v každém podniku jiný.

Neméně důležité je to, že za padesátikorunový vstup máte přibližně na tři hodiny vystaráno o zábavu. Což může být v dobách drahých lístků do kina opravdovým lákadlem. „Zapojíte mozek jinak než v práci. Navíc přitom můžete konzumovat oblíbené alkoholické nápoje,“ láká Václavík.

Foto: Studenta

Tajný proces, až potom otázky

V týmu může hrát maximálně sedm lidí, počet týmů se liší dle místa pořádání a kapacity dané restaurace. V Praze kvízy probíhají od pondělí do čtvrtka, v Brně skoro každý den. Kromě otázek v češtině si návštěvníci mohou vybrat ještě otázky v angličtině či ruštině. Seznam zapojených hospod se neustále navyšuje, k Brnu a Praze se před nedávnem připojila i Olomouc.

Otázek je tedy padesát, po každých deseti nastává asi patnáctiminutová přestávka, při které můžeme myšlení probudit výhodnými nabídkami nápojů, jako jsou Žabí hlen či meruňkovice.

Ovšem pokud si někdo myslí, že výběr otázek a jejich zadávání je něco jednoduchého, nalezeného na Wikipedii, mýlí se. Kupodivu jde o složitý a utajený proces. „V současnosti otázky vymýšlí několik týmů kreativních lidí, jsou mezi nimi univerzitní studenti, vyučující, muzikanti, vědečtí pracovníci, lidé z IT, sportovci... Snažíme se, aby kvízy byly různorodé, a proto i lidé píšící otázky jsou z různých oborů a profesí,“ vysvětluje Jiří Maňák, spoluzakladatel hospodských kvízů Clubwash. „Odkud kdo čerpá data, záleží na každém jednotlivci. Dbáme na to, aby údaje byly pravdivé a zdroje důvěryhodné.“

„Kdy se poprvé objevil moderní lak na nehty?“ Tolerance u této otázky je sice pět let, ale ve Starém Egyptě to určitě nebylo, jak tipuje jedna hráčka našeho týmu. Samozřejmě není možné vědět vše, někdy se hodí zapojit fantazii a důvtip. „Skoro vždycky se najde nejméně jeden tým, který nedostatek znalostí nahrazuje vtipem. Minule měli hráči hádat britskou kuchařskou hvězdu Gordona Ramsayho a opatrně (aby získali alespoň půl bodu) napsali „Jamie Ramsay”, pokud by to byl „ten druhý”, tedy Jamie Oliver. Pokud se pak ptám na výroky politiků, ať je text otázky jakýkoliv, vždycky nejméně jeden z týmu tipuje Adolfa Hitlera, ač výrok patří třeba Gandhímu. Hitler asi táhne,“ prozrazuje moderátor Ondřej.

Foto: Studenta

Poznáš celebritu podle porostu?

Témata se mění s každou sérií po pěti otázkách. Najít tu svou si může opravdu každý, fantazii se meze nekladou. Jako studentům žurnalistiky nám hrají do noty oblasti světový tisk či aktuální dění. V zoologii a ve znalostech spojených s bramborami však propadáme.

Ke slovu se dostává i humorná pasáž otázek: Známá ochlupení, kde musíme podle fotografií různých partií poznat, o čí porost se jedná. Pro znalce hudby nechybí série otázek s poznáváním písní a jejich interpretů. Ta podle Ondřeje Václavíka patří mezi ty nejvděčnější.

Na Západě jsou hospodské kvízy skutečným fenoménem. Historicky se dá tzv. „pub quiz“ přisoudit Velké Británii. Jejich tradice tam sahá až do 70. let minulého století. Podle statistik ze serveru dpquiz.co.uk. se už v roce 2009 každý týden konalo 22 445 hospodských kvízů. Přitom nejoblíbenějším dnem je čtvrtek, naopak v pátek a v sobotu se pořádají jen minimálně. Další velmocí této hospodské kratochvíle je Amerika. Jak uvádí Jiří Maňák, do Čech se ve větší míře dostala s velkým zpožděním právě ze západních zemí. „Kolega, majitel firmy, je Holanďan a hospodské kvízy znal ze své domoviny a z cest po západní Evropě, kde je to věc zcela běžná“.

Foto: Studenta

Brno jede

K potěšení obyvatel moravské metropole se hry natrvalo nejprve usadily v Brně a až později v Praze. Jiří Maňák dodává i něco málo k prvotnímu nápadu. „V klubu, který v Brně provozujeme, jsme pátrali po možnostech, jak zvýšit návštěvnost. Vyzkoušeli jsme mnoho různých věcí: divadla, koncerty, výstavy, autorská čtení atd. a kvízy z toho všeho vyšly jako jasný vítěz. Začali jsme v roce 2010 s jedním anglickým týdně, následně jsme přidali jeden český, pak i druhý a třetí, pak i ruský. Dnes děláme nový kvíz každý den v týdnu. Postupně se k nám začaly připojovat další brněnské podniky a s nabitými zkušenostmi jsme se vrhli do Prahy.“

A co restaurace potřebuje k pořádání takové zábavy? Samozřejmě je možné to zkusit na vlastní pěst, nebo se připojit do ověřené sítě hospod v rámci Clubwash hospodský kvíz. Ti vše zařídí, musíte mít pouze základní vybavení, jako je televize či projektor a nějaké ozvučení. Webové stránky pořadatelského prostoru zase zlepšují komunikaci s budoucími soutěžícími.

Dle Tomáše Diblíka, manažera Baráčnické rychty, přinesl tento druh zábavy jen to dobré. „Určitě nelitujeme, standardně jsou momentálně kvízy na několik týdnů dopředu vyprodané. Rozhodli jsme se pro ně proto, že jsme cítili mezírku na trhu. Nicméně chod restaurace to absolutně neovlivnilo, jelikož kvízy se pořádají v separátním salonu pro cca 100 osob.“ Je možné si dokonce vybrat zaměření, zda byste provozovali raději sezónní, nadčasový nebo kvíz na míru dle vlastních představ. Hru je možné pořádat i jednorázově na oslavách a podobných akcích.

Foto: Studenta

K hospodským kvízům se přidávají stále nové podniky, takže dost možná se vám brzo stane, že se vás v hospodě někdo zeptá: „Víte, kolik vydělal Justin Bieber za loňský rok?“ (Správná odpověď je: necelé dvě miliardy českých korun.)

Text: Pavlína Kindlová

Foto: Clubwash

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější