Pyramidou a letadlem ke štěstí? "Brigáda" v Multi-level marketingu

Pyramidou a letadlem ke štěstí? "Brigáda" v Multi-level marketingu

Prodej kosmetiky, čistících prostředků, nejvýhodnějších tarifů na volání, vitaminů a přípravků na hubnutí, finanční poradenství, to jsou brigády, o nichž alespoň jednou slyšel asi každý český student. Všechny vyjmenované služby mají ale ještě něco společného – poskytují je firmy, které provozují tzv. multilevel marketing (MLM). Forma podnikání, minimálně jejíž struktura poněkud připomíná nelegální pyramidové hry a letadla. Víceúrovňový marketing využívají známé společnosti jako Amway (prodej drogerie), OVB (finanční poradenství), Herbalife (potravinové doplňky), Coral Club (přípravky na hubnutí), ale i Oriflame nebo Avon (kosmetika).

Podstatou těchto firem je především získávání nových členů, kteří do systému přináší další peníze. A pak také prodej určitého zboží nebo služeb, což je právě onen podstatný rozdíl, který tyto legální společnosti odlišuje od nezákonných "letadel".

Princip "Letadlo"

Jedná se o nelegální model, který spočívá v získávání nových členů, kteří „živí“ ty v horních pozicích pyramidy. Platí vstupní poplatek (řádově desítky tisíc korun) a za to dostanou možnost přivádět další členy a získávat za ně peníze. Tato pyramida je dlouhodobě neudržitelná, protože nové členy nelze získávat donekonečna – protože kdyby každý člen přivedl do hry šest dalších, už 13. patro pyramidy obsahuje více členů, než je lidí na zeměkouli.

Foto: Studenta

MLM nebo pyramida?

Většinou to funguje tak, že si nový člen musí koupit tzv. startovací balíček nebo zaplatit nemalý vstupní poplatek či školení. Pak už je součástí kolotoče a jeho pracovní náplní je nejen zboží nakupovat a prodávat  (nebo poskytovat služby, např. finanční poradenství), ale hlavně shánět další a další lidi do své skupiny, kteří mu pak vydělávájí, nebo alespoň zajišťují výrazné slevy na firemní výrobky. Tohle mají naopak s letadlem společné.  A kde je ta hranice? Udává se, že multilevel se stává letadlovým schematem ve chvíli, když převáží příjmy od nových členů (ze registraci, propagační materiály, brožury, knihy, CD...) nad zisky z prodaných produktů.

Amway – Chci být milionářem!!!

Kdo ještě neslyšel o úžasném příběhu Šárky Grossové, která pohádkově zbohatla v multilevelu Amway? Jednu dobu prý vydělávala víc než manžel! Zrovna Amway je jednou ze společností , které mnozí kritizují za elitářství a sektářství. Kdo zažil (nebo byl vylákán na) některé setkání členů této společnosti, popisuje, jak účastníci se skelným pohledem čekali na příchod svého vůdce a poté hltali každé jeho slovo a dělali si poznámky. Oblíbeným nástrojem davové hysterie vůdců jsou i pokřiky jako například: „Chci být milionářem!“ Šárka Grossová řekla kdysi serveru iDNES, že už jí to ani nepřijde divné – lidé podle ní křičí a skandují i na fotbale.

Příjmy Amwaye plynou z prodeje různých výrobků – obzvláště oblíbeným je L.O.C., který nejenže čistí jakékoliv povrchy, ale můžete ho použít i na praní prádla, na nádobí, na holení vousů, mytí mazlíčků, je prý výborný i jako hnojivo nebo postřik proti mšicím.

Video o L.O.C., legendárním výrobku Amway, můžete vidět zde: public.amwayvideo.amway.cz .

Nic ale není zadarmo, abyste se mohli stát úspěšným podnikatelem na cestě za vysněným bohatstvím, musíte si koupit startovací balíček výrobků za téměř čtyři tisíce korun. Zároveň máte uvést kontakty na své přátele i členy rodiny, kterým poté váši nadřízení volají a lákají na schůzku. Stalo se to i mně – telefonát:

Dobrý den, dostal jsem na vás kontakt od jedné vaší kamarádky a mám pro vás nabídku práce – jste člověk, kterého přesně potřebuju, mám pro vás skvělou práci.

Aha, a o co se jedná?

To vám nemůžu říct takhle po telefonu, mohli bychom se sejít?

No, nejprve bych chtěla vědět, co jste za firmu, nebo alespoň v jaké oblasti působíte, co bych měla dělat?

To je složité takhle po telefonu, potřeboval bych se s vámi sejít osobně, abych zjistil, na jakou práci byste se nejvíc hodila.

Před chvílí jste říkal, že pro mě máte místo, na které bych se výborně hodila. Kdo že vám na mě dal vlastně kontakt?

Já s vámi nechci mluvit takhle po telefonu, mohli bychom se sejít třeba zítra ve tři hodiny?

Ne, děkuji, nemám zájem...

V tom případě vás požádám o telefonní čísla na deset vašich přátel.

Nashledanou...

Kosmetika a volání za hubičku

Existují však i MLM společnosti, které se nevnucují, nevzbuzují dojem sekty skandujících lidí v oblecích padajících k nohám svým „safírovým manažerům“ (mnoho MLM mají stupně označené z nějkého důvodu podle drahých kamenů) a hlavně netahají peníze z kapes těch na nejnižších stupních.  Jsou to např. firmy, které prodávají kosmetiku – soustředí se hlavně na výrobky, jejich kosmetičtí poradci mají možnost je nakoupit se slevou – jestli si je budou kupovat pro sebe, nebo prodávat u stánku, to je vedení firem šumák.

S výborným nápadem přišla jiná MLM společnost – svým členům nabízí bezkonkurenčně nejlevnější mobilní tarif. Jak to dělá? Jednoduše, zaregistrovala své ovečky jako firemní zaměstnance a nabízí jim ty nejvýhodnější tarify od českých mobilních operátorů, které mohou využívat právě jenom firmy.

Ať už je to tak nebo tak, svobodná společnost nabízí místo i pro možná trochu neetické podnikání. Každý se může rozhodnout sám a pokud někdo věří v pohádku o zbohatnutí s minimálním úsilím, nechme ho při tom.

Na co si dát pozor? Jak spolehlivě poznat MLM?

- když vás někdo láká na pracovní pohovor a nechce vám říct o co se jedná

- když váš kamarád nebo spolužák začne nápadně rozšiřovat nabídku super brigády mezi co největší skupinu lidí

- když při otázce na odměnu začínají výmluvy typu: „to je různé“ nebo „podle toho, jak budeš šikovný/šikovná“

- spolehlivý indikátor: zaškolení ani vstupní poplatky se v seriózních firmách NEPLATÍ

Máš zkušenosti s MLM? Positivní, nebo negativí? Byl/a jsi někdy součástí takového podnikání, nebo si třeba kupuješ výrobky MLM firem? Co si o těchto společnostech a lidech myslíš?

Míša Raková

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější