Sehraná parta z IT, dva dny v kanclu a první místo na světě

Sehraná parta z IT, dva dny v kanclu a první místo na světě

Společnost Tipsport je rájem pro kurzové sázkaře. Obrat 25 miliard a dominantní postavení na trhu mluví za vše. Taky je ale místem, kde máš jako „ajťák“ možnost vyzkoušet si takové technologické vymoženosti, o nichž se ti doposud maximálně zdálo. V Tipsportu se to hemží kreativními nadšenci, kteří jsou na své výsledky vážně hrdí. Nevěříš? Petr Chudeš, ředitel IT divize ve firmě, nám to sám potvrdil.

Většina lidí má společnost Tipsport spojenou hlavně se sázením. Je pro vás, jako ředitele IT divize, i něčím dalším?

Z mého pohledu není Tipsport pouze společností provozující kurzové sázení. Je pro mne firmou, za jejímž úspěchem stojí, mimo jiné, velice dobře fungující a technologicky vyspělé systémy a aplikace, které jsou vytvářeny interním vývojovým oddělením, což málokdo ví. Tipsport vnímám jako firmu založenou na dobře fungujícím IT, které poskytuje kvalitní a jedinečné služby. Tento fakt je ale očím veřejnosti trochu skryt právě za oblastí sázení.

Předpokládám, že v dnešní době bude velká část sázkařů používat on-line způsob sázení. Co musíte se svým týmem zajišťovat, aby vše fungovalo tak, jak má?

Máte naprostou pravdu. I v kurzovém sázení se většina sázkařů přesunula z poboček do „on-line a nonstop světa“, kde mohou sázet 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, po celý rok a prakticky odkudkoliv. Klientům neposkytujeme statický obsah, ale velice rychle se měnící data, kde není přípustné, aby došlo k jakémukoliv zpoždění oproti reálné události, na kterou klient sází a sleduje ji v televizi, streamovánu na našich stránkách či přímo živě na stadionu. To klíčové, o co se staráme, je vysoká dostupnost aplikací, správná funkčnost a rychlé odezvy. Pokud vám nepůjde půl hodiny internetové bankovnictví, tak se nejedná o takový problém, protože platbu zadáte později. Zatímco pokud nebudou fungovat naše aplikace, tak klient neuvidí přímý přenos ze zápasu, nebude si moci vsadit na zápas, sdílet emoce s ostatními. Zde realizovat něco později nedává smysl, slovo „ze záznamu“ v našem odvětví neexistuje. Provozujeme robustní systémy, na něž jsou kladeny vysoké požadavky, kde vždy existuje prostor pro optimalizace a využití moderních technologií. Naše systémy jsou rozsáhlé a oblasti funkcionalit různorodé, což vytváří pro IT zaměstnance možnost pracovat na netradičních a zajímavých věcech.

Věděli jste, že...

- aplikace Tipsportu obsluhují ve špičce tisíce požadavků za vteřinu. Důkaz toho, že používané systémy jsou technologicky vyspělé.

- vývojáři mají možnost využívat home office tři dny v týdnu – ano, v Tipsportu to s flexibilními a pohodovými pracovními podmínkami myslí opravdu vážně.

- Tipsport uzavírá přes své aplikace 150 milionů sázek ročně. To je 410 000 sázek za den, 17 000 za hodinu, 285 každou minutu a 5 za vteřinu.

Foto: Studenta

Co znamená slogan „tvoříme komunitu sázkařů“ a jak se na něm podílí právě informační technici?

Chceme nabídnout sázkařům takové prostředí, kam nebudou přicházet pouze uzavřít sázku, ale kde budou trávit více času, diskutovat s ostatními sázkaři, komentovat probíhající zápasy, sdílet své úspěšné či neúspěšné sázky, účastnit se nejrůznějších soutěží, psát články a specifikovat své požadavky. To vše napříč firmami a státy, které spadají do našeho holdingu. Analyzujeme a realizujeme rozvoj, během něhož přetváříme myšlenky kolegů do našich aplikací, a tím rozšiřujeme komunitní funkčnosti pro klienty. Díky tomuto komunitnímu postoji a velké vizi je obsah práce naší IT divize skutečně velmi různorodý a rozhodně se nenudíme stereotypním psaním kódu. Jsou u nás vývojáři, kteří programují matematické modely, jsou v tom dobří a tato práce je naplňuje. Naopak jiní nechtějí realizovat něco uvnitř systémů, co nikdo nikdy neuvidí, ale chtějí tvořit něco, na co si „sáhnou“ uživatelé, klienti. My se jim v tom snažíme vyjít maximálně vstříc, podle toho, jak nám to situace umožňuje.

Co motivuje vaše zaměstnance k tomu, pracovat právě ve společnosti Tipsport?

Každý je motivován jinými stimuly, ale jedním z těch podstatných je určitě technologicky vyspělé prostředí společnosti. Používáme moderní a atraktivní, ale i léty prověřené a stabilní technologie, jako je Google Closure, ReactJS, MongoDB, Less, Gulp, DWR, Guava, NodeJS (více viz infobox). Jsme nakloněni inovacím a zkoušíme nové věci, které často použijeme ve skutečném provozu dříve než řada ostatních firem. V použití některých moderních technologií jsme jedineční nejen v českém, ale i v evropském měřítku. Například kombinací některých prvků webové ochrany jsme žádanými referenčními zákazníky na poli internetové bezpečnosti. Motivací je i časová volnost, výborný plat, který si lidé v týmu zaslouží, plno zábavných výhod a neposlední řadě také prostředí, ze kterého je cítit, jak si celá parta rozumí. Nemáme tu stanovený žádný dress code a ani na pohovory nechodíme v oblecích. Lidé tu na sebe nekřičí, nesedí na pevně přidělených místech, kde na ně čeká hromada úkolů. Neřídíme se tu korporátními způsoby, snažíme se především mezi sebou hodně komunikovat a třeba si i jít společně sednout někam po práci a jen tak si popovídat.
Foto: Studenta

Vyvíjíte celou řadu aplikací, znamená to, že kolem sebe máte obrovský tým programátorů a vývojářů?

Náš tým bych z velké části označil jako „komornější partu nadšenců“. Jsou to hlavně techničtí nadšenci, kteří vnímají, že se podílejí na něčem, co není tak úplně běžné, a jsou na to pyšní. Kromě práce má tým společné zájmy i mimo ni. Jsou to srandisté, kteří často strhnou druhé k různým aktivitám, třeba k účasti na vývojářských i nevývojářských soutěžích. Z celého týmu je cítit, že si to do práce nepřišli jen odsedět. Veškerý úspěch týmu je výsledkem nejen činnosti vývojářů, ale i dalších rolí, jako jsou analytici, projektoví vedoucí, software architekti, teamleadři, testeři, automatičtí testeři, administrátoři systémů a správci koncových zařízení. Celý tým se postupně rozrůstá a my jsme rádi za každého nového zaměstnance, který je schopný, sdílí podobné hodnoty, zapadne do našeho týmu a pomůže nám se posunout dále.

Jaké jsou výhody toho, že člověk může pracovat v kolektivu firmy Tipsport?

Ač to může znít podivně, podle mě je hlavní výhodou nestandardní fungování IT. Nejsme striktně svázáni těžkopádnými procesy či byrokracií. Snažíme se dělat věci s rozumem, často selským, a kolektiv ladit do osobnější a kamarádštější roviny, než je tomu u velkých korporátních a neosobních společností. Navíc se u nás mohou zaměstnanci rozvíjet odborně i kariérně. Stačí, aby si člověk zvolil vhodné školení, kurz či konferenci, a myho tam rádi pošleme. Celý kolektiv se obohacuje i studiem a využitím nových technologií. Čtyři týdny se programuje a následně dva týdny optimalizuje, udržuje a zkoumá. Řekl bych, že pokud je někdo schopný, tak u nás má „řadu dveří otevřených“. Příkladem mohu být i já. Sám jsem v Tipsportu před deseti lety začínal jako vývojář.

Věděli jste, že...

- Tipsport byl první sázkovou kanceláří na celém světě, která nejrychleji zvládla integraci a vysílala živé přenosy ze zámořské hokejové ligy NHL na internetu.

- v Tipsportu používají systémy jako Google Closure, ReactJS, MongoDB, Less, Gulp, DWR,Guava, NodeJS, SocketIO, REST API, Java J2EE, Hibernate, JBoss server, Oracle, ActiveMQ, Gradle, Jenkins, Oracle ASM, BIG-IP F5, Hybridní SSD Storage, Cisco Nexus family, Blade servers, RedHat + CentOS, Nagios, 10Gbps network infrastructure. Jak je vidět, technologická rozmanitost tu stojí za to.

Jak udržujete spokojenost týmu a posilujete vztahy v něm?

Pořádáme pravidelné sportovní akce jako volejbal, turnaje v ping-pongu nebo badmintonu.V rámci toho, že je naše firma zaměřená na sport, mají zaměstnanci k dispozici zvýhodněné či volné vstupy do různých sportovních zařízení v Berouně. Během roku nechybí ani teambuildingové aktivity v podobě paintballu, arkádových her, motokár nebo několikadenních výletů na Moravu apod..V kanceláři máme také koutek s fotbálkem a herní konzolí. Po obědě si kluci občas zahrají, odreagují se a na chvíli vypnou, aby jim pak práce šla lépe od ruky. Nyní pracujeme společně s architekty na návrhu zcela nových pracovních prostor, kde nebude chybět řada důležitých částí pro práci, relaxaci a odpočinek.

Jaký je běžný týden „ajťáka“ ve firmě?

Pokud si vezmu třeba roli vývojáře, tak velice záleží na konkrétním dni v týdnu. V pondělí a v úterý je pravidlem přítomnost vývojářů na ústředí společnosti. Probíhají schůzky, řeší se nejasnosti, provozní problémy a diskutuje se nad úkoly. Zbylé tři dny v týdnu mají vývojáři možnost pracovat z domova, pokud mají zájem a povaha práce to dovoluje. V tyto dny mají dáno, odkdy do kdy musí být dostupní na daných komunikačních prostředcích a zbytek organizace práce je zcela na nich. Jednotlivé úkoly odpovídají standardní pracovní době a je čistě na vývojáři, zda svou práci zrealizuje přes den, o víkendu či v noci. Řada z nich však přes tuto možnost dochází na ústředí společnosti častěji, ať už kvůli prostředí, kolektivu či výhodám osobní komunikace.

Text: Klára Ludvíková

Foto: Jan Nechvíle

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější