reklama
 
Soustřeďte se! Jak ovládnout svou koncentraci a paměť

Soustřeďte se! Jak ovládnout svou koncentraci a paměť

Pro někoho to začalo už prvního září, někdo se doma mohl schovávat ještě celý měsíc. Dohnalo nás to ale všechny – škola. Po prázdninách je vždycky těžké se vrátit do učebních kolejí. Do hlavy nic neleze, hlavu máme ještě u moře. Můžeme však udělat maximum proto, abychom se opět plně zkoncentrovali, a natrénovali paměť tak, že nám ani moře naše vědomosti neutopí.
reklama

Koncentrace

Paměť selhává proto, že selhává koncentrace. Nejdříve se zaměřme na to, co naši koncentraci ohrožuje, abychom věděli, čeho se vyvarovat.

1) Technika

V dnešní době nás neustále ruší zejména naše chytré telefony a počítače. Máte-li poznámky uložené v laptopu, pak vám učení půjde jen ztěžka. A ospravedlňovat se tím, že na internetu hledáte zdroje, vám nepomůže. Hledáte tak akorát drby na Facebooku. „Počítač je dobrá věc, ale bohužel studenty přehnaně využívaná,“ říká Michaela Karsten, mistryně světa v paměti a zakladatelka společnosti MindKarat pro trénování paměti. „Absolutním zabijákem koncentrace jsou zprávy a chaty. Pokud má student u sebe mobil nebo laptop a chodí mu zprávy, do toho občas někdo zavolá, pak se ustavičně vytrhává ze své flow. Pokaždé trvá mnoho minut, než se dostane zpět do účinné alfa koncentrace,“ dodává.

2) Prostředí

Společné pokoje a byty, za zády hučící televize nebo rádio, otevřené okno, auta – to jsou všechno rušivé faktory. Někomu ze studentů může „rachot“ naopak pomáhat. Pokud vás ale smích vašich spolubydlících a prášení koberců vyrušuje, urychleně hledejte jiné prostředí. Zkuste se učit někde zcela mimo – třeba v parku nebo v lese.

3) Atmosféra

Bordel na stole vám rozhodně nepomůže s bordelem v hlavě, ba naopak. Vaše místečko si ukliďte a zpříjemněte, jak jen to bude možné. Michaela radí: „Pokud jste na koleji, navoďte si kolem sebe atmosféru domova, třeba si na stůl postavte pár fotek. Pozitivně své místo nalaďte – můžete si nalepit na poličky smajlíky, nebo si zapálit vonnou svíčku, či koupit kytku. Rozhodně ale pořádně větrejte. Můžete si potichu pustit svou oblíbenou hudbu, hard rock nebo metal by vás ale příliš dostaly do varu.“

Foto: Studenta

4) Začneme s učením

Místo je připravené, vyvětrané. Najedli jsme se, napili, vyluxovali jste celý byt a složili ponožky sousedům. Je čas se začít učit. Jak teď? Pokud jste znudění, raději ještě vytřete podlahu. Hned od začátku byste totiž k učení přistupovali negativně a vaše oči by si naprosto nepřítomně lítaly všude, jen ne v knize. Být příliš vzrušený nebo nabuzený je ale také špatně. Proto se před učením nedívejte na horory, nečtěte detektivky, neskákejte bungee jumping. Při zklidňování, které u každého trvá jinou dobu, byste se nenaučili vůbec nic, jen cítili, jak vám buší srdce. Pokud jste unavení, raději si běžte na dvacet až třicet minut lehnout, abyste nabudili mozek. Déle než půl hodiny ale nespěte, příliš se rozlámete. Michaela doporučuje také meditaci: „Alespoň na 15 minut si sedněte, ale nelehejte si. Zavřete oči a vnímejte jen svůj dech a tlukot srdce.“ Takže už jste odpočati a tep máte v normálu? Otevřete učebnici!

5) Pauzy

Teď když se učíme, musíme se umět za práci odměnit. Dodržujte pravidelné pauzy, snažte se je ale trávit aktivně. Když si zapaříte počítačovou hru, rozpumpujete se a zase se z toho hodinu neuklidníte. Znáte se. Běžte raději na vzduch, proběhněte se, vypijte sklenici vody. Pokud potřebujete jíst, dejte si malou svačinku. Každá pauza by měla trvat alespoň dvacet minut. Ale ne po deseti minutách učení! Žádné švindlování.

5) Spánek

Už nikoliv jako pauza, ale pořádný dlouhý a výživný spánek. Učení dlouho do noci dlouhodobě koncentraci a potažmo paměti dlouhodobě škodí.  Na koncentraci vám nezbude už ani špetka energie a sníží se celkový paměťový výkon. Právě hluboké spánkové fáze jsou potřebné k upevňování dlouhodobé paměti. Takže na zkoušku se možná nabiflujete, ale hned jak položíte pero, budete zas dutí. Nezapomeňte – potřebujete 6-8 hodin každý den!

METODY tréninku paměti

V druhé části článku odhalíme pět nejznámějších metod tréninku paměti. Také jste si říkali, jak si právníci mohou zapamatovat všechny paragrafy? Dozvíte se.

1) Představování

Podle Michaely metoda, která pomáhá třeba u matematiky. Jednoduše si představujete úlohy, které řešíte, a příklady, které se snažíte vypočítat. „Když si je představíte, najdete myšlenku, jak pokračovat. Věřte, že představivost je opravdu silná,“ radí Michaela.

  • Asociace

Asociační metoda patří mezi ty vůbec nejúčinnější. K definici nebo pojmu, či dokonce mezi dvěma pojmy si vytvoříte asociaci, která vám ihned připomene to, co v paměti hledáte, nebo v budoucnu budete chtít najít. Asociace využijete nejen při učení slovíček, ale například i jmen nebo cizích výrazů. Tuto metodu každý z nás použil nevědomky už mnohokrát. (Jméno Pecka lze jistě dobře zasociovat, autorka se však obává, co vymyslíte pro ni – pozn.red.)

3) Loci cesta

Loci metoda je známá už z antiky. Slovo loki pochází z řečtiny a znamená místo. Antičtí filosofové a řečníci mohli díky této metodě vést až dvouhodinové monology, takže rozhodně pomůže i vám. Spočívá v tom, že se přenesete do známého prostředí, například do vašeho bytu. Představíte si v něm cestu, která je složena z věcí logicky jdoucích za sebou. K věcem potom přiřazujete informaci. Nejprve jednu, dokud se nepotrénujete. Pak už si vaši cestu jednoduše vybavujete a spolu s ní i hledaná sdělení. Michaela jako příklad uvádí jak si zapamatovat poznámky k prezentaci v práci: „Představím si vstupní dveře a název prezentace „Finance“. Ve dveřích mi někdo předává peníze, proto finance. Druhý záchytný bod je „Dovolená“ (Finance na dovolenou), představím si schody, jako když jdu do letadla. A takhle postupuji dál a dál.“

Foto: Studenta

4) Master system

Master systém nejlépe funguje s čísly. Abstrakci si převedu do pojmu podle jasných pravidel. K pochopení si představme příklad. Potřebuji nakódovat paragraf 27, číslo mi prostě neleze do hlavy. Řekněme, že dvojku kóduje písmeno n a sedmičku k. Najdu si představitelné slovo, které začíná na souhlásku kódující první číslici – n, obsahuje i můj druhý kód – k – a zbytek jsou samohlásky. Našla jsem slovo „Nike“. Vidím symbol nike nebo si slovo představím – zpětně jej dekóduji a mám 27. Asi jste se právě vyděsili a končíte se čtením, nebojte – podle Michaely se takhle osvědčená metoda poměrně rychle osvojí.

5) Akrostiky a akronymy

Akronym je uměle vytvořené slovo, které se skládá z počátečních písmen zásadních informací – tedy zkratkové slovo. Používáme je dnes a denně – OMG, WTF  – jasné, ne? Je tedy možné si touto technikou vytvořit mnoho slov, které  vám pomohou okamžitě vylovit z paměti informace, které potřebujete pořád „při ruce“. Musí však alespoň trochu znít nebo dávat smysl (ČBRKRUFT vám za chvíli už nic neřekne).

Akrostiky jsou vlastně mnemotechnické pomůcky. Už si nevytváříte slova z počátečních písmen, ale rovnou celé věty. Ivan veze Xénii lesní cestou do města, šetři se osle nebo Helenu líbal na koleno robustní cestář Franc. Vidíte, že už v šesté třídě jste trénovali! Není tedy problém nějakou to akrostičku aplikovat v jakémkoliv věku.

Už se vás učitelé bojí, protože si pamatujete více než oni? Nebo se možná ještě trochu trápíte – pak vám jistě může pomoci sama Michaela Karsten. MindKarat sice tato rodačka z Hradce Karálové založila roku 2010 v německém Eruftu, koučuje ale klidně i přes skype. Koukněte na www.mindkarat.de.

Text: Jana Samšuková

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější