reklama
 
Fakescape

Mediální výchova v Česku není dostatečná. Školám s tím pomáhají třeba únikovky

Až polovina českých dětí neumí ověřit pravdivost informace, kterou najdou na internetu, vyplynulo z evropského průzkumu EU Kids Online IV. Zkoumal, jaké zkušenosti při využívání internetu děti zažívají. Studii v Česku prováděli vědci z Masarykovy univerzity, zúčastnilo se jí přes 2800 českých dětí od 9 do 17 let.
reklama

"Důležité je, abychom dětem pomáhali uvědomit si, že mnoho online informací je zavádějících a že je nutné udržovat si k nim kritický přístup. A bavit se s nimi samozřejmě o tom, jakým způsobem pravdivost údajů ověřovat a na co si dávat pozor," uvedla k výsledkům vedoucí týmu vědců Hana Macháčková.

Úniková hra FakeScape boduje ve světě

"Hodně velký problém je to, že mladí jsou zbrklí. To vidíme i v naší hře. Jsou na Facebooku, scrollují, čtou si jenom nadpisy jednotlivých článků a kolikrát nad tím moc nepřemýšlí," řekla v DVTV studentka politologie a žurnalistiky Masarykovy univerzity Veronika Batelková. Se spolužáky pod vedením jejich profesora Miloše Gregora vymysleli únikovou hru FakeScape, se kterou získali druhé místo v celosvětovém finále americké soutěže Peer-to-Peer: Facebook Global Digital Challenge.

Studenti s únikovou hrou FakeScape vyhráli druhé místo v celosvětovém finále americké soutěže Peer-to-Peer: Jsme nadšení, byl to velký úspěch | Video: Daniela Drtinová |  16:03

Hra je zasazena do prostředí fiktivních prezidentských voleb v roce 2028. Někdo šíří dezinformace a ty by mohly ovlivnit průběh kampaně a konečný výsledek. "Studenti musí v roli novinářů odhalit padoucha," vysvětlila v DVTV Batelková. Řešitelé plní úkoly a v průběhu se setkávají s různými nástrahami - lživými sděleními, zmanipulovanými fotografiemi, či zkreslenými fakty. "Úniková hra FakeScape by mohla být atraktivní i pro učiliště, není to obyčejná přednáška, ale hravá forma," řekl webu Aktuálně.cz Gregor.

Jen průřezové téma, ne samostatný předmět

Ze zprávy České školní inspekce z listopadu 2018 vyplynulo, že mediální výchova v České republice není na dostatečně dobré úrovni, potíže dětem dělají zejména interpretace zpráv a odhalení manipulace ve sdělení. V rámcových vzdělávacích programech nicméně jde pouze o průřezové téma bez samostatné hodinové dotace. "Školy tedy nemusejí mediální výchovu vyučovat jako samostatný předmět, ale mohou ji například začlenit do výuky jiných předmětů (základy společenských věd, českého jazyka a literatury, dějepisu…) nebo realizovat formou projektového vyučování," napsala Studentě tisková mluvčí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) Aneta Lednová.

fake news - ilustrační
work
Mediální gramotnost středoškoláků: Parlamentní listy jako veřejnoprávní médium?
19. 9. 2018
2 minuty o vnímání médií

Pomoc odjinud

Podle inspekce školy často spolupracují i s dalšími institucemi - třetina přímo s některými redakcemi, čtyři pětiny s knihovnami. "Řada knihoven se zaměřuje na mediální výchovu, protože ji vnímají jako oblast, kterou nejen že je třeba rozvíjet, ale i ony k ní mají velmi dobré podmínky," řekl pro iDnes.cz ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

S výukou mediální výchovy často pomáhají i mediální nebo neziskové organizace. Kromě hry FakeScape se školáci mohou setkat i s programem Jeden svět na školách (JSNS). Na jejich webových stránkách učitelé naleznou spoustu audiovizuálních materiálů. JSNS pořádá třeba takzvaný Týden mediálního vzdělávání, kdy novináři a mediální odborníci jezdí diskutuovat s žáky do škol. V poslední době začal s JSNS spolupracovat také youtuber Karel Kovář s pořadem Kovyho mediální ring. "Vychází z metodické koncepce 5 klíčových otázek (kdo? co? komu? jak? proč?). Tyto otázky, spolu s doplňujícími podotázkami, rozvíjejí schopnost nahlížet na mediální sdělení kriticky," vysvětlovala pořad tisková zpráva JSNS.

Kovyho mediální ring - 1. díl

Další worshopy pořádá kupříkladu skupina studentů a novinářů, kteří si říkají Faketicky. V jejich volném čase jezdí do základních a středních škol a vysvětlují, co jsou to dezinformace, jak pracuje novinář a na co si při čtení zpráv dát pozor. "Společně sestavujeme desatero pravidel, kterým je dobré se při hodnocení obsahu médií řídit. Všechno si děti rovnou ověřují prakticky formou malých her a úkolů. Zkouší si například, jaké to je být v kůži novináře a vypátrat, jestli je informace pravdivá," píší Fakticky ve své tiskové zprávě. Letos byli nominováni na cenu Gratias Tibi.

Co budoucí učitelé?

Na nastávající pedagogy se pak zaměřuje dlouholetý novinář momentálně se věnující vzdělávacím programům v České televizi (ČT) Ondřej Kopa. "Ptal jsem se jedné studentky politologie, s jakými zdroji by jako novinářka pracovala, a ona jmenovala také Parlamentní listy. Prý jí server doporučil jako zdroj učitel na gymnáziu. Tehdy jsem si řekl, že tady je něco špatně," vysvětlil pro European Journalism Observatory, proč se věnují zrovna této části vysokoškoláků. Minulý rok představil blok "Fake news: Pravda, lži a polopravdy ve veřejném prostoru" a od té doby objíždí regiony s přednáškami, těch se často účastní i přední jména ČT jako jsou moderátorka Světlana Witowská nebo reportér Jakub Szánto.

FAKE NEWS: Pravda, lži a polopravdy ve veřejném prostoru
reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější