Člověk se musí učit, vzdělávat a růst celý život, říká kreativní mentor Michael Petrus

Člověk se musí učit, vzdělávat a růst celý život, říká kreativní mentor Michael Petrus

Sám mentora ve svých začátcích neměl, proto se nyní snaží mladým lidem usnadnit skok do umělecké kariéry předáváním svých zkušeností. Komiksový kreslíř a ilustrátor Michael Petrus jako první v ČR začal s poradenstvím pro kreativní profesionály veřejně. A ve svém oboru je jednička. I proto jsme si ho vybrali na pomoc, aby dal své cenné rady mladým ilustrátorům k vylepšení nášeho magazínu Studenta. Jak se lze uživit jako kreativec? A co vůbec obnáší být kreativní mentor? Seznamte se s Michaelem Petrusem.

Michaeli, zkuste se nám představit v jedné větě.

Jsem ilustrátor silně ovlivněný komiksovou tvorbou, který mimo jiné rád pracuje v týmu, hledá inovace tradičního skrze technologie a v neposlední řadě se snaží kreativním profesionálům pomoci nakopnout jejich byznys a kariéru.

Jaká byla vaše cesta k umělecké tvorbě?

Od malička jsem si rád kreslil. Svůj první komiks jsem nakreslil v 6 letech (akční záležitost - spousta krve a mrtvých :D) a s komiksy pokračuji až dodnes. První placenou zakázku jsem získal v prvním ročníku při studiu vysoké školy (zcela jiný obor). Potom jsem po letech na volné noze spoluzaložil ilustrátorské studio profiKOMIKS, kde jsem začal řídit tým ilustrátorů a jiných kreativců. To bylo už jen krůček od dalšího spoluzaložení umělecko-technologického startupu NANITS (revoluční forma digitálních komiksů), se kterou jsem se dostal až do San Francisca.

Na jaké dosavadní úspěchy jste nejvíce pyšný?

Těch úspěchů mě napadá více. Úspěch pro mě byl už jen to rozhodnutí vstoupit na volnou nohu v tomto oboru a udržet se... Nebo komiksová práce pro český pavilon na EXPO 2010 v Šanghaji byla super. Dále pak třeba dostat dlouhodobou komiksovou zakázku pro legendární časopis ABC, který jsem od dětství četl, bylo něco v co bych nikdy nedoufal. Nebo že jsem mohl začít dávat práci dalším ilustrátorům a komiksovým autorům je mnohem dál než o čem jsem kdy snil. A že získám nějaká ocenění za komiksovou tvorbu a posun v té technologii je fakt bonus. V poslední době mě těší především skvělá zpětná vazba na předávání té teorie ať už ve svých workshopech nebo mentoringu.

Foto: Studenta

Jak se stát ilustrátorem na volné noze? Jak se uživit? Myslíte, že je nutné mít vystudovanou uměleckou školu?

K tomu živit se jako ilustrátor určitě studium není třeba, tedy není to formální. Není to o titulu, ale o tom, co člověk umí. A to není jen tak, být fakt dobrý. Člověk se tedy musí učit, vzdělávat a růst celý život. A to nejen ohledně posunu v tvorbě, ale i v tom jak se na volné noze etablovat a zajistit si dostatek práce. To už je otázka kreativního byznysu a podnikatelské abecedy, kterou je třeba zvládnout. Zvlášť pokud vaše kariéra má růst.

Umělecká škola určitě má své klady. Může člověka posunout v přemýšlení nad tvorbou, zlepšit mu ty řemeslné dovednosti a osvojit si techniky. Určitě některé školy také dokážou aktivním studentům kromě komunity nabídnout i cenné kontakty nebo zviditelnění se. Bohužel většinou potom ale školy selhávají ohledně zkušeností z praxe, rozvíjení dovedností z kreativního byznysu (které ta povolání často předpokládají), resp. jak se tedy uživit. Někdy dokážou studenty svázat příkladem jejich vyučujícími apod. Ale to jistě neplatí pro každou školu.

Jak jste uvedl, sám se věnujete mentoringu. Jak jste se k tomu dostal?

Začali mě oslovovat lidé a ptát se na můj pohled k jejich tvorbě + rady ke zlepšení nebo otázky typu „jak si tím začít vydělávat”. Dotazů začalo být tolik, že jsem neměl dost času na odepisování obecných rad bez kontextu skrze e-maily. Proto jsem se rozhodl, že to začnu dělat pořádně. Budu zjišťovat vždy stav člověka, který za mnou přijde, abych mu pomohl nebo ho navedl správným směrem. Nestřílet od boku a tudíž zjišťovat o koho jde, kam míří, jaké má silné a slabé stránky a mnoho dalších věcí, které mi pomůžou posunout daného člověka správným směrem.

Co to vůbec obnáší, být kreativní mentor?

Znamená to neustále v praxi analyzovat, co funguje a co ne. Neustále se vzdělávat od těch nejlepších borců ve světě, umět dobře naslouchat a následně přijít s co nejlepšími doporučeními, které v tu danou chvíli jsem schopný člověku poskytnout. Ale také to je zodpovědnost za to netlačit člověka do rozhodnutí, která mu spíše ublíží.

Michael Petrus

Michael je komiksový kreslíř, ilustrátor a kreativní mentor. Miluje komiksy, které ho provází od dětství. Ve spolupráci s Viktorem Šauerem vytvořil svůj vlastní komiksový román Na břehu snů. V poslední době se věnuje komiksově-technologického startupu Nanits Chronicles. Tato digitální platforma vybrala peníze na Kickstarteru. Jako mentor pomáhá kreativcům na volné noze s podnikatelskými dovednostmi, které má díky svému lustrátorskému studiu proKOMIKS. A nám pomáhá s mentoringem mladých nadějných ilustrátorů, kteří se mohou podílet na magazínu Studenta - sledujte po celý rok jejich tvorbu.

Co předáváte v rámci mentoringu?

Záleží podle toho kdo za mnou přijde. Je to student nebo čerstvý absolvent, který hledá práci? Zaměstnanec, co se rozhodl přejít na volnou nohu? Někdo, kdo se kreativní činností zabývá jen víkendově? Nebo snad zavedený tvůrce, který se ve své kariéře zasekl či snad potřebuje rozjet nový projekt? Všem dokážu nějakým způsobem pomoci a nasměrovat je.

Může se jednat o jednorázové konzultace, kdy se podívám na nějaký nežádoucí stav daného tvůrce a doporučím specifické kroky a směr, kterým se nastartovat. Může se také jednat o dlouhodobý rozvoj a nakopnutí kariéry. Ta dílčí témata jsou ale různá. Od sebepropagace a marketingu, přes komunikaci, cenotvorbu, produktivitu nebo efektivitu práce až po osobní brand, hledání své specializace, duševní hygienu a samozřejmě i konstruktivní kritiku tvorby.

Měl jste vy sám v začátcích kariéry nějakého mentora či rádce?

V začátcích ne. Proto jsem si prošel všechny své vzlety a pády natvrdo. Na všechno jsem si musel přijít sám. Trvalo to dlouho, stálo to nějaké peníze a někdy to „padání na hubu” i bolelo. Proto se to nyní snažím lidem usnadnit a zrychlit předáváním svých zkušeností. Ono je to také dané tím, že na rozdíl od západu se v ČR nikdo poradenstvím pro kreativní profesionály nezabýval.

Nicméně jak šly roky, trávil jsem desítky hodin rozhovory s mnohými kolegy, přečetl řadu odborné literatury a sledoval řadu největších světových špiček z oboru, od kterých jsem se učil. Zároveň dělám ve svém studiu kreativního ředitele - znám tak obě strany barikády. Pohled ze strany freelancera (tedy člověka na volné noze) i ze strany zadavatele práce. Pevně věřím, že mi všechny ty zdroje dávají dohromady kvalitní pohled umožňující mi pomáhat dalším tvůrcům v tom, aby byly ve své práci spokojenější.

Foto: Studenta

V rámci mentoringu děláte přednášky a vedete workshopy. Povězte nám o tom více.

Sem tam přednáším nebo dělám besedy. Byla to například mezinárodní grafická konference Splash. Občas to dělám pro firmy, ale nejraději mám přednášky a besedy pro školy a jejich studenty. Co se týče workshopů, nyní je to úspěšné „Vyprávění komiksem”, které během let neustále vylepšuji. V současné době se jedná o 4-hodinový workshop v Praze, zabývající se stavbou komiksu a vyprávěním příběhů obrazem.

Co se na workshopech studenti naučí? S čím jim pomáháte? Co je to hlavní, co si odnesou?

Workshop mám rozdělený na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se účastníci učí principy konstrukce vyprávění komiksem, podpořené desítkami obrazových ukázek. Součástí je samozřejmě praktická část, kde si zase zkouší aplikovat ty teoretické principy do kresby komiksu dle mnou předpřipravených scénářů.

Být na volné noze znamená mít i zvládnutý osobní time-management. Jak si ho plánujete? A jak bojujete proti prokrastinaci?

To slovo plán je hodně důležité. Když vím co mám dělat a jak dlouho mi to zabere, je to naprosto stěžejní k tomu být produktivní. Další složkou je efektivita. Jak na to, abych si vypomohl nějakou automatizací, perfektním zvládnutím např. softwaru, který k práci používám apod.

Pro boj s prokrastinací je hodně rad a pouček. Mně nejlépe funguje právě ten plán nebo todo list. Nemusím každý den přemýšlet o tom co všechno mám udělat, s čím začít a jak dlouho to bude trvat. Mám to již naplánované v postupných krocích. Pokud se donutíte začít na něčem pracovat 10 minut, pravděpodobně vás to chytne, vydržíte u toho a máte vyhráno.

My výtvarníci máme ale jednu obrovskou výhodu - že můžeme vnímat slova a zároveň u toho pracovat. To snad nikdo jiný nemůže. Proto je super si k práci pustit např. audioknížky nebo podcasty. Bavit se, vzdělávat se. To je velká motivace jít pracovat, když chcete vědět jak vaše oblíbená knížka bude pokračovat :).

Kdybyste měl poradit mladým kreativcům jednu věc, co by to bylo?

Ujasněte si cestu, kterou chcete jít. Hodně vám to pomůže se dobře nasměrovat do budoucnosti a ušetřit si řadu slepých uliček. Chcete být umělcem, vystavovat v galeriích a prodávat své vlastní umění? Nebo se chcete živit svým řemeslem - pracovat na užité tvorbě skrze jednotlivé zakázky a vlastnímu umění se třeba dostávat např. v menších osobních projektech? Určitě se v průběhu let bude váš postoj a nastavení měnit. To je v pořádku. Ale vždy mějte cíl, za kterým můžete jít!

Kde všude mohou studenti sledovat vaši tvorbu?

Určitě na webu www.michaelpetrus.com, na mém Facebooku a na mém oblíbeném Instagramu. Kliknout na odběr můžete také na YouTube, kde plánuji sérii videí o práci v kreativním oboru. Pokud vás zajímá práce v ilustraci a komiksu, má smysl se podívat na naše ilustrátorské studio profiKOMIKS. Jestli máte navíc rádi technologie, mrkněte na digitální komiksy NANITS.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější