Kdo rozumí datům, rozumí světu. Jste to i vy?

Kdo rozumí datům, rozumí světu. Jste to i vy?

Práce s daty nemusí na první pohled znít tak sexy jako umělá inteligence nebo samořídící auta. Pravdou ale je, že jestli se budoucnost bude kolem něčeho zejména točit, tak rozhodně kolem ní. Dnes a denně totiž vzniká dat tolik, že je nikdo nedokáže spočítat. Vlastně jen tím, že existujeme, tvoříme data. A někdo je sbírá. A někdo jiný je třídí a někdo další kupuje – a taky na nich dost hezky vydělává.

Vložíte kartu do bankomatu a vytáhnete z ní pětistovku. Jednoduchá operace, nic zvláštního. Nakupujete v on-line obchodě, doručení do druhého dne. Dnes už běžná záležitost. Pak čekáte na kurýra, co vám má dovézt zásilku mezi 8–11 a on-line můžete sledovat, kde se přesně nachází. Nezdá se vám to nijak zvláštní ani nijak neobvyklé, ani jedna z těchto operací by ale nebyla možná bez sběru a přenosu dat.

Práce s daty má obrovské přesahy do běžného života, ač to na první pohled nemusí být vidět,“ potvrzuje Michal Tomčányi, CTO původně české a dnes mezinárodní společnosti Javlin, která se právě zpracováním a integrací dat zabývá. „Tradičně je práce s daty silná ve finančním sektoru nebo v logistice, na váze ale získává i v retailu a v celé řadě dalších oborů.

Historie a budoucnost

To, jak rychle a výrazně se práce s daty proměňuje, na příkladu skvěle ilustruje Michalův kolega Pavel Najvar: „Vezměte si internetový obchod před deseti lety. Potřebovali jste katalog s fotkou a popisem produktu, to je jeden balík dat. Pak jste potřebovali objednávkový systém, to je další. A celé jste to museli propojit s účetním systémem. Další data. Platby, další data a doručení jsou další. Dnes jsou internetové obchody o milionech položek a už jen neprodávají to, co si zákazník vybere, ale nabízejí mu i další věci, co by se mu mohly líbit. To vědí na základě dat. Vědí, co má daný člověk rád, jaké značky a cenové hladiny preferuje a celou řadu dalších informací. Takže před deseti lety jste věděli jméno, adresu, telefon zákazníka a to, co si objednal. Dnes se ho snažíte na základě dat přimět k tomu, aby produkt koupil, a maximalizovat tak jeho zákaznický potenciál. Dat se proto sbírá stále více a stále častěji také slouží novým aplikacím, třeba umělé inteligenci, algoritmům strojového učení či pokročilé analytice, které umožňují tvořit predikce například ohledně toho, kolik toho u vás zákazník koupí za rok atp.“

Javlin

Javlin je původně česká, nyní mezinárodní společnost, s kancelářemi v Praze, Brně, Ostravě, západní Evropě a ve Spojených státech. Zabývá se vývojem softwaru pro integraci, přenos a interpretaci dat. Servisuje klienty z celého světa a ani do budoucna nebude mít o práci nouzi, protože se oblast práce s daty den ode dne rapidně rozvíjí a rozhodně to nevypadá, že by v příštích letech plánovala jakkoli zpomalit.

Do svého týmu sympaťáků momentálně Javlin hledá hlavně programátory a konzultanty, ale neztratí se u nich třeba ani obchoďák. Víc info o všem, co vás o nich může zajímat, najdete na javlin.eu.

Díky těmto novým a novým implikacím se práce s daty zásadně mění zhruba každé dva roky a do budoucna tomu nebude jinak, stále více proto bude potřeba lidí, kteří se dokážou daty probírat, seskupovat je a prezentovat je ve vhodném formátu, respektive navrhovat pro tento proces vhodná automatická řešení. Třeba právě jako společnost Javlin. „Spousta z nás se s podobnou úlohou běžně setkává. Sbíráte nějaká data, zadáváte je do Excelu, posíláte spolužákům v e-mailu, co jste zjistili, a vycházíte z toho třeba při psaní seminárky. Zpracování dat na úrovni velkých byznysů je ale výrazně složitější, těch Excelů mohou být desetitisíce nebo miliony, a proto už není možné probírat se jimi manuálně, je třeba použít jiná úložiště a formáty a celou problematiku práce s nimi musíte zautomatizovat,“ popisuje Michal, čím se zabývá jeho společnost.

Globální a non-stop práce

Data nikdy nespí. A většinou nebývají ani jenom lokální, určitě tedy ne pro Javlin, který operuje téměř po celém světě. „Pro naše konzultanty je tohle zejména výzva,“ říká Michal. „Musejí samozřejmě rozumět technické stránce věci, tedy těm matematickým postupům, které se za tou prací skrývají, a dobře se orientovat v technologiích. Zároveň ale musejí také rozumět byznysu a klientům, se kterými se dokážou bavit o konkrétních problémech – v angličtině na různých úrovních – a navrhnout ta správná řešení.“ Konzultanti podle Michala tvoří pomyslný most mezi klientem a programátorem, a to není vždy lehká práce, pokaždé je ale zajímavá.

Člověk, který pracuje jako konzultant, se setká s celou škálou problémů a každý jeho den může být úplně jiný,“ podotýká Pavel Najvar. „Kdykoliv můžete řešit cokoliv, finance, logistiku, komunikaci s klientem, analýzu a spoustu dalšího, nejen standardní programování, rozhodně se tedy nenudíte.“ Nejdůležitější vlastností možného kandidáta na pozici konzultanta je proto podle obou pánů přirozená zvědavost.

Škola vás dobře připraví teoreticky, ale dokud se neocitnete v praxi a nezačnete se zabývat reálnými věcmi, nikdy nemůžete pochopit všechny souvislosti. Když přicházíte k nám, nemusíte mít praxi, my si své lidi sami školíme. Musíte ale být přirozeně zvědaví, musí vás zajímat, co se děje, když vložíte kartu do bankomatu nebo když si objednáte balíček z Hongkongu. A já vám garantuji, že u nás se to dozvíte,“ říká Michal. Nikdo totiž vlastně pořádně nechápe, jak globální procesy v různých odvětvích fungují do všech svých detailů, dokud neporozumí tomu, jak se tam nakládá s daty. Protože kdo rozumí datům, rozumí světu.

Text: Markéta Paráčková

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější