reklama
 
Genderově nespecifikovatelné panenky

Gender až na prvním místě AKA holky v kostýmu Kapitána Ameriky a kluci za princezny?

Společnost Mattel představila novou genderově nespecifikovanou panenku. Pozadu ale nezůstala ani společnost Disney. Své výrobky a kostýmy už totiž neoznačuje "pro holčičky" a "pro chlapečky". Takže až příště potkáte na maškarním Sněhurku, dost možná to bude Sněhur.
reklama

Barbie - vyhublá, prsatá blondýnka s šatníkem větším než slovní zásobou. Prostě ideální kamarádka pro dospívající holčičky! Nebo ne? Každý vnímá legendární panenku v trochu jiném světle. Není to tak dlouho, kdy společnost Mattel spláchla vlna rodičovské nespokojenosti nad proporcemi plastové krásky. Od té doby má Barbie všechny možné barvy, tvary a dokonce i hidžáb. Teď společnost posunula své produkty ještě dál.

Hračky jsou podle viceprezidenta Mattela odrazem kultury společnosti. A kultura si žádá gendrovou vyváženost víc než kdy dřív. Rodiče se už delší dobu bouří proti nálepkování hraček pro děti, tedy autíčka pro kluky a panenky pro holčičky. S tím má podle Mattela pomoct genderově nespecifikovaná Barbie. "Cítili jsme, že je čas vytvořit panenku bez jakýchkoliv sociálních nálepek," prohlásil Mattel, když kolekci představoval. "Prostřednictvím průzkumu jsme se dozvěděli, že děti nechtějí hračky, které by splňovaly genderové normy. Tato kolekce umožňuje všem dětem, aby se svobodně vyjádřily."

Georgia Hejduk - Zastavme šikanu, Živá kniha
life
Byla jsem šikanovaná v každém kolektivu, říká zakladatelka projektu Zastavme šikanu
18. 7. 2019
4 minuty o boji s šikanou

Každá z šesti nových panenek bude k dostání asi za sedm stovek. Barbíny nemají prsa, vosí pas, ani pekáč buchet, jako tomu bylo do teď. Zato mají dvě paruky s krátkými a dlouhými vlasy, ze kterých je díky doplňkům kluk, holka, nebo obojí. "V našem světě jsou panenky stejně různorodé, jako děti, které si s nimi hrají." Komentoval na svém twitteru Mattel.

Kolekce genderově neutrálních panenek Creatable World od Mattela není zdaleka první, která přinesla revoluci na dětská pískoviště. Už v roce 2015 začala s bojem proti předsudkům i společnost Disney. Dětské kostými přestala označovat "pro holčičku", nebo "pro chlapečka". Podle svých slov tím podporují holčičky, které si chtějí obléknout masku Kapitána Ameriky.

Joker na Letný
life
#komentář: Proč nepřišel Joker na Letnou?
19. 11. 2019
2 superpadoušské minuty

Další ze společností, které se snaží bojovat za rovnoprávnost pohlaví, je Hasbro. Ta nedávno přišla s novou verzí světoznámé hry Monopoly. Hra Ms. Monopoly je založená na stejném principu jako klasická verze. Jediný rozdíl je, že hráčky vydělávají ve hře dvěstě čtyřicet dolarů, zatímco hráči jen dvě stě. Pěkně nefér, co kluci? 

Že se svět točí zase o trochu jinak, dokazuje i fakt, že v Americe skupina rodičů vychovává své děti nepohlavně. Od narození do čtyř let nechávají na nich, ať se rozhodnou zda být holčičkou, nebo chlapečkem. "Nepohlavním dětem" neboli theybabies kupují k vánocům jak autíčka, tak panenky. Nikomu nesdělují jejich pohlaví, nechtějí totiž, aby byli škatulkování do gendrových stereotypů.

Těžko říct, jestli to dětem trochu neplete hlavu, ani odborníci si nejsou jistí, rozhodně to ale nějaké výhody má. "Rodičovství založené na genderově neutrální výchově může zabránit pocitu úzkosti a strachu, který člověk cítí, když jeho pohlaví neodpovídá přiřazenému pohlaví při narození," říká doktor John Steever, pediatr ve zdravotnickém středisku Adolescent Health Center v New Yorku. Dodává také, že podle něj nejsou theybabies zmatené. 

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější