reklama
 
web psaní

Jak se zbavit trollů v komentářích? Norové mají řešení

Známe to všichni. Přečteme si článek nebo příspěvek na Facebooku, podíváme se do komentářů, a často se nestačíme divit. V diskusích nacházíme trolly a nenávistné komentáře, které mají urážet a vyvolat kontroverze. Tento problém je v poslední době stále palčivější, ale norští novináři možná přišli s řešením.
reklama

Norská novinařina je jedna z nejkvalitnějších a nejsvobodnějších na světě, takže není divu, že možná přišli s možným řešením, jak zabránit trollům v jejich činnosti. Portál NRKbeta zavedl na svůj web neobvyklou funkci. Autorům přišlo, že spousta lidí si přečetla pouze nadpis, přeskočila čtení celého textu, a rovnou začala psát komentář. Pod vybranými příspěvky tedy autoři umístili kvíz, na který musí čtenář správně odpovědět, jinak mu nebude umožněno článek komentovat.

Foto: nrkbeta.no

Tento malý test se skládá ze tří otázek, které prověří, jestli jste článek opravdu četli a pochopili. Cílem bylo přinutit potencionální komentátory, aby článek opravdu přečetli předtím, než jej budou komentovat. "Pokud chcete něco komentovat, je důležité vědět, co je v článku a co v článku není," komentuje změnu editor Marius Arnesen. Snaží se prý vytvořit společný základ pro diskuzi. Ohlasy byly velice pozitivní. Jak ze světa mediálních kolegů, tak od čtenářů portálu NRKbeta.

Fake news
life
Jak se orientovat ve světě hoaxů a fake news?
22. 8. 2017
2 minuty real news

Další výhodou je, že vyplnění kvízu zabere nějaký čas, ve kterém diskutující může vychladnout z prvotní podrážděné reakce, kterou získal při čtení textu a zveřejnění komentáře si může ještě rozmyslet. Umožní to tak dostát známému českému přísloví dvakrát měř, jednou řež. V tomto případě tedy dvakrát si to promysli, než napíšeš komentář.

Tento krok měl však i jeden nečekaný vedlejší účinek. Lidé začali zkoušet kvízy, přestože neměli zájem o komentování článku. Přirozeně spousta z nich chtěla vyzkoušet své nově načtené znalosti a ověřit si, jestli správně článek pochopili. To je také důvod, proč autoři tohoto kvízu nemohou předložit statisticky podložené výsledky, které by dokazovaly, že je tento projekt úspěšný, nebo nikoli. Podle nich se z toho stala taková malá hra pro spoustu čtenářů.

Foto: nrkbeta.no

To lze vyčíst i z grafu, který zpracovala NRKbeta poté, co kvíz vyzkoušela na prvních čtrnácti článcích. U spousty z nich je mnohem větší počet uživatelů, kteří prošli kvízem a mohli tak komentovat než počet napsaných komentářů. I tak je projekt dobrou inspirací pro ostatní média.

Co myslíte - nebylo by na škodu vyzkoušet to i v ČR? 

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější