Nelehká profese s krásným jménem: Manažer štěstí

Nelehká profese s krásným jménem: Manažer štěstí

Může to znít jako nějaké nové cool označení pro pozici asistentky, která se stará o kvalitu kávy, správně napečené koláčky a nezapomenutelné teambuildingy, to je ale omyl. Manažer štěstí neboli happiness manager je v Česku poměrně nová pozice, kterou si ale už teď chválí jak zaměstnanci, tak zaměstnavatelé. Pokud se totiž najme skutečně kvalitní manažer štěstí, dokáže ve firmě divy. 

Velice malá nezaměstnanost způsobila, že se karta obrátila a místo firem si teď pracovní podmínky určují spíše zaměstnanci. Obrovská fluktuace především mladých pracujících, kteří chtějí dobrou práci, co je bude naplňovat, a nespokojí se už jen tak s něčím, vede zaměstnavatele k tomu, aby přicházeli s něčím víc, s něčím, co konkurence nenabídne, co udrží zaměstnance spokojené a nadšené pro práci, a tím je to i ve firmě udrží. Roztrhl se pytel s chill-out zónami, flexibilními úvazky, posilovnami přímo v kanceláři, půjčováním kol, a kdo ví, s čím vším jiným, co společnosti svým zaměstnancům nabízejí, aby se jim dobře pracovalo. Jenomže ani to nestačí, protože to, že něco máte, neznamená, že to chcete. Pro lepší zpětnou vazbu mezi vedením a zaměstnanci do některých týmů přibyl právě i manažer štěstí.

Cože to?

Happiness manager je vlastně takovou kombinací několika pozic a funkcí, která není vůbec tak snadná, jak by se jen z titulu mohlo zdát. Je to člověk, který má za úkol udržet soudržnost týmu, dobrou náladu, a hlavně spokojenost zaměstnanců i (někdy možná především) ve vypjatých situacích. A to není jen tak. Musí v sobě tedy obsáhnout hlavně něco z personalisty, protože často přichází do styku s novými zaměstnanci a také řeší problémy těch stávajících. Měl by jít ale více do hloubky. Nové zaměstnance se má snažit více poznat a pochopit, zda souhlasí se směřováním a duchem firmy. Nestačí tedy jen projít jejich životopisy a zeptat se, jaké jsou jejich silné a slabé stránky… a to vyžaduje více času, úsilí i umu.

Foto: Studenta

Stávající zaměstnance by pak měl umět vyslechnout, poradit jim a pomoci vyřešit případné spory, krize či nespokojenost, aniž by se mu báli ve strachu o práci svěřit. Je v něm tedy také trochu z psychologa, terapeuta, zpovědníka i maminky, a protože často také vymýšlí různá školení, akce a teambuildingy, musí být i schopný organizátor a plánovač.

K čemu je to dobré?

Každá firma je jiná a má jiné nedostatky a nepříjemné detaily, které třeba vedení nevidí. Manažer štěstí by měl být schopen je odhalit ještě předtím, než dojde k nějakému sporu či přímo odchodu zaměstnance. Měl by tak být schopen vysledovat či zjistit, co jednotlivým zaměstnancům chybí, a snažit se jim to společně s vedením dopřát. Můžou to být maličkosti jako otevřenější komunikace, probírání plánů a směřování firmy se všemi zaměstnanci či více prostoru pro neformální komunikaci a ventilaci stresu.

Manažer štěstí zkrátka funguje jako jakýsi tmel firmy, udržuje ve všech zaměstnancích dobrou náladu, propojuje je a snaží se o jejich naladění na správnou firemní energii. A hlavně je tu pro všechny, protože spokojenější zaměstnanec neznamená jenom výkonnější zaměstnanec, ale také dlouhodobý parťák firmy a obecně šťastnější člověk.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější