reklama
 
ŠKODA AUTO - web 11/2018
poweredbyexperts

Našlápnutá kariéra už při škole? „Firemní“ diplomka, nebo stáž!

Možná máš zrovna plnou hlavu přednášek a zkoušek a „co po škole?“ je to poslední, na co myslíš. A to je fajn v prváku nebo v druháku, čím víc se ale škola chýlí ke konci, tím se ti bude tahle otázka točit v hlavě častěji. Jak začít? A kde? A kdy? A už to jede – myšlenkové tornádo! Ale neboj! Nezoufej a čti dál, máme pro tebe pár tipů, jak všechno zvládnout včas a co nejlépe.
reklama

Jako pána (a dámu :) ) na holení jsme vybrali Honzu a Jolanu, na kterých se pokusíme demonstrovat, jakými různými způsoby můžeš na kariéru jít třeba už při škole. Existuje totiž celá řada možností, jak to celé odstartovat, aniž by ses musel hned uvazovat k plným úvazkům. A náskok nad ostatními taky zaručen!

Jolana & Honza

Jolana Heřmanová studuje na Fakultě dopravní ČVUT magisterský obor Inteligentní dopravní systémy. Svoji závěrečnou práci vypracovává ve spolupráci se společností ŠKODA AUTO a k tomu se rozhoduje, zda tam po studiu nastoupit na full-time, anebo raději zkusit jejich Doktorandský program.

Jan Matoušek studuje na Fakultě dopravní ČVUT a k tomu stážuje ve Škodovce na oddělení kvality elektronických dílů, kam plánuje po dokončení studia i nastoupit. Zároveň je předsedou místního Student Talent Poolu, který pomáhá mladým a nadaným nastartovat hodně zajímavou kariéru v oblasti Automotive - takže už je ti asi jasné, proč jsme zpovídali právě tuhle dvojici :).

Tip č. 1: Zaháčkuj se diplomkou

Jolano, jak tě napadlo psát diplomku ve spolupráci s nějakou firmou?
Chtěla jsem tak svoji závěrečnou práci víc propojit s praxí, a protože mě zajímala oblast elektromobility, dívala jsem se logicky na společnosti, co by mi to umožnily. Na kariérních stránkách Škodovky jsem objevila téma "Simulace hybridních pohonů" a to mě zaujalo.

Jolana Heřmanová
Jolana Heřmanová Foto: ŠKODA AUTO

Co bylo dál?
Vyplnila jsem formulář, přiložila životopis a krátký motivační dopis a pak mi přišel odkaz na vyplnění on-line jazykových testů. Pak jsem dostala kontakt přímo na oddělení, kde bych práci měla psát, a vyrazila tam na pohovor. Seznámila jsem se se svým budoucím vedoucím i s jedním z kolegů a bavili jsme se o tom, čím se jejich oddělení zabývá, jakými předměty jsem já ve škole prošla, s jakými programy jsme v hodinách pracovali, jaké mám jazykové znalosti a nakonec jsme hovor stočili k tématu hybridních a elektrických vozů, které mě zajímají.

A pak byla ruka v rukávě, to je super. Když budeš ale konkrétnější, co pro tvoji práci Škodovka dělá?
Jaká jiná firma v Čechách má takové možnosti jako Škodovka? Aktuálně se v rámci práce zabývám stavbou modelu a nalezením optimální strategie pro průjezd jízdního cyklu a Škodovka mi k tomu poskytuje potřebný software i data o vozech a komponentech. Hlavně je tu taky úžasný kolektiv odborníků zapálených do svého oboru, kteří jsou ochotni mi kdykoliv poradit.

Cena Laurina & Klementa

Kromě pracovních zkušeností na stáži ti Škodovka pomůže i se závěrečnou prací. K ruce ti bude odborník, který s tebou bude celou práci konzultovat.

A pokud si na to troufneš, můžeš pak svou práci přihlásit i do nové soutěže Cena Laurina & Klementa a vyhrát až 80 000 korun a VIP vstup na vybranou Škodovkou sponzorovanou akci. A zkrátka nepřijdou ani finalisté - každý získá 30 000 Kč.

Jo, a ještě jedna třešnička - dvakrát tak vysokou odměnu dostane každý, kdo následně do Škodovky nastoupí a zůstane alespoň rok.

Tip č. 2: Prostážuj se až k full-time

Honzo, ty jsi kariéru odstartoval v tzv. Student Talent Poolu, ve kterém Škodovka sdružuje šikovné mladé lidi, co mají potenciál někam to u nich dotáhnout.
Přesně tak. Talent Pool pro mě byl jasná volba už na úvodním školení, když jsem do firmy nastupoval. Dává nám totiž skvělou možnost poznat blíž jak činnosti, tak prostředí různých oddělení a zároveň zdokonalit své dovednosti. Ať už se jedná o komunikaci nebo vystupování, na což je přímo zaměřen tzv. Soft Skills training, či např. schopnost organizace v rámci pravidelných setkání a exkurzí.

Jan Matoušek
Jan Matoušek Foto: ŠKODA AUTO

Jak vypadala tvoje stáž?
Možná tě to překvapí, ale i jako student jsem si mohl vyzkoušet většinu kvalitativních zkoušek a osvojit si tak i přímo jejich fyzikální a chemické procesy. Zároveň zkušenost z Volkswagenu, v té době s nově vznikajícím týmem odstraňování závad, pro mě byla také velmi cenná. Možnost pracovat s odborníky s mnohaletou praxí ve svých oborech byla velkou školou.

Obecně je stáž ve Škodovce flexibilní a nabízí tak studentům dostatečnou možnost volby v rámci svého časového plánu ve škole. Jako další velké pozitivum vidím využívání cizích jazyků na denní bázi, čímž člověk nevyjde ze cviku. V rámci mé stáže mě pak mile překvapila otevřenost kolegů a společná spolupráce ať už na oddělení nebo v rámci celé firmy. Kromě běžné pracovní činnosti a aktivit v rámci Talent Poolu se rád zajímám o firemní procesy, což člověku umožní vnímat činnosti v širším kontextu.

Vyrazil jsi i do zahraničí, konkrétně do Volkswagenu.. Liší se nějak stáž ve Škodovce a v rámci koncernu?
Samozřejmě, že každé oddělení má svá jiná slangová označení, na které si musí člověk zvyknout, ale jinak myslím, že je to srovnatelné. Ve Volkswagenu mi ale tenkrát chyběla možnost nahlédnutí na činnosti i z jiného úhlu pohledu, což je jeden z benefitů, který však Student Talent Pool nabízí.

Student Talent Pool

Tenhle talentový program je určený vybraným studentům vysokých škol, kteří mají motivaci stát se interním zaměstnancem ŠKODA AUTO. Jeho cílem je všestranný rozvoj všech členů formou školení, workshopů a různých exkurzí, ale i třeba skrze setkávání se s vrcholnými manažery apod.

Tip č. 3: Ničeho se neboj

Jolano, jako studentka a holka/technička jsi musela mít na začátku obavy nastoupit do převážně mužského světa technologických profíků. Opadlo to za tu dobu?
Obavy má na začátku asi každý, ale nebylo to nic dramatického. Stále jsem v týmu za studentku, stážistku, také na rozdíl od všech ostatních nejsem strojař, ale dopravák, takže v některých tématech prostě stále mám spoustu mezer, ale v jiných jsem na tom zas lépe než ostatní, například v programování. Po těch dvou letech, co už ve Škodovce jsem, se ale už chodívám s kolegy radit o něco méně než dřív a občas si dokonce i kolegové přijdou pro radu za mnou, což je fajn pocit.

Celé oddělení skoro dvaceti lidí navíc sedí v jedné velké kanceláři, je to skvělý kolektiv a vše funguje v pohodě. Ženy, techničky jsme tam teď dokonce už tři a všechny ve stejném věku - asi silný ročník :).

Foto: ŠKODA AUTO

Takže nebát se a jít do toho! To bys vzkázala těm, co váhají?
Určitě! Stáž bych doporučila všem studentům, kteří se nebojí udělat něco navíc a zkusit něco neznámého. Hodně je to v profesním životě posune a třeba ukáže i cestu kudy se vydat anebo naopak kudy ne. Je tolik možností! Studenti by se v žádném případě neměli bát toho, že v oboru nemají praxi (nebo že jsou to holky :) ). Od toho tu stáž je - aby se všechno naučili. Měli by ale mít alespoň rámcově představu o tom, co chtějí dělat.

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější