Nejrychlejší rok mého života: Co minuta, to jedno auto
poweredbyexperts

Nejrychlejší rok mého života: Co minuta, to jedno auto

Výroba automobilu není nic jednoduchého. Už při jejím plánování se musí myslet na každý sebemenší detail, protože pokud se výrobní linka byť jen na jednu jedinou minutu zastaví, znamená to jedno auto, které jste nevyrobili. Co hodina, to šedesát aut, takovým tempem jede výroba ve společnosti ŠKODA AUTO. Co všechno se musí naplánovat, než na konci linky vyjede nová OCTAVIA nebo KODIAQ, nám prozradil jeden z místních budoucích „plánařů“ Petr Vencl.

Petře, prozraď nám, co všechno se musí zajistit, než z výrobní linky vyjede hotový vůz?

V první řadě je potřeba zmínit kolegy z technického vývoje, kde to celé začíná. Plánování výroby s vývojem sice spolupracuje, ale ve výsledku jsou to oni, kdo navrhují křivky, jednotlivé výbavové prvky nového automobilu a provádějí také řadu testů s prvními prototypy. Oddělení plánování výroby vozu je pak zjednodušeně řečeno článek spojující vývojáře a sériovou výrobu. Je rozděleno do čtyř základních týmů – lisovny, svařovny, lakovny a montáže. Každé z těchto oddělení se zabývá plánováním kapacit, investic a ploch pro realizaci nových projektů ve své oblasti. S nadsázkou se říká, že my „plánaři“ začínáme s autem na papíře, které dostaneme od vývojářů, a končíme, až když z výrobních linek sjíždějí tisíce reálných aut denně.

Proč je řádné naplánování každého kroku tak důležité?

Především proto, že se nesmí omezit současná výroba. Pokud zastavíte výrobní linku na jednu minutu, znamená to, že jste nevyrobili jedno auto.

Co je podle tebe na plánování výroby nejsložitější?

Nejsložitější je určitě zapamatovat si veškeré výrobní procesy, znát všechny detaily, ale také myslet komplexně, předvídat a organizovat. Z mého pohledu je nejsložitější oddělení plánování svařoven, ale sto dalších lidí může mít sto dalších názorů. Ve výsledku je možná nejnáročnějším úkolem skloubit všechna tato oddělení dohromady.

ŠKODA AUTO jako jediná firma v České republice automobily nejen vyrábí, ale také vyvíjí od prvotního designu až po uvedení do sériové výroby. Aktuálně se také zajímá o moderní technologická témata, jakými jsou elektromobilita, konektivita nebo digitalizace, a podporuje vznik celé řady inovačních týmů, technologických inkubátorů, digitálních laboratoří a mnoha dalších projektů, které motivují tým, spolupracovníky i subdodavatele k posouvání technologického pokroku kupředu.

Koho aktuálně ve ŠKODA AUTO hledají? Koukněte na kariérní stránky.

Co by se stalo, kdyby oddělení plánování výroby na něco zapomnělo?

Pokud se při plánování na něco zapomene, přidělá se tím do budoucna práce kolegům, kteří zajišťují sériovou výrobu, lidem dohlížejícím na kvalitu, také údržbě a technickému servisu a lidem přímo na výrobních linkách.

Momentálně jsi na stáži v Číně. Zaznamenáváš tam nějaké rozdíly ve výrobě?

Rozhodně zaznamenávám spousty rozdílů, a to každý den. Čína je s velkým náskokem největším automobilovým trhem na světě a já tu dostal možnost pracovat v nové továrně vystavěné před několika lety na zelené louce dle všech koncernových standardů. Volkswageny i Škodovky se zde vyrábějí na jedné lince. Vše je mnohem prostornější, aby vždy byla možnost navýšit výrobní kapacity nebo přidat nový model. Téměř v každém projektu se investují obrovské sumy do těch nejmodernějších technologií. Většina lidí v Česku si myslí, že se v Číně auta montují levně v polorozpadlých garážích, ale opak je pravdou.

Foto: Studenta

Do Škodovky jsi nastoupil jako Trainee. Pamatuješ si ještě na něco, co tě při seznamování s firmou překvapilo?

Co mě z počátku nejvíc překvapovalo, byla čísla. „Tady vyrobíme 1350 aut denně, tamhle 1200… jo a ještě pořád je to málo.“ Zíral jsem, kolik aut se na jednom místě zvládne za jeden den vyprodukovat. A musím přiznat, že mě to nepřestává udivovat dodnes. Poznávání jednotlivých výrobních procesů provázelo celý můj první rok v Trainee programu. První rotace jsem měl postupně naplánované do již zmiňovaných oblastí plánování výroby vozů. Po Novém roce jsem se přesunul na oddělení kvality – u každého výrobku včetně aut se totiž vždy řeší kvalita versus kvantita. Pro mě tak bylo důležité poznat dané problémy z obou stran, předtím než natrvalo zakotvím jenom na jedné z nich.

Před odjezdem na zahraniční stáž do SAIC Volkswagen v Číně jsem měl ještě možnost krátce poznat plánování elektromobility a také řízení výrobního programu. V průběhu celého roku mě navíc provázely aktivity specifické pouze pro Trainees – školení, kurzy, teambuilding, CSR, inovační snídaně, setkání s členy představenstva, workshopy, showroom experience, Trainee rundy apod. Zpětně to hodnotím jako nejrychlejší rok mého života plný spousty nových věcí. A kdybych opominul všechny pracovní záležitosti, tak to byl také rok plný spousty nových a skvělých přátel.

Nakonec jsi zakotvil ve svařovnách. Proč právě tam?

Líbí se mi, když něco pracuje „samo“ nebo když něco ulehčuje lidem práci. Právě ve svařovnách je velmi vysoké procento automatizace. Zároveň je ale nutné svařovny poměrně často měnit kvůli přibývajícím modelům nebo faceliftům. Zesynchronizování všech robotů a výrobních procesů tak, aby na konci odjížděla kompletně svařená a okovaná karoserie automobilu, mi připadá jako velmi zajímavá činnost. Zvlášť když máte vyrobit těch šedesát aut za hodinu.

Text: Lucie Džurdženíková

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější