Pracovní identita: infantilní mail, Facebook plný fotek z party. Takhle ne!

Pracovní identita: infantilní mail, Facebook plný fotek z party. Takhle ne!

Každý z nás ve svém životě hraje mnoho rolí. Jinak se chová doma, u rodičů, ve škole a jinak v zaměstnání. A tak zatímco doma nebo na party se můžeme více odvázat, jiné to asi bude v práci. Hlavně proto, že chceme dobře zapůsobit na pohovoru a později na šéfa a kolegy a nakonec to někam dotáhnout. V dnešní době už nezáleží jenom na tom, jak se chováme, co říkáme nebo jak vypadáme, ale také na naší internetové identitě.

Z kravaťáka, který má plný Facebook fotek s hlavou v míse nebo s brkem v puse a má e-mail hustejtypek@seznam.cz, asi nikdy ředitele firmy neudělají. Chcete, aby vás v práci konečně začali brát vážně? Jak nenáročně vylepšit svou pracovní identitu, abyste se posunuli tam, kam chcete? Čtěte tipy Studenty.

Zjistěte, kdo jste na internetu

Nejjednodušší způsob, jak se o člověku dnes něco dozvědět, je zadat jeho jméno nebo e-mail do Googlu — a zaměstnavatelé to dělají často. Na každého se tam něco najde: že jste na střední vyhráli okresní přebor v házené nebo že máte profil na seznamce či blog. Určité úskalí však spočívá v tom, že se také dozvědí, co dělají vaši jmenovci. Mohou se angažovat v politické straně nebo třeba provozovat nevěstinec. Sice s tím nic moc nenaděláte, ale je dobré o tom vědět a případně na to nenápadně upozornit. Stejně tak je dobré projet i fotky na Googlu, jestli se tam náhodou neobjeví něco, co by mohlo pokazit váš obraz.

Můžete to ale také využít obráceně, ve svůj prospěch. Projeďte si budoucího šéfa před pohovorem Googlem a dozvíte se zajímavé informace, které vám mohou být ku prospěchu. Můžete se například dozvědět, že je to vášnivý rybář, šikovně se o tom zmínit na pohovoru a získat body navíc. Zjistíte také, jestli je upjatý, nebo spíš v pohodě, a můžete tomu přizpůsobit svoje vystupování při výběrovém řízení.

Pročistěte si Facebook

Je dost pravděpodobné, že váš budoucí zaměstnavatel zkusmo zadá vaše jméno i na sociálních sítích. Když mu jako první vaše fotografie vyskočí momentka z mejdanu, na kterém jste se nechali ukecat k předvedení striptýzu, nebo snímek, na němž inhalujete zakázané látky, moc dobrý první dojem neuděláte. Nejjednodušší způsob, jak se od takových fotek distancovat, je „odtagovat“ se neboli „odoznačit“. Takové záběry pak nebudou spojované s vaším profilem, ale na Facebooku stejně zůstanou. Pokud se nehodláte všech těchto zábavných vzpomínek na studentská léta jen tak vzdát, nastavte si lepší zabezpečení soukromí, není to zase tak složité.

Dokonce se dá určit, aby váš profil nikdo nemohl najít pouhým zadáním jména do vyhledávače. Nebo ho naopak můžete využít ve svůj prospěch a vytunit ho tak, aby působil dobrým dojmem. Soukromé komentáře, sprosté vtipy a neslušné fotografie si můžete nastavit tak, aby je viděli pouze určití lidé. To všechno Facebook umí, podívejte se na nastavení různých skupin. Tomuto kroku se asi nevyhnete, protože dříve nebo později vás někdo z práce o přátelství na Facebooku požádá a odmítnout někdy nelze, když nechcete urazit např. nadřízeného. Vytvořte si tedy alespoň dvě základní skupiny — formální (lidé z práce, šéf, klienti, babička) a neformální (přátelé, spolužáci, bližší kolegové atd.) — a obsah, který na sociální síť nahráváte, třiďte.

Objevte LinkedIn

LinkedIn je šikovná pomůcka pro všechny, kdo hledají práci. Je dobré si na této sociální síti založit profil; funguje podobně jako Facebook, jen se všechno točí okolo zaměstnání. Na LinkedInu si vyplníte životopis a údaje o vzdělání, můžete si přidat bývalé a současné kolegy či spolužáky a hned uvidíte, kde zrovna pracují, co už mají za sebou a s kým se profesně znají (to se může hodit). A navíc — na tomto webu často vyhledávají i personalisté, takže vám může z ničeho nic přistát i zajímavá nabídka práce. „LinkedIn používám jako hlavní vyhledávací nástroj, dá se na něm najít každý, kdo ve svém oboru něco znamená. Takové lidi pak oslovím a pozvu je na pohovor,“ říká pětadvacetiletý personalista Roman, který loví firmám zaměstnance na zajímavé pozice.

Buďte dospělí

Když nějaká firma hledá zaměstnance, pravděpodobně stojí o rozumného, dospělého člověka, ne o dítě nebo rozmazleného puberťáka. Snažte se tak tedy vystupovat — a konečně si změňte svůj e-mail, který jste si založili ještě na základce nebo na střední. Jmeno.prijmeni, popř. s číslem nebo s podtržítkem je neutrální a seriózní, tím se nedá nic zkazit. Co by si asi o vás personalista pomyslel, kdyby viděl v životopise váš e-mail začínající kulisek@ nebo princess87@? Asi nic moc dobrého.

Vhodné není ani používat zdrobnělinu křestního jména (janicka.novakova@ taky nevypadá dobře). Něco podobného platí i pro váš blog. Pokud jste si ho založili na střední, asi na nějaké prvotní posty nebudete zrovna pyšní. Buď si je smažte, nebo si upravte nastavení blogu tak, aby se nedal najít pod vaším jménem nebo e-mailem a nikdo si ho tak nemohl spojit s konkrétní osobou.

Nepodceňujte vizitku

V řadě firem dostanete při nástupu i svoje vizitky. Nenechávejte si je doma v šuplíku, ale rozdávejte je lidem, se kterými se setkáte, možná si na vás v budoucnosti vzpomenou s nabídkou práce. Pokud nikde nepracujete nebo máte jenom brigády, můžete si nechat udělat vizitky svoje vlastní (pokud trochu ovládáte Photoshop nebo jiný grafický program, zvládnete to i sami). Ale ani v obchodech to není drahá záležitost, vizitky se dají pořídit už za méně než 50 haléřů za kus. „Nechala jsem si udělat vlastní vizitky, na kterých mám jenom jméno a e-mail, telefon tam dopisuju ručně, ale jenom tomu, komu ho chci dát,“ říká studentka žurnalistiky Markéta. I u vizitky samozřejmě platí pravidlo dospělosti a vkusnosti. Střídmost vzorů, barev a jednoduchý font jsou nejlepší volbou, nenechte se zlákat fialovými motýlky přes celou kartičku, působí to infantilně.

Nechte se pěkně vyfotit

Berete svoji kariéru opravdu vážně? Nechte si udělat profesionální fotografie. Čím dál více firem požaduje od uchazeče se životopisem poslat i fotku. Když jsem kdysi v létě na střední škole chodila na brigádu do jedné banky, kde jsem dělala pořádek v kartotéce, měla jsem možnost nahlédnout i do životopisů všech zaměstnanců. Překvapilo mě, jaké fotografie jsou lidé schopni poslat svému potenciálnímu šéfovi. Personalisté se shodují na tom, že je nejlepší neutrální portrétní fotografie, rozhodně ne obrázky z kaleb nebo z pláže. Nechte se vyfotit s různými výrazy — s neutrálním či s různými úsměvy. Kterou fotku pošlete, vyberete až podle konkrétní pozice.

Upgradujte svůj životopis

Pokud už máte v kariéře něco za sebou, je načase vylepšit svůj životopis a vyhodit zbytečné věci, které nikoho nezajímají. Základní škola nikoho neohromí. Zredukujte také seznam brigád, nechte tam jen ty, které se vztahují ke konkrétní pozici, o niž máte zájem, nebo ty opravdu zajímavé. Starali jste se v USA o papoušky nebo jste stavěli v Etiopii studny? Určitě to zmiňte. Měsíční výpomoc na stavbě nebo praxi ve fastfoodu klidně vynechte, pokud se hlásíte do banky (pokud to však nejsou jediné brigády, které jste kdy dělali).

Nepodceňujte ani důkladné vyplnění dovedností, které se týkají počítačů. Používali jste v minulé práci (nebo ve škole) některé specifické počítačové programy? Pochlubte se tím. Stejně tak neobvyklými koníčky či zájmy, vyhrává originalita, stokrát omleté kultura, sport, filmy nikoho nenadchnou.

Míša Raková

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější