reklama
 
Projekt DOZAMO aneb Jak studenti k chytrému nábytku přišli

Projekt DOZAMO aneb Jak studenti k chytrému nábytku přišli

Když se spojí dvě mladé mazané hlavy, může vzniknout nevídaný projekt. Důkazem budiž nová firma DOZAMO, díky které si pomocí jednoduchého online programu můžete navrhnout vlastní kus nábytku. V současnosti se program testuje ve zkušební verzi a my se setkali s jeho spoluzakladatelem.
reklama

Za projektem DOZAMO stojí Martin Žák a Cosimo Donati. Mladíci se potkali v Singapuru, kde oba v rámci mezinárodního programu CEMS spadajícího pod VŠE trávili semestr. Jejich nápad se letos umístil na prvním místě podnikatelského akcelerátoru xPORT VŠE, který podporuje začínající firmy. V současnosti DOZAMO hledá designéry a vyvíjí své první produkty.

S Martinem jsme si povídali o tom, co ho přitáhlo k navrhování nábytku, i o nakupování v online prostředí.

V projektu DOZAMO nabízíte individualizovaný nábytek. Kudy k němu vede cesta?

Na našich stránkách si zájemce zvolí produktovou kategorii a ukáže se mu několik různých verzí daného nábytku, které vytvořili naši designéři. Ti zároveň mají zajímavou provizi z prodeje jimi navrženého produktu. Klient si vybere modul s vnitřním i vnějším řešením, který se mu líbí, a upraví si jeho velikost dle svého přání. Následně přistoupí k volbě materiálů a barev. Pak už stačí produkt objednat a my ho odešleme do výroby. Logistiku prozatím zařizujeme také my, montáž provedeme za příplatek.

Nebylo by lepší, kdyby si lidé stavěli celý nábytek úplně od začátku?

To se nám neosvědčilo, průzkum ukázal, že lidé raději dostanou na výběr z několika možných vzhledů. Proto jsme přistoupili k předdefinovaným modulům, které si může člověk přizpůsobit svému vkusu a potřebám. Limity rozměrů nábytku máme navíc předem dané i z ekologických důvodů.

Přemýšlíte například o tom, že byste nabízeli služby architekta nebo designéra, který by poradil, kam věc umístit?

Ve stávajícím plánu s tím nepočítáme. V budoucnu nám však bude zákazník moci zaslat fotografii dané místnosti a designér pomocí konfigurátoru nábytek do prostoru zasadí. Udělá několik různých verzí a klient si bude moci vybrat. V současnosti spolupracujeme s několika studenty designu a mladými designéry a další hledáme.

Foto: Studenta

Z ČECH DO ŠVÝCARSKA A ZASE ZPÁTKY

Jak tě vůbec napadlo pustit se do projektu, jehož podstatou je navrhování nábytku?

Otec má nábytkářskou firmu, mám k němu od mala blízko. Pracoval jsem i ve výrobě a matka se zase věnuje designu interiérů. Od mala jsem se s nimi tedy pouštěl do diskusí na toto téma. Cosimo pochází z rodiny architektů. Tak jsme se pustili do projektu DOZAMO: zkratka obsahuje první dvě písmena našich příjmení a „MO“ značí slovo mobili: italsky nábytek.

Co otec říká na váš projekt?

Podporuje nás, vidí v online prodeji nábytku potenciál. Zajišťuje nám navíc technický vývoj, výrobu, předává kontakty a know-how. Svůj první produkt, skříň, jsme vyvíjeli právě s ním. Momentálně máme pro designery vypsanou soutěž na knihovny a úložné systémy, se kterou nám rovněž pomáhá. Brzy však budeme muset najít i jiné výrobce než tátu: jeho firma pokryje především laminové materiály a sklo. Musíme tak například najít dodavatele nábytku z masivního dřeva.

Otestujte DOZAMO

Na webu DOZAMO je právě v provozu základní program, který má za cíl především otestovat trh. Vyzkoušet ho tak můžete i vy. V plánu mají Martin a Cosimo co nejrychleji naplnit e-shop různými produkty od pohovek po stolky, což bude trvat přibližně rok. Za tři až čtyři roky by se prý podnikání mělo ustálit.

Z jakých materiálů se tedy bude váš nábytek vyrábět?

Naším cílem je vytvořit takovou síť výrobců, abychom byli schopni vyrobit nábytek z jakéhokoliv materiálu, který si naši designéři budou přát. Chceme rovněž také nabízet všechny druhy nábytku kromě kuchyní. Ty jsou totiž příliš složité na návrh i výrobu. Naší vizí je dělat jednoduchý nábytek na výrobu, složení i dopravu. Plánujeme také nabízet ekologicky šetrnou řadu výrobků. Všechny produkty nejdříve zkoušíme sami na sobě nebo na známých.

Kdo je vaší cílovou skupinou?

Cílovým trhem je pro nás Švýcarsko, odkud Cosimo pochází a zná tamější trh. Na Českou republiku samozřejmě nezanevřeme, rádi budeme prodávat i u nás. Všechny produkty se tu také budou vyrábět. Míříme především na lidi na začátku kariéry a mladé rodiny, řekněme kolem třiceti až čtyřiceti let, kteří touží po kvalitním a originálním nábytku, zároveň však ještě nemají finanční prostředky na služby architekta a truhláře.

Ty bydlíš v Praze, kolega Cosimo ve Švýcarsku. Řídíte firmu ze dvou různých míst?

Momentálně ano, ale víme, že to není dlouhodobé řešení. Pravděpodobně se později do Švýcarska přestěhuji, práce na dálku není tolik efektivní.

Existuje ve světě podobný projekt?

Na západě funguje známá firma HEM. Její cílová skupina jsou však lidé s vyššími příjmy.

Foto: Studenta

CENA JAKO PŘEDNOST

Vaším cílem je tedy vyrábět cenově dostupný nábytek. Jak jste schopni nízkou prodejní cenu zajistit?

Osekali jsme náklady ve výrobním a objednávkovém procesu, všechno děláme sami a napřímo bez prostředníků. I kvůli cenové dostupnosti jsme se rozhodli fungovat v online prostředí.

Myslíš, že si lidé nábytek koupí na základě obrázku v počítačovém programu, aniž by ho předtím viděli?

Myslím, že ano. Záleží, jak je kdo zvyklý. U nás je virtuální trh takové tři až čtyři roky pozadu za tím světovým. Půl roku jsem pracoval v Německu pro firmu, která prodávala nábytek po internetu. Showroom tam příliš úspěšný nebyl, a tak firma operuje plně online. Jakmile zákazník jednou uvidí, že systém funguje a produkty vypadají dobře i v reálu, příště nakoupí znovu – často větší a dražší věc. Němci jsou v tomto směru vůbec nejdál v Evropě. Víme, že bude trvat, než lidi k nákupu přesvědčíme. Na požádání jim také zašleme vzorky dostupných materiálů.

Foto: Studenta

Kolik konkrétně produkty stojí?

Ceny jsou nastaveny tak, že stojíme mezi retailovými obchodními řetězci a truhláři. Snažíme se tak nabídnout zákazníkovi dostatečnou i cenovou motivaci koupit si u nás nábytek online. Zároveň však nechceme jít cestou snižování kvality zakázkové výroby a cenově tak bojovat s řetězci. Používáme kvalitní německé materiály a moderní výrobu v České republice. Nabídneme však na trhu nevšední poměr ceny a hodnoty, kterou zákazník dostane.

Jak jste se dostali k podnikatelskému inkubátoru xPORT VŠE a jak probíhal vývin vašeho projektu?

O xPORTu mi řekl kamarád. Hned jsem si řekl, že je to dobrá šance, jak získat zpětnou vazbu na náš projekt a seznámit se s dalšími zajímavými projekty. Čtyři měsíce jsme s mentorem posouvali DOZAMO dál. Vždy nám nastavil cíle, které jsme za určitou dobu museli splnit. K dispozici jsme měli i marketingové konzultace. Fantastická byla komunita, která se během inkubátoru vytvořila. Vždy jsme měli na dosah názory a pomoc dalších lidí.

V soutěži jste se umístili na prvním místě, vyhráli také cenu veřejnosti a získali 20 tisíc korun. Jak jste je využili?

Výhru jsme použili na založení právní entity, tedy společnosti s ručením omezeným, a na zákonné poplatky. Vítězství nás překvapilo. Netušili jsme, že někoho v dnešní době plné technologií může tolik zaujmout inovativní projekt v takovém tradičním oboru, jakým je nábytek.

Máte nápad? Přihlaste se do inkubátoru!

Pokud máte podobně dobrý nápad jako Martin a Cosimo, možná vás bude zajímat, že se do podnikatelského inkubátoru xPORT mohou přes léto hlásit nové projekty. Více informací naleznete zde.

Text: Veronika Čáslavská

Foto: DOZAMO

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější