RECENZE: Podfukáři 2. Zaujmou nebo podfouknou i diváky?

Kvalitní herci a magická vizuální stránka prvních Podfukářů před třemi lety rozhodně zaujala, a proto není divu, že právě vešla do kin dvojka. Napodobí úspěch prvního dílu, nebo zapadne jako nepovedená náhražka, jak to tak u většiny pokračování bývá?

První díl Podfukářů byl v roce 2013 přijat vcelku rozporuplně. Kritici si stěžovali hlavně na nelogický závěr, který vyvolal skoro víc otázek než odpovědí, a nejednu scenáristickou díru v ději. Jenže běžným divákům tohle zas tak nevadilo, jelikož v návštěvnosti si báchorka o iluzionistech vedla skvěle a bohatě na sebe vydělala. Podmanivý vizuál a nabitá herecká sestava k dobrému dojmu v očích fanoušků očividně stačily.

Osvědčená formule

Stejnými zbraněmi útočí i pokračování. Jen se na ten soupis hvězdných jmen podívejte – Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Dave Franco, Mark Ruffalo, Morgan Freeman a Michael Caine. Osvědčená jména z jedničky doplnila Lizzy Caplan a fanoušky Harryho Pottera do kin možná přitáhne i Daniel Radcliffe. Takovýhle ansámbl jen tak nějaký snímek nenabízí, což je ovšem pohříchu jedna z mála výhod filmu.

Děj navazuje na konec jedničky a iluzionistická skupina Jezdci se stále skrývá. Brzy ovšem budou povoláni do akce, která svede osudy většiny starých známých z minulého příběhu. Příběh je o něco temnější, méně spoléhající na trikové sekvence, ovšem jeho struktura je prvnímu dílu stále velmi podobná.

Hlavně žádné experimenty!

Místo Louise Leterriera se režie ujal John M. Chu, který má za sebou jen několik podřadných filmových muzikálů. Rozdíl ovšem téměř nepoznáte, protože Chu se urputně snaží držet styl i atmosféru z jedničky. Totéž platí i o scénáři, který je podobně překombinovaný a pro diváka podvratný jako před třemi lety. Snad nic podstatného neprozradím, když řeknu, že ke konci opět přijde zvrat, který dění předchozích dvou hodin obrací naruby. Snaha ohromit diváka a odvést jeho pozornost od logických chyb v ději je tak patrná i zde. Ovšem alespoň s tou výhodou, že tenhle zvrat je o poznání smysluplnější a uvěřitelnější.

Více než dvouhodinová stopáž díky svižnému tempu rychle uteče a ve vás nejspíš zůstane prázdno. Pod nablýskaným vizuálem, prošpikovaným počítačovými triky, se totiž žádná hloubka neskrývá. Tohle pokračování jede na jistotu a v menší krizi se zmítající studio Lionsgate si nechává otevřená zadní vrátka na další díly, pokud bude tohle dobrodružství podobně úspěšná jako první várka kouzelnických fíglů před třemi roky. Na zabití dlouhého sobotního odpoledne tak druzí Podfukáři možná poslouží, ale víc od nich nečekejte.

Text: Mojmír Sedláček