Solidarita po česku: Dát, nebo si raději nechat?

Solidarita po česku: Dát, nebo si raději nechat?

Jsou Češi ochotní pomáhat potřebným, anebo se spíše zaměřujeme jen každý sám na sebe a svůj prospěch? Vyzkoušeli jsme to. Skoro 1300 z vás jsme dali hypotetických deset tisíc korun s tím, že je můžete rozdat mezi potřebné, anebo si je nechat. A vy jste rozdávali. Kudos, lidi, kudos!

Může se zdát, že je solidarita v dnešním světě už tak trochu přebujelá. Každý druhý člověk na ulici od vás chce peníze zdaleka ne jen za Nový prostor, u obchodních center nebo zastávek MHD se neustále vybírá na nemocné nebo postižené děti, opuštěné důchodce bez rodin nebo na zvířata v útulcích, a vy raději profrčíte kolem, než byste hledali drobné. Zvlášť před Vánocemi je to docela masakr.

Na první pohled by se tak mohlo zdát, že jsme krutá generace, které na blahu potřebných vůbec nezáleží, ovšem opak je pravdou. Žijeme v době podvodů, kdy vybírají peníze na děti bez domova i lidé, které s nimi nemají absolutně nic společného a my jsme prostě už unavení rozhazovat naše – ve většině případů – vlastnoručně vydělané peníze, aby si někdo mohl koupit krabicáka. Strašně rádi ale přispějeme těm, kdo to potřebuje, viz náš pokus.

Komu pomoci?

Nevíte-li komu (nejen před Vánocemi) přispět, my se za Studentu rozhodně moc přimlouváme za Český národní registr dárců dřeně, kde od vás ani nebudou chtít peníze, jen příslib, že až se objeví někdo, komu budete moci zachránit život, uděláte to. Nakonec co je větší pomoc než darovat život?

Foto: Studenta

Pokud se přece jen více cítíte na finanční dar, staňte se Dobrým andělem a přispějte na rodiny, které se musejí vypořádávat s vážnými nemocemi. Vaše peníze půjdou přímo za těmi, kdo je potřebují, nikam mimo. Například v říjnu letošního roku takto Dobrý anděl rozdělil přes 16 milionů korun, a to mezi téměř tři tisíce rodin, každá tak dostala skoro šest tisíc korun.

CSR: Vlídná tvář firem

A nejsme to jen my, jedinci, kdo chce pomáhat a pomáhá potřebným. Jsou to i naši zaměstnavatelé, kteří v rámci svých tzv. CSR aktivit (z anglického Corporate Social Responsibility) neboli v rámci jejich společenské odpovědnosti pomáhají nějaké organizaci, spolku nebo iniciativě bez nároku na jakýkoli profit. Že je to pro nás důležité, potvrzuje jak globální průzkum společnosti Universum, kde se snaha konat dobro a vidět smysl v tom, co děláme, každoročně umisťuje mezi kariérními preferencemi na předních příčkách, tak i studie Ipsos CSR & Reputation Research, podle níž na společenské angažovanosti zaměstnavatelů záleží celým 79 % respondentů.

Celých 35 % lidí si podle Ipsosu dokonce nějakou společensky odpovědnou firmu dokáže spontánně vybavit a většina z nich je daleko ochotnější doporučit ji svému okolí než společnost, která se v CSR aktivitách neangažuje, nebo neangažuje dostatečně. I při samotném rozhodování o nákupu zboží nebo služeb mají společensky solidární aktivity velký vliv pro 61 % lidí, solidarita po česku tedy znamená pomáhat, pomáhat a pomáhat!

Text: Lucie Džurdženiková

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější