reklama
 
Studenti z ČVUT si splnili sen: postavili vlastní formuli!

Studenti z ČVUT si splnili sen: postavili vlastní formuli!

Společnost Škoda Auto podporuje mladé talenty z řad studentů vysokých škol. Projekt Formule Student je jedním z velmi atraktivních mezinárodních klání mladých techniků, kdy se předhánějí týmy univerzit celého světa v tom, kdo postaví lepší formuli podle speciálních pravidel.
reklama

Škoda Auto je již třetím rokem generálním partnerem projektu studentského týmu CTU CarTech z ČVUT v Praze. V rámci projektu studenti naprosto sami, svýma rukama staví závodní auto a společnost svými finančními prostředky významně pomáhá realizovat stavbu tohoto závodního monopostu. Hotová formule pak má možnost poměřit své síly s konkurencí nejen na závodní trati.

Podpora studentského týmu však není samoúčelná, Škoda Auto si mezi staviteli formule vybírá nové spolupracovníky. V tuto chvíli je největší poptávka zejména po specialistech na automobilové obory, jako jsou konstruktéři, elektronici, podvozkáři, motoráři, ale i technologové a výrobní projektanti, IT specialisté. Aktuální seznam pracovních nabídek najdete na stránkách www.zivotniprilezitost.cz. Mezi hlavní požadavky na uchazeče patří mimo vysokoškolské vzdělání příslušného zaměření i znalost cizích jazyků (němčiny nebo angličtiny).

Uplatnění v řadách automobilky našli již dva bývalí členové týmu. Design prvních dvou formulí měl na starosti, dnes již inženýr, Karel Linhart. V současnosti posiluje řady „škodováckého“ Design centra. Karel Linhart nám odpověděl na otázku, co ho přimělo stát se členem týmu, takto: „Přihlásit se do týmu pro mě byla obrovská šance navrhnout design skutečného vozidla a také ho realizovat. Čekal jsem poměrně dlouho na takovou šanci, a když přišla, bylo pro mě zcela přirozené postavit se k nelehkému úkolu čelem.“

Druhým je Ing. Jan Řehořek, který pracoval na rámu obou zmiňovaných formulí. „Členství v týmu a podílení se na vývoji a stavbě vozu mi v první řadě přineslo prohloubení znalostí nejen v konstrukci automobilů, ale i strojařiny všeobecně, hlavně pak technologie výroby.“ Ten své uplatnění našel v týmu Škoda Motorsport.

A jak vidí tým svou novou formuli pro rok 2011? „Chystá se nový vůz ještě lehčí, výkonnější a tím i konkurenceschopnější. Koncepce je založena na zkušenostech ze dvou předchozích soutěží. Cílem, pro novou sezonu, je atakovat první desítku startovní listiny. Tým se chystá účastnit více jak jedné soutěže. Je potvrzen i vývoj koncepce na čistě elektrický pohon.“

Vůz FS.02 (realizace: 2009–2010)

Rám je tvořen trubkami z chrom-molybdenové oceli a uhlíkovými sendvičovými panely vlastní výroby. Podvozek vpředu je typu pull-rod, kdy tlumiče včetně řízení i stabilizátoru jsou pro maximální snížení těžiště vozidla uloženy pod nohama pilota. Zadní odpružení je typu push-rod. Těhlice jsou odlité z hořčíkové slitiny a jsou tak lehčí až o 40 % při porovnání s předchozím vozem. Byla vyrobena také nová pedálová jednotka a více přizpůsobená potřebám jezdce. Motor zůstal zachován. Je to Yamaha YZF-R6 2007, který přes sekundární řetěz pohání zcela nový diferenciál od společnosti Drexler.

Foto: Studenta

Formula Student Germany patří do série evropských soutěží Formula Student, vzniklých jako odnož americké Formula SAE. Jedná se o studentskou soutěž, ve které mají budoucí konstruktéři za úkol navrhnout a zrealizovat vůz formulového typu, který by nejlépe splňoval požadavky, jako je vyspělost konstrukčního řešení, pohodlnost, snadná údržba a v neposlední řadě estetický vzhled.

Princip soutěže je založený na představě malé automobilky, a tak se účastníci nevyhnou např. i marketingové studii nebo analýze nákladů na výrobu. Studenti si tak odnáší zkušenosti jak teoretické, tak i praktické a snáze tím hledají uplatnění v průmyslu, což je smyslem projektu.

A nyní k vlastním výsledkům týmu. Český tým CTU CarTech se z prestižní mezinárodní soutěže Formula Student Germany 2010 vrátil s 18. místem v celkovém pořadí z téměř osmdesáti týmů celého světa. A právě tato příčka je nejlepším umístěním týmu z východní Evropy v historii soutěže. Pro tým z  pražského ČVUT to byl již druhý start na německé soutěži. Svou premiéru zažil v roce 2009, kdy se z Německa vrátil s 59. místem ze 78 týmů světa.

Společnost Škoda Auto plánuje podporovat tento projekt i v dalším období a věří, že talentovaní jedinci z tohoto týmu se stanou v budoucnosti posilou některého z našich pracovních kolektivů a uplatní tam svoje poznatky z mezinárodního prostředí studentského projektu.

Více na www.cartech.cvut.cz

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější