Doktorand Honza vs. studium strojírenství:  „Zkouším to už sedmý rok a pořád mě ještě nevyrazili.“

Doktorand Honza vs. studium strojírenství: „Zkouším to už sedmý rok a pořád mě ještě nevyrazili.“

Každý by dneska byl nejraději ekonomem nebo právníkem. Popularita technických oborů dlouhodobě klesá, a to hlavně proto, že je mají studenti zafixovány jako příliš těžké. Tak to přitom vůbec není. Člověk se jenom musí trochu snažit a vydržet. „Já už to zkouším sedmý rok a oni mě pořád nevyrazili,“ potvrzuje vtipálek Jan Urban z ČVUT, který při svém doktorském studiu spolupracuje se ŠKODA AUTO. 

„Kde jinde hledat velké množství reálných dat než v sériové výrobě,“ zdůvodnil svou spolupráci se ŠKODA AUTO, když jsme ho v srpnu zpovídali na závodě Formula Student Czech Republic 2016 na mosteckém polygonu.

Honzo, jsme na mezinárodní soutěži pro studentské vývojáře. Co tu děláš?

V rámci svého doktorandského programu jezdím na různé akce, kterých se ŠKODA AUTO účastní, a informuji studenty o tom, co jim společnost může nabídnout jako pomocník při studiu nebo později jako zaměstnavatel. Mluvím s nimi o odborných praxích, ŠKODA Trainee programu a Doktorandském programu a ukazuji jim, že je taková spolupráce oboustranně výhodná jak pro studenta, tak i pro Škodovku.

Se ŠKODA AUTO spolupracuješ už dva roky. Jak to celé začalo?

Začalo to podobnou akcí, jako je tahle. Byl jsem se podívat na autodromu v Sosnové na Škoda Days, kde nám lidé ze Škodovky ukázali, co všechno dělají a jaké oblasti se u nich ve výrobě potkávají, což mě zaujalo. Zkusil jsem se přihlásit na místo praktikanta, prošel jsem výběrovým řízením a byl přijat. Když jsem se později rozhodl pro doktorské studium, přihlásil jsem se i do Doktorandského programu a zase jsem musel projít kolečkem výběru.

Foto: Studenta

Proč zrovna Škodovka?

Chtěl jsem si vyzkoušet práci v mezinárodní firmě, a navíc mě odjakživa bavila auta. To bylo asi to hlavní lákadlo. Ve škole je všechno hlavně o teorii, praxe je tam hrozně málo. Tady má člověk možnost vyzkoušet si i něco praktického, získat kontakty a zkusit práci v mezinárodním prostředí, protože tady nepracujete jenom v rámci jednoho závodu, ale v rámci celosvětového koncernu.

Jaké má pro tebe taková spolupráce výhody?

Moje dizertační práce se zabývá analýzou způsobilosti a produktivity měřicích programů, což se sice dá dělat i bez spolupráce s reálnou společností, ale mnohem složitěji, protože potřebuji velké množství dat z velkého množství výrobků. A kde jinde je hledat než v sériové výrobě? Spolupráce přitom pomůže i společnosti, protože dosud se stroje programovaly jen s ohledem na způsobilost měřicího procesu, ale produktivitou už se nikdo přímo nezabýval. Věřím, že za každou minutu, kterou se podaří v sériové výrobě uspořit, budou rádi.

Foto: Studenta

Co musí člověk umět, aby mohl dělat praktikanta?

Vzhledem k tomu, že ŠKODA AUTO patří do nadnárodního koncernu, určitě je důležitá nějaká úroveň světového jazyka. Nemusí to být nutně angličtina, já ani anglicky nemluvím, od začátku se učím německy. Nejprve člověk projde on-line testem, pak stručným pohovorem po telefonu a na konci osobním pohovorem s HR odborníkem a budoucím vedoucím. To je u praktikanta všechno. U Doktorandského programu je tam navíc assessment centrum.

Jaká je firma po lidské stránce?

Je to individuální. Na některých odděleních je ticho, u výpočtářů se řeší složité úlohy a musí tam být klid. Na jiných odděleních se většina věcí řeší hodně týmově, sedneme si, poradíme se, mluvíme spolu. Za nás můžu říct, že je tam dobrá parta lidí, která si vyhovuje a vždycky se domluví, je upřímná, a když třeba udělám někde chybu, upozorní mě na to. Jsem rád, že jsem se dostal do takového kolektivu.

Jaká čtyři slova tě napadnou, když se řekne „ŠKODA AUTO“?

Určitě PRECIZNOST: Škodovka má vysoké nároky na kvalitu a po svých lidech chce, aby ze sebe vydali maximum. Dalším slovem je KOLEGIALITA: měl jsem možnost poznat spoustu oddělení a všude to fungovalo dobře. Další slovo je VELIKOST: Škodovka je jedna z největších výrobních firem v republice. A také PROFESIONALITA: všechno se dělá s rozmyslem, žádný pokus-omyl, vždy se o všem poradíme a nesetkal jsem se ani s žádným frajeřením.

Foto: Studenta

S Honzou jsme si povídali na polygonu v Mostě na soutěži Formula Student, kde proti sobě stanuly jak formule se spalovacími motory, tak čistě elektrické stroje. „Hrozně mě vždycky těší vidět, že mají mladí lidé o techniku pořád ještě zájem, a zároveň že jsou schopní postavit něco tak mistrovského, jako je kompletní auto, a můžou si to tady na závodech mezi sebou rozdat,“ říká Honza, podle kterého se tolik strojařů na jednom místě jen tak nevidí.

„Každý chce dneska být ekonomem nebo právníkem a nikdo nechce studovat techniku, protože si myslí, že je strojařina těžká. Ona přitom těžká není, naučit se dá všechno, jen je potřeba se od začátku trochu zasnažit. Já už to zkouším sedmý rok a oni mě pořád ještě nevyrazili,“ dodává Honza s úsměvem.

Jak ti ŠKODA AUTO může pomoct při studiu?

  • Můžeš využít jejich odbornou praxi a pomoc se závěrečnou prací
  • Nebo buď jako Honza a přihlas se do Doktorandského programu

Není to zdaleka jen závod

Zadáním soutěže Formula Student je vývoj vozu formulového typu pro víkendového neprofesionálního závodníka. Její filozofií pak je zejména vytvořit pro studenty prostředí k rozvoji už během studia, a zlepšit tak jejich přípravu na praxi. Týmy tak nesoutěží jen na trati, ale také před odbornými komisemi, které vozy prověřují z hlediska technické vyspělosti, ceny i prodejního potenciálu.

Pro diváky jsou na akci samozřejmě nejatraktivnější závody. V srpnu týmy soutěžily na čas ve zrychlení na 75 metrů, na trati ve tvaru osmičky, v jednokolové kvalifikaci na technické jednokilometrové trati a ve vytrvalostním závodě na 22 kilometrů. Návštěvníci mohli všechny disciplíny sledovat hodně zblízka, formule si mohli osahat, sednout si do nich i mluvit s týmem, který je zkonstruoval. O zábavu tak bylo postaráno ze všech stran.

Více najdeš na www.skoda-kariera.cz.

Text: Martin Jedlička

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější