reklama
 
Velkolepý návrat uniformy?

Velkolepý návrat uniformy?

Drsní hoši, sličné slečny a nádech USA – Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy vypustila začátkem října na světlo světa kolekci nového fakultního oblečení, a tím nás donutila zamyslet se nad tím, jak cool může vlastně taková uniforma být!
reklama

Fakulta stylové výbavy

Ve většině anglicky mluvících zemí je úplně běžné, že studenti nosí loga svých škol na všem možném. Jasně tak dávají najevo svou příslušnost k dané škole a svou hrdost na to, že chodí právě tam. V České republice (až na výjimky) není vyjadřování loajality ke své škole prostřednictvím módních doplňků zase tak běžné a na FSV si letos řekli, že je to velká škoda. Ve spolupráci s několika významnými světovými oděvními firmami pak navrhli a uvedli na trh univerzitní oblečení, které se dosavadním českým standardům docela výrazně vymyká.

A aby se nevymykalo, když je inspirováno „venku“, a to klasickými sportovními dresy na baseball, ragby a golf. Kolekce sestává z triček (dámská a pánská), mikin s kapucí (tzv. hoodies), dále tzv. „varsity jackets“ neboli sportovních mikin v americkém stylu, sportovních tašek a stahovacích batůžků na šňůrku. Nápis na oblečení je také ve stylu varsity, což je obecné anglické označení pro sportovní týmy reprezentující svou školu, a je navržen na míru FSV.

Foto: Studenta

„Od celé kolekce očekáváme podobný efekt jako v zahraničí, tedy pocit ‚jsem hrdý na svoji školu a nebojím se to ukázat‘,“ říká Marianna Zapotilová, PR koordinátorka FSV UK, a žertovně dodává: „Nejde ale samozřejmě o žádný povinný stejnokroj. Studenti i veřejnost si kolekci mohou koupit a nosit oblečení zcela dobrovolně.“

Uniform(ita)a?

Ačkoliv nejde přímo o školní uniformy, tohle oblečení reprezentující příslušnost k některé škole se z nich bezpochyby vyvinulo. A jak to bylo vlastně s uniformami? Celý nápad školních stejnokrojů vznikl v 19. století v Anglii, a to proto, že stejné oblečení znemožňovalo rozpoznat rozdíly mezi sociálními vrstvami žáků. Doba byla totiž dosti polarizovaná a ti bohatí si často nevybíravě dobírali ty chudé. Škola proto zakročila a všem povinně naordinovala uniformy. V anglosaské kultuře se od té doby školní stejnokroje tak hluboce zakořenily, že si ji už jen málokdo dokáže představit bez nich. Vymýcení rozdílů mezi studenty a s tím spojené šikany jsou převažujícím argumentem prozavedení uniforem i v zemích, kde nemají žádnou historickou tradici, a to i (či zejména) dnes, kdy je společnost rozdělena stejně tak, ne-li více než dřív. Efekt zavádění školních uniforem je ovšem sporný, jak například prohlásil americký sociolog David L. Brunsma už v roce 1998: „Obléknout děti do uniforem je jako natřít chátrající budovu jasnými barvami – přitáhne to pozornost, ale jeto stále jen nátěr.“

Foto: Studenta

Škola si pomocí uniforem buduje vlastní identitu a veřejnou image. Častokrát uniformy i sama hradí,takže uleví peněženkám všech ostatních zúčastněných. Na druhou stranu ale školní uniformy potlačují individualitu studentů (což je zejména na základnícha středních školách docela potíž). Německo a Itálie mají se školními uniformami obecně problémy, protože jim asociují minulost. V případě Itálie jsou to třeba Mussoliniho Černé košile, a proto je naprosto nepřípustné, aby je některé škola jako stejnokroj zařadila. Mnozí o přínosech školních uniforem pochybují a spíše vyzdvihují negativa, je ale nezvratným faktem, že jsou stále velmi oblíbené, a to hlavně v Británii, Japonsku, Číně a Austrálii.

Mírnější formou školních uniforem může být určitý dress code, kdy škola nadiktuje třeba barvu, v jaké má oblečení studentů být, a zbytek už je na nich. Tento způsob je dnes populární hlavně v USA. U nás v Česku jsou uniformy věcí ve skrzeokrajovou, a to hlavně na soukromých školách, které mají často před obrazy právěv zahraniční, kde se uniformy běžně používají. A možná je to právě jejich absence, která nás přivádí k tomu nějakou formu školního oblečení vůbec navrhovat, nosit a hlavně vylepšovat. Fakulta sociálních věd totiž není zdaleka sama – univerzitní „merchandise“ je v Česku zaveden už nějakou dobu a – co se nám na něm nejvíc líbí – vypadá rok od roku lépe!

Podívejte se s námi na ty nejhezčí a na ty nejznámější.

Foto: Studenta
Foto: Studenta
Foto: Studenta
Foto: Studenta

Text: Jaroslav Totušek

Foto: fsv.cuni.cz, upoint.upol.cz, lfp.cuni.cz, MUNI - Jiří Salík Sláma, ČVUT - Adam Ondráček

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější